درختچه زیبای یاس هلندی

فهرست مطالب

یاس هلندی گونه ای از لگستروم است و گیاهی با نرخ رشد نسبتا سریع است که دارای برگ های همیشه سبز و براق می باشد. جزو درختان عمودی و راست بالا رونده است و در همه فصول می توان از سرسبزی آن لذت برد.

درختچه یاس هلندی گیاهی است مقاوم و زیبا و همیشه سبز که با برگ های براق و شفاف و ضخیم و رشدی نسبتا سریع از جنس یاس ها می باشد. این درختچه که پتانسیل هرس و فرم دهی هم دارد بومی ژاپن می باشد. گل های سفید رنگ و کوچک این گیاه که معطر نیز می باشد در خرداد ماه باز می شود. درختچه ای مقاوم به کم آبی می باشد و برای طراحی و و پوشش و ایجاد دیوار و حایل و پر کردن باغچه های دور از چشم یا حیاط خلوت مناسب میباشد .اين گياه براي فضاي بالكن هاي جنوبي و افتابگير نيز مناسب است.

درختچه یاس هلندی
نیازها

آبیاری: به هفته ای یک بار به سیر آب شدن نیاز دارد. در افتاب گرم تابستان دفعات آبيارى را زياد كنيد. به خاطر شکل شفاف برگ ها تبخیر هم کمتر رخ می دهد و آب کمتری نیاز است.

رزماری گیاهی شگفت انگیز
مشاهده

نور: باید در نور کامل و زیاد نگهداری شود. به علت برگ های شفاف خود بیشتر نور خورشید را ساطع می کند و به نور آفتاب مقاوم است ولی به سایه هم مقاوم است.

دما: این درختچه همیشه و در تمام فصول سال سبز می باشد و مقاومت خوبی در اکثر نقاط کشور بلاخص شمال کشور و در تهران از خود به سرما نشان می دهد. این درختچه همیشه سبز می باشد و مقاومت خوبی به سرما نشان می دهد.

خاک: ترکیبی از خاک باغچه و ماسه شسته شده اصولا گياه كم توقعي است.

تکثیر

گل یاس
تکثیر با بذر:
 امکانپذیر می باشد اما متداول نیست چون فرآیندی بسیار زمانبرتر از روش های دیگر است.

 تکثیر با قلمه: قلمه ساقه درختچه برگریز در پاییز یا اواخر زمستان و قلمه ساقه درختچه های همیشه سبز (همانند یاس هلندی) در اواخر تابستان  انجام میگیرد. با هرس کردن برگ های پایین تر و چسبیده به خاک گلدان، قلمه ها را در مکان  مرطوب یا به خوبی زهکشی  شده در خاک باغ در نور غیر مستقیم و رطوبت بالا نگه داشته شود تا ریشه دار شود. قلمه  در خاک مرطوب پس از 4-6 هفته تا به خوبی ریشه داده و سپس قلمه های زمینی  را در ظروف منحصر به فرد نگه دارید.
هورمون ریشه موجب افزایش احتمال ریشه خواهد شد، اما برای بسیاری از گیاهان لازم نیست.

درباره نخود فرنگی
مشاهده

خوابانیدن شاخه: متداول نیست.

 پیوند زدن: بر روی بسیاری گونه ها می توان یاس هلندی را پیوند نمود. متداولترین پایه برای پیوند یاس هلندی برگ بو است.

گیاه زینتی
رطوبت: رطوبت محیط باغچه برایش کافیست در صورت نگهداری در اپارتمان هفته ای ۲ بار غبار پاشی کنید.

هرس: با هرس شاخه های اضافی پس از پایان دوره ی گلدهی می توان یاس هلندی را به شکل های کله قندی و طبقه ای فرم داد .

گلدهی: این گیاه همیشه سبز به خاطر برگ های همیشه سبزش شناخته می شود ولی گل های این درختچه در فصول بهار روی شاخه های سال جاری رشد می کند.

 

خاستگاه و موطن گیاه

نهال زینتی

گونه اصلی این گیاه از کشور های ژاپن و چین و کره شمالی آورده شده است و در همه جه به صورت هیبرید های متنوع پرورش یافته است.

توجه : هیچ وقت اقدام به نگهداری گل و گیاهان بیرونی در منزل نکنید چون درون منزل نور و تهویه هوای کافی برای رشد گیاهان و درختان بیرونی وجود ندارد حتی کاشت بذر هم ممکن است با مشکل مواجه شود در کل اگر مکانی برای کاشت بذر ندارید و مجبور هستید که در منزل این کار را بکنید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی بگذارید تا نور کافی به آن برسد و حتما پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرونی هستند آنها را به بیرون از خانه انتقال بدهید اگر ( به بیرون انتقال ندهید ساقه ها دراز شده و کم کم از بین میرود ).

آتشدان یا شومینه فضای باز
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490