پوشش گیاهی دیواری

فهرست مطالب

برای اینکه بتوانیم دیوار سبز ایجاد نماییم احتیاج به گیاهان داریم . با اینکه که یک دیوار سبز نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به بسیاری از پوشش های دیواری دیگر دارد، اما انرژی و زندگی را از طریق پوشش گیاهی برای یک اتاق به ارمغان می آورد و تا زمانی که شما به مراقبت، جایگزینی و تازه کردن گیاهان بپردازید این سیستم، آن کار را برای شما انجام خواهد داد. اینجا چیزی است که شما برای شروع ،نیاز به دانستن آن دارید.

پوشش گیاهی دیواری

گیاهان مورد علاقه خود را با در نظر گرفتن  رنگ و میزان نیاز های آبی و نور آن انتخاب کنید. برای اینکه انتخاب مناسبی از گیاهان دیوار سبز داشته باشید باید به بافت، رنگ و میزان آب و نور موردنیاز گیاهان توجه کنید. گزینه هایی که برای انتخاب گیاه  جهت گرین وال باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

1. نور موردنیاز برای رشد گیاه دیوار سبز

بعضی از گیاهان در محیط‌های کم‌نور رشد می‌کنند و برخی از آن‌ها برای زندگی به نور فراوان و مستقیم نیاز دارند.برای مثال چنار و قاقیا نور زیادی برای ادامه بقای خود نیاز دارند

2. آبیاری گیاه دیوار سبز

بعضی از گیاهان نیاز به آبیاری روزانه دارند و بعضی دیگر  تا یک هفته بدون آب شاداب می‌مانند. ساده‌ترین راه برای آبیاری گیاهان green wall در داخل ساختمان این است که یک سیستم آبیاری خودکار برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

3. شرایط آب و هوایی گیاه دیوار سبز

برای طراحی و اجرای فضای سبز باید به شرایط محیطی منطقه توجه ویژه‌ای شود. باید به شرایط آب و هوایی توجه شود .  بهتر است گیاهانی انتخاب شوند که با نوسان‌های دمایی محیط سازگار باشند.

4. مقدار خاک موردنیاز برای رشد گیاه

انتخاب خاک مناسب برای رشد گیاه بسیار ضروری است. به‌طور مثال تناسب بین خاک و سنگریزه‌ها در رشد و گستردگی گیاهان آبشاری بسیار مهم است

5. دمای موردنیاز برای رشد گیاه

گزینه مهم دیگر اینکه در پرورش یک گیاه باید دمای موردنیاز برای رشد آن مساعد باشد. بعضی از گیاهان برای رشد به دمای 5 درجه و برخی به دمای 30 درجه نیاز دارند

آموزش کاشت بذر بنسای
مشاهده

6. طیف رنگی برگ‌ها و گل گیاه

اگر می‌خواهید دیواری زیبا بسازید بهتر است به طیف رنگی گیاهان انتخابی‌تان دقت کنید.

7. نگهداری و هرس کردن گیاه

هر گیاه برای زندگی به نور و آب‌ و خاک متفاوت نیاز دارد و برای نگهداری  از گیاه باید این موارد در نظر گرفته شوند. هرس کردن گیاهان در بعضی فصل ها ، شرایط بهتری را برای رشد آن‌ها فراهم می آورد

8. میزان حساسیت به باد

برخی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی، به باد حساس بوده و باید در قسمتی از ساختمان قرار گیرند که از باد در امان باشند.

گیاهان مناسب برای گرین وال

اجرای دیوار سبز نوآوری بسیار جالب و زیبا برای رهایی از فضای خشک و مدرن زندگی امروز می باشد . در حقیقت دیوار سبز با پوشش گیاهی پوشیده شده است و باعث طراوت و شادابی محیط و از بین رفتن غم و آلودگی‌ها می‌شود . ساخت دیوار سبز در خانه،  طرفداران زیادی دارد و گیاهان در لیست بهترین پوشش ها برای دیوار جای‌ می‌گیرند. دیوار سبز در جاهای مخلتفی کاربرد دارد و اتاق نشیمن ، نمای ساختمان ، فضاهای اداری ، رستوران ها و پارک ها از بهترین مکان ها برای دیوار سبز عمودی است.

