انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن

فهرست مطالب

یکی از پوشش های طبیعی زیبا چمن طبیعی می باشد . هزینه کارگر و آبیاری چمن دو عاملی هستند که اکثراباغداران وشهرداری ها در سراسر جهان رابه این کار وادار کرده است که جایگزینی برای چمن پیدا کنند .علاوه بر دو عامل بالا زشت شدن چهره و سیمای چمن در صورتی که یک هفته از سرزنی آن بگذردو همچنین مسئله ای که تعطیلات برای نگهداری آن ایجاد می کند به علت ها افزوده است . جایگزین های مناسبی به عنوان پوشش گیاهی برای چمن طبیعی جایگزین شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت

دایکوندرا

این گیاه بومی کلی شرق آسیا است . گیاهی علفی دائمی است که بخش هوایی آن متراکم، انبوه و درهم بافته شده است و به صورت رونده در سطح خاک رشد می‌کند و سطح زمین را با برگ‌های سبز روشن تا تیره ظریف، گرد و کلیوی شکل خود به قطر حدود ۵/۱ سانتی‌متر، می‌پوشاند . نوعی از آن با برگ‌های نقره‌ای می باشد.دایکوندرا ریشه‌های سطحی دارد و با ساقه‌های رونده موجود در سطح خاک انتشار می‌یابد . طول دمبرگ‌ها به‌تقریب به ۵/۳ تا ۴ سانتی‌متر می‌رسد. کلمه دایکوندرا به معنای دوتایی و دو دانه بوده و به شکل ظاهری میوه‌ها اشاره دارد. گل‌های آن تکی و انتهایی بوده و روی دمگل‌هایی به طول ۵/۱ سانتی‌متر تشکیل می‌شود . این دمگل‌ها در ابتدا به طور مستقیم رشد نموده و سپس خمیده می‌شوند. قطر گل‌ها ۳ میلی‌متر و گلبرگ‌ها به رنگ سبز متمایل به زرد می‌باشد. این گیاه تقریبا در هر آب و هوایی قابل کشت است و ارتفاع آن به ۵ سانتی‌متر می رسد و گسترش  زیاد دارد به طوریکه می‌توان مانند چمن از آن مراقبت نمود.

المان های مهم در طراحی و اجرای فضای سبز
مشاهده

دایکوندرا

لیزماکیا

گیاهی است پوششی اگر در آفتاب باشد طلایی رنگ  و اگر درسایه باشد به رنگ سبز رشد می کند . دمای مطلوب آن 22-6 درجه و نیاز آبی بالائی دارد . در فاصله پوشانده  شدن سطح خاک توسط گیاه لیزماکیا ممکن است علفهای هرز زیادی رشد کنند که حتما این علفها را از ریشه در آورده و به دور بیندازید . شاید مجبور شوید این کار را بارها و بارها تکرار کنید اما در نهایت نتیجه ای که میگیرید بسیار مطلوب است .  علفکشی را تا زمانی که لیزماکیا کامل سطح خاک را می پوشاند ادامه دهید و پس از اینکه سطح خاک شما کامل پوشیده شد دیگر علف هرزی در نخواهد آمد چون که لیزماکیا سطح خاک را می پوشاند و علفهای زیر آن خفه شده و سبز نمیشوند . در کل این گیاه پوششی نیاز به مراقبت دارد اما نه به اندازه چمن طبیعی .

لیزماکیا

 کیاشیتو

کیاشیتو گیاه پوششی جدیدی است که برای افزایش تراکم و انطباق‌پذیری با تنش‌های غیر زیستی اصلاح شده است. این گیاه به دلیل تحمل نسبت به کم‌آبی و خاک‌های شور و اسیدی و خاک‌های پایه و همچنین مقاومت بالا به پاخور، مناسب‌ترین جایگزین برای چمن‌های تشنه و پر هزینه رایج است. ارتفاع آن به حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد و نیاز به چمن زنی و کوتاه کردن ندارد اگرچه در مناطق کوهپایه تا ۱۵ سانتی‌متر نیز رشد می‌کند .

معرفی ابزار باغبانی و کشاورزی و کاربرد آن ها
مشاهده

 کیاشیتو

فرانکنیا

گیاه فرانکنیا ، از خانواده  Frankeniaceae  میباشد که بصورت غلفی و رونده رشد می کند و  بومی آفریقا است . این گیاه پوششی برای کاشت بین سنگفرش ها و باغهای صخره ای مناسب است .گل هایش بسیار کوچک و به رنگهای صورتی، قرمز و یا ارغوانی میباشند.این گیاه مقاوم در مقابل سرما وقتی در معرض سرما که قرار گیرد رنگ سبز آن به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تغییر می یابد و با تغییر فصل و برطرف شدن سرما، مجدداً رنگ سبز پدیدار می شود . این گیاه به آبیاری کم نیاز دارد. تکثیر این گیاه به ۲ روش امکان پذیر است:- تقسیم بوته و- قلمه زدن..برای تقسیم بوته ها بهتر است از بوته های متراکم استفاده کنید و اوایل بهار برای این امر مناسب میباشد. وبرای قلمه زدن در خاک مرطوب و در تابستان ، قلمه هایی که دارای ۲ یا ۳ برگ هستند را بکارید.
از آنجایی که فرانکینا مقاوم بوده و در خاکهای شور نیز توانایی رشد کردن دارد برای مناطق بیابانی و استپی نیز مناسب میباشد . فرانکنیا در کنار سواحل و در خاک های ماسه ای نیز رشد میکند .

فرانکنیا

 

مزایای گیاهان پوششی

  • نسبت به خشکی مقاومند.
  • نیاز آبی کمی دارند.
  • مقاوم در برابر شوری آب و خاک هستند.
  • قابلیت کاشت در شیب های تند را دارند.
  • هزینه کاشت و نگهداری آنها کم است.

قیمت چمن رونده

چمن گیاهی تک لپه چند ساله و علفی از خانواده گرامینه می باشد بهترین زمان برای کاشت چمن تازه ، اواخر زمستان و اوائل بهار است ؛ زیرا در این زمان چمن به راحتی می‌تواند ریشه بدهد. در شرايط آب و هوایی ايران كه حدود 80% مساحت خشك و نيمه خشك را تشكيل ميدهد نياز به مديريت علمي بيابان اين مناطق بخصوص در بخش فضاي سبز از اهميت خاص و ويژه اي برخوردار است. عمده گياه پوششي مورد استفاده در فضاي سبز شهري گياه چمن است كه بدليل نياز آبي زياد و مراقبتهاي ويژه توصيه كشت آن براي مناطق كم آب مستلزم هزينه هاي بسيار هنگفتي است كه با كاهش ضريب موفقيت در نگهداري همراه است. کاشت چمن تازه در صورتی که در زمان مناسب و در مکان مناسب انجام شود، بسیار راحت است . قیمت چمن با توجه به نوع آن و میزان استفاده شما متفاوت است . برای طراحی و اجرای فضای سبز خو و خرید چمن رونده،چمن های طبیعی و مصنوعی با کارشناسان باغ ایرانی تماس بگیرید .

نگهداری چمن در فصل بهار
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490