طراحی و اجرای فضای سبز در بیمارستان

فهرست مطالب

فضای بیمارستان چه برای بیماران و چه برای ملاقات کنندگان ، پرستاران و پرسنل بیمارستان فضایی پرتنش و خسته کننده می باشد تلاش برای ایجاد فضای سبز در حیاط و حتی در فضای داخلی ساختمان بیمارستان می تواند در کاش تنش های موجود تاثیرگذار باشد . دسترسی به فضاي سبز و مناظر طبیعی میتواند در کاهش استرس و بهبودي بیماران تأثیر بسزایی داشته باشد.در کشور ما متاسفانه انطور که باید به این مساله پرداخته نمی شود و به نقش طبیعت و طراحی فضای سبز بی توجهی می شود

در بین فضاهای مورد استفاده طراحی فضای سبز بیمارستان از اهمیت زیادی برخوردار است .  امروزه در طراحی بیمارستان، توجه به فضای سبز بسیار مهم برای معماران فضای سبز می باشد .. هدف از انجام این نوع معماری، تغییر نگرش در طرّاحی مراکز درمانی می باشد، به طوری که بتوان به محیط یک بیمارستان به عنوان یک محیط شفابخش نگریست. هدف از طرّاحی محیطی شفابخش این است که یک بیمارستان بتواند با ایجاد شرایط مطلوب از بیماران و خانواده هایی که در شرایط روحی نامناسب همراه با ترس و اضطراب قرار دارند، حمایت نماید. تحقیقات انجام شده در این زمینه ثابت کرده است که طراحی و اجرای فضای سبز نقش بسیار مهمی بر سلامتی بیماران می گذارد و حتی می تواند شفابخش باشد .

نکات مهم در طراحی باغ ویلا
مشاهده

طراحی فضای سبز بیمارستان

نکات مهم در رابطه با فضای سبز بیمارستان

انتخاب مصالح

برای ساخت بیمارستان و طراحی فضای سبز آن ، اطمینان از مصالح مورد استفاده بسیار مهم می باشد . امروزه بحث کنترل عفونت در بیمارستان ها به یک معضل عمده تبدیل شده است به طوري که یکی از بیماري هاي شایع در بیمارستان ها عبارت است از disease hospital  یا همان بیماري بیمارستان که افراد با حضور در بیمارستان به آن دچار می شوند .امروزه حتی سطوح کاشی که در بیمارستان هاي کشور جهت جلوگیري از عفونت استفاده می شود، در بیمارستان هاي سبز جاي خود را به رنگ هاي بیمارستانی داده اند که ضمن قابل شستشو بودن، به دلیل عدم داشتن بند اجرایی که می تواند محل انباشت عفونت باشد، بدون درز بوده و کاملا آنتی باکتریال می باشند.

مساحت فضای سبز بیمارستان

بر اساس ماده 19 قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها وضابطه حداقل مساحت فضای سبز در کاربريهای بهداشتی و درمانی و مراکز دانشگاهی اغلب طرح های جامع شهری حداقل 34 درصد مساحت عرصه تعیین گرديده است.

فضای سبز شفابخش

بیمارستان سبز

مزایای طراحی و اجرای فضای سبز در بیمارستان ها
  • کاهش انتشار گاز دي اکسید کربن
    مدیریت بهتر منابع
  • افزایش انگیزه برای کارکنان
  • کاهش آلودگی هوا
  • بهبود تأثیر بر سلامتی و ایجاد فضایی شفابخش
  • کاهش طول اقامت در بیمارستان
کاشت هندوانه در گلدان
مشاهده

طراحی و اجرای فضای سبز بیمارستانی

بیمارستان سبز

بیمارستان سبز بیمارستانی است که سلامت مردم را با افزایش پاکیزگی محیط زیست و برطرف کردن اثرات مخرب آن ارتقا دهد. هدف کلی این علم و طراحی نوین بیمارستان سبز برای کشور ایران بر اساس معیارها و استانداردهای مختلف موجود در دنیا در راستای رسیدن به استانداردهای بیمارستان سبز  در کشور است.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490