گونه های درخت سرو و روش کاشت و مراقبت

فهرست مطالب

سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می‌شود. درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد. این درخت به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتی در سرما پایداری می‌کند. درخت سرو از هزاران سال پیش در ایران کاشت شده‌است و یکی از نمونه‌های کهنسال این درخت،سرو کاشمر بوده‌است که کاشت آن را به دست زرتشت دانسته‌اند.

سروناز شیراز با توجه به شرایط آب و هوایی تا 20 متر هم قد می‌کشد. تعادل و زیبایی سرو با توجه به قد کشیده و بلندش سبب شد در ایران باستان سمبل آزادگی و استقامت تلقی شود. در مجموعه تاریخی تخت جمشید بارها تصویر سروناز روی سنگ‌ها به چشم می‌خورد.

نیازهای درخت سرو

دما: به سرما مقاوم است و مشکلی ایجاد نمیکند(به غیر از سرو دارتالاب یا تاکزودیوم که خزان کننده هستش)

نور: این گیاه به آفتاب کامل نیازدارد و سایه را تحمل نمیکندولی در صورت کاشت در گلدان باید در سایه آفتاب قرار گیرد
آبیاری:بخاطر ساختارفلس مانند برگها و ریشه های عمیق آن به خشکی مقاوم میباشدو در صورتی که باران خاک را به خوبی خیس نکرده باشد باید آبیاری شود البته نه زیاد چون باعث پوسیدگی ریشه میشود.یکی دوسال اول کاشت نهال آبیاری منظم برای استقرار بهترگیاه توصیه میشود!!!

طراحی و ساخت برکه مصنوعی
مشاهده

رطوبت:رطوبت محیط برای ان کافی است.

afca8a3074544190bb409a0a0e3d360b

خاک:در هر نوع خاکی با واکنش اسیدی یا قلیایی  به شرط زهکشی خوب رشد میکند.

گلدهی: این گیاه یکپایه میباشد یعنی گلهای نروماده جدا از هم ولی روی همان گیاه میباشندو گلدهی در ماهای دی ماه تا بهمن ماه میباشد.

تکثیر: با قلمه یا خوابانیدن تکثیرمیشود و گاهی هم به عنوان پایه برای پیوند سخت ریشه زاها استفاده میشود.
آفات و بیماریها: این گیاه به کنه بسیار حساس است و در خاک های با زهکشی ضعیف دچار پوسیدگی ریشه میشود همچنین بیماری شانکر از بیماریهای خطرناک این درخت است.

تغذیه: در صورت کاشته شدن در گلدان با کودهای کامل آنرا تغذیه کنید و در باغچه نیازی به این کار نیست.

 

انواع سرو

۱.سروناز  یا سرومعمولی  C.sempervirens var.Cereiformis:

9be5efa9015c4a069015b8347ec9858d
یکی از رقم های جنس سرو میباشد که مشخصه ی اصلی آن شاخه ها با زاویه ۸۰ الی ۱۰۰ درجه از تنه اصلی قرار میگیرند و تاج به شکل مخروط قرار میگیرد و سر آن روبه بالاست.چوب خیلی باکیفیتی دارد و از ان در نجاری،ساختمان سازی،سقف کوبی،قفسه های چوبی استفاده میشود و معولا در شمال ایران بیشتر کشت و کار میشود.
جالب است بدانید محققان یافته‌اند که درختان سروناز در مقابل آتش‌سوزی مقاوم هستند. دلیل اصلی این مقاومت در برابر آتش هم مقدار آب زیادی است که در برگ‌های آن‌ها ذخیره شده است.

مالچ پاشی باغ
مشاهده

 

۲.سرو زربین  یا C.sempervirens var.Horizontalis:

72b821e963a344a59886f85d60cd1538
ارتفاع آن معمولا ۱۰ الی ۱۵ متر میرسد.تاج سروناز از سرو زربین و از سروشیراز باریک تر است (باغ شیشه ای: سروشیراز شکم دارد و شروع شاخه ها نزدیک به طوقه تنه درخت است!!)و شاخه های ان هم  معمولا کوتاه است وشاخه های  اصلی آن هم از پایین طوقه تا بالا همه به موازات تنه اصلی میباشد

۳.سروشیراز یا :C.sempervirens var.Fastigiata

55ba71e2a3f04e419bc8efd6f8b19e3b
درختی است مخروطی شکل و نوک تیز، بلند و باریک، که تا سطح زمین پوشیده از برگهای متراکم به رنگ سبز تیره است.دارای تنه باریک به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری است . حالت رشد و شاخه های بسیار متراکم دارد .
درهر نوع خاک عمیق (اسیدی یا قلیایی) که دارای زهکش خوب باشد رشد میکند.
گرما و یخبندان سبک راتحمل میکند ولی به انجماد طولانی مدت حساس است.

 

۴: سرو نقره ای یا سرو سیمین Cupressus arizonica:

9c09ec2fd11a462fa9d24c9901e302b3
سرو سیمین یا نقره ای از مقاومترین گونه های سوزنی برگ جهان است که دامنه وسیعی از شرایط اکولوژیکی رویشگاهها را تحمل می کند . زیستگاههای طبیعی آن کوههای خشک وصخره ای ایالت آریزونای آمریکا است .

مکانیزاسیون در فضای سبز
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490