محوطه سازی چیست

فهرست مطالب

محوطه سازی را میتوان چگونگی به کار بردن المان های مختلف در یک فضا تعریف کرد. محوطه سازی امروزی به برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت می گویند که باعث زیبایی ظاهر و ایجاد فضای قابل استفاده برای فعالیت‌های گوناگون در فضای اطراف خانه می‌شود.

محوطه سازی چیست

محوطه سازی را میتوان چگونگی به کار بردن المان های مختلف در یک فضا تعریف کرد. محوطه سازی علم و هنر را با هم ترکیب می‌کند. محوطه سازی را لنداسکیپ می نامند.  محوطه سازی نقشه ای است که در آن نوع و موقعیت درختان، روش گل کاری، باغ آرایی و محوطه سازی، محل ساختمان ها، نوع حصار کشی، نوع وکف سازی مسیر های سواره و پیاده و… نشان داده می شود.

انسان‌ها در تمام  دوران زندگی خود محوطه سازی انجام داده‌اند. از زمان های دور، در حال دستکاری زمین به دلایل گوناگون بوده اند. کاشت گیاهان، تغییر در زمین‌ها و ساخت سازه‌ها این ها همه بخشی از محوطه سازی هستند.

محوطه سازی امروزی به برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت می گویند که باعث زیبایی ظاهر و ایجاد فضای قابل استفاده برای فعالیت‌های گوناگون در فضای اطراف خانه می‌شود.

شاید در ابتدا فکر کنید که مشخص کردن فضای سبز و راه ها تعریف مشخصی از محوطه سازی است، اما در اصل این طور نیست، این موارد تنها جزئی از محوطه سازی به حساب می آیند.

ساخت پرگولا و آلاچیق
مشاهده

برای نمونه

در محوطه سازی یک شهرک مسکونی باید تمام موارد مختلف مسکن ، استاندارد بودن آن و شهرسازی در کنار طراحی زیبا به کار برده شود برای مثال: دسترسی های مختلف، فضاسازی مناسب و …

در محوطه سازی ویلا باید به زیبایی در کنار امنیت و استاندارد آن توجه کرد.

در محوطه سازی باغ ها هم باید به زیبایی در کنار امنیت توجه کرد.

محوطه سازی شامل مجموعه رشته های ورزشی مانند فوتبال ، تنیس ،استخر شنا  و مکان های تفریحی مانند زمین بازی و سالن تئاتر می باشد.

محوطه سازی

هدف محوطه سازی

هدف محوطه سازی ایجاد و تقویت ارتباط بین انسان و طبیعت است. انسان در طبیعت احساس خوب ، آرامش و آسایش دارد. بنابراین با محوطه سازی در زمینه های مختلف مانند محوطه سازی در محیط های مسکونی و… میتوانیم آن حس خوب انسان در طبیعت را دوباره زنده کنیم و باعث حال خوب مردم شویم.

داشتن فضای سبز هر چند کوچک برای همه ی مردم بسیار دلپذیر است، فضای سبز می تواند حیاط، باغچه و یا تراس شما باشد. برای محوطه سازی ساختمان خود، حیاط، باغچه و … می توانید از مجموعه باغ ایرانی کمک بگیرید و محوطه سازی را با خیال راحت به این مجموعه بسپارید.

۵ ایده محوطه سازی با گیاهان کم آب
مشاهده

محوطه سازی و لزوم انجام آن

کشور ما با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد استفاده از درختان و گیاهان در کشور نه تنها به کاهش الودگی هوا کمک میکند بلکه بر روی میزان سرمایش و گرمایش محیط نیز تاثیر دارد.

اجرای محوطه سازی

برای اجرای محوطه سازی باید به مسائل مختلفی توجه کرد مانند

  • انتخاب خاک در محوطه سازی
  • مصالح ساختمانی در محوطه سازی
  • ساخت المانها در محوطه سازی
  • آبنما در محوطه سازی
  • برکه در محوطه سازی
  • کف سازی در محوطه سازی
  • و …
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490