طراحی فضای سبز حیاط خانه
مشاهده

دیوارهای سبز گیاهی

گیاهان زینتی مورداستفاده در ساخت green wall

برای زیبایی دیوار سبز در ساختمان می‌توان از انواع گیاهان مناسب برای دیوار سبز بهره برد. انتخاب گیاه مناسب برای خلق زیبایی از مهم‌ترین مباحث در ایجاد گرین وال می‌باشد.

گل ناز یه انتخاب خوب است که علاوه بر نیاز کم آبی ،از زیبایی بصری شگفت انگیزی برخوردار است. سعی کنید گیاهان را طوری انتخاب کنید که از حداقل نیاز آبی برخوردار باشند. مطمئن شوید که از خاک مناسب و سنگ ریزه با تناسب کافی استفاده کرده اید تا گیاهان آویز و پوششی فضای مناسب تری برای رشد و گستردگی داشته باشند.

گیاهانی همچون خزه سبز و اشک کودک، برای استفاده در دیوار سبز مناسب است

نکته مهمی که در انتخاب گیاهان وجود دارد، استفاده از گونه‌هایی است که با شرایط محیط خود سازگار هستند؛ محیط مورد نظر می‌تواند فضای داخلی خانه شما، نمای ساختمان یا دیواری باشد در گوشه‌ای از حیاط خانه. گیاهان مقاوم به خشکی و کم‌آبی زندگی بهتری برای این شرایط دارند و در بین آنها پیچ امین الدوله، پاپیتال، اسکینانتوس، سرخس برگ شمشیری، پوتوس، دراسینا، ناز فرانسوی، شیر خشت، ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها می توانند بهترین انتخاب باشند.

گیاهان چسبنده به دیوار

گیاهانی که از جمله گیاهان رونده به شمار می روند و به دیوارها و سطوح مختلف می چسبندبرای استفاده در گرین وال مناسب است . . از جمله این گیاهان می توان به فبکوس پومیلا اشاره کرد که به دیوارهای بتنی و سیمانی کاملا می چسبد و سطح آن را می پوشاند. این گیاه رشد بسیار سریعی داشته و علاوه بر جنبه تزئینی ، میوه خوراکی نیز دارد.

نگهداری گیاهان
مشاهده

گیاهان مناسب پالوداریوم

پالوداریوم در واقع شامل گیاهانی می شود که یک بخش آن در آب بخش دیگر در هوا وجود دارد، بنابراین این نوع گیاهان مراقبت کم تری مانند سیستم کربن دی اکسید، فیلتراسیون قوی و کود مایع نیاز دارند. برای طراحی یک پالوداریوم زیبا می توانید در محیط آبی آن چند ماهی کوچک و زیبا نیز بگذارید.  از هر گیاهی برای پالوداریم نمی توان استفاده نمود، گیاهان باتلاقی، گیاهان آبزی و مارش پلانت ها می توانند گزینه های مناسبی برای استفاده در پالوداریوم باشند. پالوداریوم ها را می توانید در ابعاد بزرگ یا کوچک برای قرار دادن در محیط های آپارتمان یا سالن های استفاده نمایید  .

گیاهان سایه دوست

سایه دوست به گیاهانی گفته می شود که برای رشد نیاز به آفتاب کمی دارند و در سایه رشد می کنند. گیاهان سایه دوست بیشتر گیاهان باغچه ای و گیاهان رونده را شامل می شود و به دو دسته گیاهان سایه دوست آپارتمانی و گیاهان سایه دوست فضای باز تقسیم می شود. از گیاهان رونده سایه دوست که در فضای باز رشد می کنند می توان به پیچ ساعتی، بزرگ عبایی، سنجد زینتی، ماهونیا، یاس شیروانی، کاملیا، شمشاد توپی، سرخس و ده ها مورد دیگر نام برد. هرکدام از گیاهان رونده سایه دوست در شرایط آب و هوایی متفاوت رشد کرده و سرعت رشد متفاوتی نیز دارند. از گیاهان سایه دوست آپارتمانی مانند سانسوریا، پاپیتال، سرخس، دیفن و کالاتیا هم می توانید در محیط کار یا منزل خود استفاده کنید و زیبایی و طراوت را به خودتان و اطرافیانتان هدیه دهید.

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490