ریوم چیست

فهرست مطالب

ریوم نوعی پسوند مکان است که در کلمات لاتین به معنی « جا» یا « مکان» استفاده می‌شود  . ریوم فضایی شیشه ای است برای نگهداری گیاهان و جانوران گوناگون ساخته شده است . در ادامه به معرفی ریوم های متفاوت می پردازیم

شما می توانید از ریوم های متفاوت برای طراحی فضای سبز منزل یا حیاط خود استفاده نمایید . برای تهیه ریوم می توانید از خلاقیت خود استفاده نموده و چرخه های طبیعی زیبایی پدید آورید .

انواع ریوم ها

•    تراریوم
•    ریپاریوم
•    ویواریوم
•    پالوداریوم
•    انسکتاریوم
•    فورمیکاریوم

تراریوم

تراریوم محیطی مرطوب و مناسب برای انواع گیاهان فراهم میکند و زیبایی محیط را دو چندان می‌کند. تراریوم این امکان را فراهم می نماید که به جای چندین گلدان یک باغ مینیاتوری زیبا از انواع گیاهان داشته باشید و همه را شگفت زده نمایید . انواع گیاهان برگ پهن همچون انواع بگونیا، بنفشه آفریقایی، بروملیا، پوتوس، پپرومیا، پیله آ، پرسیاوشان، سرخس، سانسوریا، انواع عشقه، فیتونیا، کروتون، نیدولاریوم، مارانتا، فیکوس و گونه هایی از اریکا برای استفاده در تراریوم مناسب است . این نکته را در نظر بگیرید که گیاهان تراریوم فضای مناسبی برای رشد نیاز دارند بنابراین ظرف شیشه ای تراریوم را خیلی شلوغ نکنید . این محصول اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلیسی به نام ناتانیل وارد در سال ۱۸۲۷به شکلی کاملاً تصادفی ساخته شد. در واقع او در مورد پرورش و تغییر و تحول پیله‌ای پروانه‌ها کار می‌کر، ولی آلودگی و باران های اسیدی پروانه ها و گیاهان را از بین می برد .دکتر شرایط زندگی پروانه‌ها را در شرایط طبیعی مورد پژوهش قرار داد. به این شکل که شفیره پروانه را در یک ظرف مربا گذاشت و سپس مقداری خاک روی درون ظرف ریخت. بعد از چند هفته دکتر وارد دید که یک گیاه در خاک درون ظرف روییده است.دکتر به این نتیجه رسید که گیاهان از شبنم روی برگ های خود درون شیشه برای ادامه بقا استفاده کرده اند و این چرخه پایدار باران مانند درون ظرف،بهترین شرایط را برای رشد گیاه فراهم می‌آورد. او توانست تراریوم را ایجاد نماید .

درباره نخود فرنگی
مشاهده

تراریوم

ریپاریوم

ریپاریوم  یک نوع آکواریوم ها به حساب می آید که آکواریوم کاشته شده می باشد. ریپاریوم ، گیاهان کنار ساحل ، دریاچه و برکه را شبیه سازی کرده و روش کاشت گیاه در آن همانند روش کاشت معمولی می باشد. در این نوع ریوم نیازی به تزریق دی‌اکسید کربن وجود ندارد و دیواره های آن جلبک نیز نخواهد گرفت؛ چراکه در این اکوسیستم گیاهان در حال رشد تمامی مواد زائد را حذف خواهند کرد. همه گیاهان در کنار دیگری رشد کرده و یک محیط زیست طبیعی حاصل می شود که بسیار مورد علاقه ماهی ها خواهد بود.تجهیزات موردنیازریپاریوم کاملا مشابه آکواریوم است . در ریپاریوم‌ها طیف گسترده‌ای از گیاهان به‌آسانی در کنار یکدیگر رشد می‌کنند و با توجه به این پوشش طبیعی، ماهی‌ها نیز لابه‌لای شاخه‌های متراکم گیاهان احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

ریپاریوم

ویواریوم

ویواریوم مکانی مناسب برای نگهداری از حیواناتی مثل ایگوانا، آفتاب‌پرست، مار، قورباغه و همستر می باشد که در کنار محیطی از گیاهان می باشد . ویواریوم ها به آکواریوم ها نیز شباهت زیادی داشته و تنها تفاوت آنها در حیواناتی است که در آن زندگی می کنند و  گیاهانی که داخل آنها رشد می کنند.ویواریوم کلمه ای لاتین که به معنای محل زندگی و سازه است که در نگاه اول شباهت زیادی به آکواریوم دارد تنها با این تفاوت که که در ویواریوم میتوانیم گیاهان و جانوران غیر آبی یا نیمه ابی را در کنار هم داشته باشیم .

نگهداری چمن طبیعی
مشاهده

ویواریوم

انسکتاریوم

این نوع از ریوم برای نگهداری حشرات مورد استفاده قرار می گیرد. انسکتاریوم‌ها به دو دسته آزمایشگاهی و تزئینی تقسیم می‌شوند . در مدل آزمایشگاهی که بیشتر برای مؤسسات تحقیقاتی و دارویی است ظاهر آنها خیلی موردتوجه قرار نمی‌گیرد ، ولی در مورد نمونه‌های تزئینی که برای علاقمندان و نگهداران حشراتی مثل رتیل و عقرب است فضای داخلی آن متناسب با فضای زندگی بومی حشره مربوطه به‌صورت جنگلی یا بیابانی، طراحی و شبیه‌سازی می‌شود  .

انسکتاریوم

فورمیکاریوم

فورمیکاریوم محیطی بازسازی شده برای زندگی حشراتی است که بصورت دسته جمعی زندگی می کنند . به طور مثال برای مورچه و موریانه استفاده از فورمیکاریوم انتخاب خوبی است و به سادگی می توان توسط فضای دو بعدی که بین دو شیشه قرار گرفته زندگی مورچه ها و یا موریانه ها را زیر نظر گرفت.فورمیکاریوم یا مزرعه مورچه‌ها در سال ۱۹۰۰ توسط حشره‌شناس فرانسوی اختراع شد. این زیستگاه مصنوعی برخلاف لانه طبیعی مورچه‌ها که ساختاری سه‌بعدی دارد، یک فضای دوبعدی است که بین دو صفحه شیشه‌ای قرارگرفته است . در حال حاضر در بعضی از کشورها فورمیکاریوم‌هایی در ابعاد کوچک نیز در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها برای بچه‌ها طراحی‌شده تا کودکان با نحوه زندگی مورچه ها و موریانه ها آشنا شوند .

حصار کشی فضای سبز
مشاهده

انسکتاریوم

فورمیکاریوم

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490