نگهداری چمن طبیعی

فهرست مطالب

بعضی از چمنها در هر شرایطی قابلیت تطبیق دارند و بقاء و رشد خود را حفظ می کنند و بدان ادامه می دهند. برخی دیگر از انواع چمنها نیز حساسند و با تغییرات محیطی سریعا از بین می روند . مدیریت چمن امر مهمی است که در صورت رعایت اصول آن از بروز مشکلات پیچیده جلوگیری خواهد شد.در اینجا نکاتی در بخش های مختلف شامل چمن زنی،آبیاری،کوددهی،مهار کاهبرگ شرح داده شده است. گونه هائی در برابر پا خوردگی مقاوم هستند و هر چند لگدکوب شوند باز هم حیات و جلای خود را حفظ می کنند و برخی دیگر چنین مقاومتی ندارند

چمن های گرمسیری بهترین رشد و نمو خود را در هوای گرم (بالای۳۰درجه سانتیگراد) دارند. چمن های سردسیری در دو زمان کاشته می شوند یکی اوایل بهار و اوایل پائیز در مورد چمن های گرمسیری به جزء زمان های بسیار گرم یا بسیار سرد در هر موقعی از سال می‌توان اقدام به کشت نمود . باغ ایرانی با سال ها تجربه مفید در زمینه کاشت چمن طبیعی و نگهداری آن در این ام در خدمت شما می باشد .

نکات مهم برای نگهداری از چمن طبیعی

 چمن زنی

ارتفاع مورد نیاز چمن های ایرانی 2/5 تا 5 سانتیمتراست . چمن را به اندازه و به موقع کوتاه کنید.هریک از انواع چمن،وقتی در ارتفاع مناسبی کوتاه شوند؛بهترین رشد را خواهند داشت.توصیه شده است که چمن شاداب و متراکم و دارای قابلیت رشد سریع را بیشتر از چمن ضعیف کوتاه کنند . ارتفاع چمن باید به قدری باشد که بتواند از نور خورشید انرژی مورد نیاز خود را دریافت نماید

نور پردازی فضای سبز
مشاهده

نگهداری چمن طبیعی

آبیاری چمن

چمن  طبیعی دارای نیاز آبی بالایی بوده و باید به صورت یکنواخت آبیاری شود. بنابراین استفاده از سیستم های مدرن آبیاری به جای نیروهای کارگری هم از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و هم اینکه نیاز آبی گیاه و یکنواختی آبیاری بهتر انجام می شود.بطور کلی اغلب انواع چمن به 26 تا 50 میلیمتر آب در هفته نیاز دارند. اما اگر چمن دچار تنش های ناشی از رفت و آمد زیاد یا خسارت آفات باشد به آب بیشتری نیاز خواهد داشت. خاک رس دیرخیس شده و دیر آب از دست میدهد بنابراین بهترین استراتژی در این نوع خاک کاهش سرعت آبیاری و افزایش مدت زمان آن است تا آب در خاک نفوذ کند اما در خاک شنی سرعت نفوذ بالا و مدت زمان کم است تا آب از دسترس گیاه خارج نشود.خاک چمن همیشه اندکی را مرطوب نگاه دارید .

آبیاری چمن طبیعی

کوددهی

کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد لایه کاه‌پوش و بالا رفتن نیاز به کوتاه کردن چمن شود . میزان کوددهی باید متناسب با نوع چمن انجام شود. در غیر اینصورت سلامت چمن در مخاطره قرار می‌گیرد.ازت(نیتروژن) فراوان ترین عنصر غذایی است که در گیاهان یافت می شود،پس باید به بیشترین میزان تأمین شود.پتاسیم K در رده دوم و فسفر P پس از آن قرار می گیرند.هریک از آنها برای رشد و نمو گیاه و ترمیم آسیب های وارده لازمند.علاوه بر این عناصر متعدد دیگری برای چمن ضروری هستند که اغلب خاک معمولی آنها را تأمین می کند.پس از هر بار کود پاشی عمل آبیاری باید بیشتر صورت گیرد تا باعث سوختگی چمن نشود . در فصل گرم ازکودهای ازته نیترات آمونیوم به نسبت هر ۲٫۵ کیلو در ۱۰۰ متر مربع استفاده گردد . کودهای فسفات آمونیوم و سولفات آمونیومباعث تقویت ریشه گشته و باعث سبزینگی و زیبایی برگهای چمن بدون  لکه می گردد.

چمن مصنوعی بین موزاییک
مشاهده

کوددهی چمن طبیعی

از کاهبرگ استفاده کنید

منظور از کاهبرگ،تجمع ساقه های مرده و زنده و ریشه هایی است که بشدت درهم تنیده شده اند،و در حد فاصل سطح سبز گیاه و سطح خاک تشکیل می شود.کاهبرگ هنگامی تشکیل می شود که سرعت تجمع مواد آلی از سرعت پوسیدن آنها بیشتر باشد.پس عوامل محیطی و مدیریتی که سرعت تشکیل کاهبرگ را افزایش یا سرعت پوسیدن آن را کاهش می دهند،باعث تشکیل چنین لایه ای می شوند.کاهبرگ به منظور سبک و قابل نفوذ کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین با این روش از پوسیدگی چمن طبیعی جلوگیری خواهید کرد .

کاهبرگ

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490