معرفی و طریقه کاشت نهال نارنج

فهرست مطالب

نارنج مادر مرکبات است و پایه ی پیوند برخی مرکبات می باشد. این درخت بومی جنوب شرقی آسیا است و عموما در مناطق نسبتا گرم و مرطوب می روید. ارتفاع این درخت همیشه سبز به 9 متر هم می تواند برسد. برگ های بیضی و سبز رنگ دارد.

شکوفه ی سفید این درخت که در بهار می رویند از معطرترین ها است و بهارنارنج نام دارد. میوه های کروی و با طعم ترش و تلخ دارد. پوست میوه قبل از رسیدن سبز و کم کم نارنجی می شود.

درخت نارنج

برخی از خواص نارنج

فشار خون و ضربان قلب را زیاد می‌کند.
خوردن نارنج با شکر در رفع یبوست موثر است.
پوست نارنج در لابلای لباس مانع از بید زدن آنها می شود.
بهارنارنج آرام بخش و ضد هیجان است.
بوییدن بهار نارنج بی خوابی به همراه دارد.
برگ نارنج آرام بخش، ضد تشنج و هضم کننده غذا است.
عرق بهار نارنج برای زدودن غم و افسردگی مفید است.

کاشت درخت نارنج

 

درخت نارنج
درختی است همیشه سبز و زیبا که نام آن همواره با عطر مست کننده ی بهار نارنج عجین بوده است که باعث شده این گیاه در صنعت عطرسازی کاربرد داشته باشد.این درخت کوچک که تا ۹ متر هم می تواند رشد کند از دورگه گیری نارنگی و دارابی، دو پیشگونه جنس مرکبات پدید آمده است.

طراحی محوطه باغ
مشاهده

ترشی و کمی تلخی میوه، مانع مصرف مستقیم آن شده و بیشتر آب آن به عنوان چاشنی مصرف می شود.یکی از مهمترین پایه های پیوند مرکبات است و ارقام مرکباتی که روی این پایه پیوند زده می شوند نسبت به خشکی و سرما مقاوم تر هستند و خاک های سنگین با زهکش ضعیف را تحمل می کند.شاخه ها دارای خار بوده و خارها نسبتا تیز است.

فروش نهال نارنج

برگ ها همیشه سبز و معطر، به طول ۱۰-۷ سانتیمتر هست و شکل برگ ها تخم مرغی-مستطیلی است. برگ ها نوک دار است و دمبرگ آن با بال پهن است.گل ها بسیار معطر و سفید رنگ است و نحوه رویش آن چند تایی محوری است. از گل آن برای تهیه مربای بهار نارنج استفاده می شود.

زمان رویش گل ها اوایل بهار است.میوه ها کروی شکل و به قطر حدود ۸ سانتیمتر است. سطح میوه ناهموار است و گوشت آن ترش و پوستش تلخ می باشد.مصرف نارنج به عنوان دارو هم از قدیم رواج داشته است. میوه به شدت ترش آن سبب تحریک هضم و تسکین نفخ می شود.

خرید نهال نارنج

دم کرده میوه آن سردرد و تپش قلب و دلهره را آرام و همچنین تب را کاهش می دهد. آب آن دارای ویتامین C  فراوان است. روغن هایی از آن می گیرند که در غرب به عنوان دارو استفاده می شود و به منظور کاهش ضربان قلب و تپش قلب و دلهره مصرف می شود و سبب تشویق و تحریک خواب و آرامش دستگاه هضم می شود.

طراحی محوطه استخر
مشاهده

 

نیازمندی های محیطی

خواص نارنج

خاک
در مقایسه با دیگر مرکبات نسبت به بیشتر خاک ها سازگاری دارد و به خاک های ضعیف و دارای رطوبت زیاد هم مقاوم است.
آبیاری
به آبیاری در حد متوسط نیاز دارد و در فواصل آبیاری باید اجازه داد سطح خاک خشک شود.
نور
به مکانی با نور کامل آفتاب نیاز دارد.

نارنج
دما
در مقایسه با دیگر مرکبات سرمای بیشتری را می تواند تحمل کند و تا منفی ۶ درجه خشک نمی شود.
   تکثیر
بذرهایی که میوه ی حامل آنها کاملا رسیده باشد در گلخانه خوب جوانه می زنند. در زمستان در گلخانه بکارید. جوانه زنی در حدود دو تا سه هفته اتفاق می افتد. این عمل بایستی در دمای 13 درجه سانتی گراد انجام گیرد. گیاهچه ها به عارضه مرگ گیاهچه حساس بوده و باید همگام آبدهی دقت نمود و نیز محل آنها باد خور داشته باشد تا هوای آنجا تهویه گردد. گیاهچه هایی کا حاصل بذر هستند بیماری یا ویروسی را حمل نمی کنند. هنگامی که به اندازه ی دلخواه رسیدند، نهال ها را برداشته و به گلدانها انتقال می دهند. اگر بعنوان پایه پرورش داده شود باید روی آن پیوند زده شود.

طراحی فضای سبز ویلا مدرن
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490