پرورش نهال زیتون

فهرست مطالب

زیتون شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده زیتونیان بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته‌اند. آن‌ها همیشه سبز بوده و دارای برگ‌هایی کوچک و یک‌پارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته‌اند.

زیتون گیاهی نیمه گرمسیری و همیشه سبز می باشد و در مناطقی که خطر یخبندانهای شدید زمستانه وجود نداشته باشد میتوان اقدام به کاشت آن نمود. برگهای آن هر ۲ تا ۴ سال یکبار خزان می کنند در صورتی که همه ساله برگهای جوان روی شاخه ظاهر می گردند. برگها سبز تیره متقابل و ابعاد آنها در واریته های مختلف متفاوت می باشد رنگ سطح فوقانی برگها سبز تیره و پوشیده از یک لایه بافت مومی و در سطح تحتانی کرکهای ستاره ای نقره ای وجود دارد که دو عامل فوق موجب کاهش تبخیر رطوبت و افزایش توان مقاومت در مقابل خشکی و گرما می شوند.

e71e2851f96f40c7be7139a71687f63f
گلهای زیتون معمولاً دیرتر از گلهای سایر درختان میوه شکوفا می شوند.  گلهای کامل که دارای اندامهای نر و ماده هستند و گلهای ناقص که فقط اندام نر دارند تعداد گلها فوق العاده زیاد است و در صورتی که ۱ تا ۳ درصد گلها به میوه تبدیل گردد باردهی مناسب و اقتصادی خواهد بود. تلقیح توسط باد و حشرات انجام می گیرد. عدم سازگاری گرده ها با مادگی از مهمترین عوامل شناخته شده دگر باروری در زیتون است.

پرورش گل نسترن و خواص میوه نسترن
مشاهده

درخت زیتون را حتی می توانید در گوشۀ بالکن خود نیز پرورش دهید. دقت کنید که فضایی آفتابگیر برای نهالتان فراهم کنید. اوایل بهار بهترین زمان کاشت درخت زیتون در گلدان است ، توجه کنید که درخت زیتون در زیر ده درجه سانتیگراد از بین می رود ودر این دما باید در جای محفوظ باشد.

84591c2ecd6b4c62b110385493115504
یک نقطه از ساختمان که بیشتری آفتاب گیری را دارد انتخاب کنید  شما به یک گلدان سفالی که قطر دهانه و ارتفاع آن حداقل ۶۰ سانتیمتر باشد نیاز دارید نیازی به ریختن ماسه و یا چیز دیگری برای زه کشی نیست مقدار کافی از خاک معمولی باغی در داخل گلدان بریزید نهال را در جای خود بکارید با خاک در جای خود محکم کنید تا زمانی که  درخت شروع به رشد نکرده است احتیاجی به کود نیست ، زمانی که اولین آثار رشد را مشاهده کردید میتوانید با کود یا کومپوست اقدام به تقویت نهال خود بکنید.

خاک را مرطوب نگه دارید ولی مراقب باشد  بیش از حد آب ندهید ، این را توجه کنید درخت بالغ زیتون تحمل خشکسالی را دارد ولی نهال تازه شما احتیاج به آب و نور  کافی دارد.

فواره و آبنما
مشاهده

 

هرس و مراقبت

95eccbd0bd1d41dc89f7ba5ba53d8503
در چهار سال اول شاخه های جانبی کوچکتر از ۹۰ ساتیمتر ا قطع کنید  ، برای مبارز با آفات از داروخانه محلی آفت کش طبیعی تهیه کنید ، کشاورزان مدیترانه برای جلوگیری از مورچه ها به تنه درخت دوغاب آهک یا گچ میمالند.

 

آبیاری
تنش آبیاری از بهمن تا خرداد ماه می تواند نمو جوانه های گل، شکوفه دهی، تشکیل میوه و رشد شاخساره ها را با اختلال روبرو سازد. کمبود رطوبت خاک بین خرداد تا مردادماه می تواند سبب کوچک ماندن میوه و چروکیدگی آن شود. تنش آبی در طی شهریورماه نیز سبب کاهش کیفیت و اندازه میوه می شود. آبیاری منظم باغ طیتون سبب کاهش پدیده تناوب باردهی (سال آوری) می گردد. آبیاری بیش از حد درختان زیتون منجر به رشد اضافی، نیاز به هرس بیشتر و افزایش هزینه کارگری و همچنین کاهش کیفیت روغن می شود.  آبیاری مناسب سبب بهبود اندازه میوه و افزایش کمیت و کیفیت روغن می گردد.

1a9480d1003b4a809fbc05dbf649a6bf

تکثیر نهال زیتون:

زیتون در سطح تجاری به روش های مختلفی تکثیر می شود که مهمترین آنها عبارتند از:
1.قلمه نیمه خشبی ریشه دار شده با هورمون و تحت سیستم میستاین روش در سطح تجاری بسیار متداول می باشد.

طراحی و اجرای فضای سبز در بیمارستان
مشاهده

2. پیوند (تولید نهال بذری و انجام عمل پیوند با ارقام مختلف)این روش در دنیا بسیار متداول بوده ولی در ایران بیشتر از روش تکثیر قلمه نیمه خشبی در سطح تجاری استفاده می کنند.

۳. کشت بافت: که امروزه در بسیاری از کشورهای مهم دنیا مانند اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و آمریکا بسیار متداول است. این روش نیاز به پروتوکل مناسب، افراد متخصص و کارآزموده، امکانات مدرن آزمایشگاهی و گلخانه ای دارد.

۴. قلمه خشبیکه کمتر در سطح وسیع استفاده می شود.

63da17906712425eb343c6c9f67b3fd7

۵. پاجوش
زیتون پاجوش زیادی تولید می کند که در روش سنتی برای تکثیر می توان آنها را ریشه دار و از آنها استفاده نمود ولی روش مناسبی برای تکثیر تجاری زیتون نیست.

۶. تقسیم (برآمدگی، غده، بُن یا گره(
در محل پایین تنه درختان زیتون گاهی اوقات برآمدگی هایی دیده می شود که به آن غده یا بُن هم می گویند. می توان غده هایی که ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم وزن دارند را ازپایین تنه جدا کرده و آنها را در خزانه کشت نمود. برای کشت مستقیم غده در زمین اصلی بایستی حدود ۱ تا ۳ کیلوگرم وزن داشته باشد.

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490