انواع نهال گردو

فهرست مطالب

گردو يكي از مهم ترين ميوه هاي خشك جهان و ايران است . ميزان توليد گردو در جهان در سال  2012برابر 4/3 ميليون تن بوده كه از 99  هزار هكتار سطح زير كشت بارور حاصل گرديده است. ايران با توليد 223 هزار تن محصول گردو، جايگاه سوم جهاني را پس ا ز کشورهای چین و آمريکا به خود اختصاص داده است.

نهال گردو اسرائیلی

گردو اسرائیلی در اکثر مناطق کشور قابل کشت میباشد. از نظر صرفه اقتصادی به صرفه بوده زیرا یک سال بعد از کاشت در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوای درختان بارور شده و گردو می دهد.

آبیاری درخت گردو اسرائیلی : در طول دوره رشد درخت گردو خوشه ای مراحل مختلفی را می گذراند.که دراین مدت غفلت در آبیاری درخت گردو هم محصول سال وهم محصول سالهای آینده را کاهش میدهد.تعیین دقیق میزان آب مورد نیاز یک هکتار باغ گردو از کاشت تا برداشت گردوکار آسانی نیست.زیرا عوامل متعددی مثل سن وقدرت رشد وعملکرد وتراکم درخت نیز در این امر دخالت دارد.ومیزان آب به شرایط محل کاشت بستگی دارد.

نهال گردو اسرائیلی

 

نهال گردو تویسرکان

گردو تویسرکان در اکثر مناطق کشور قابل کشت می باشد ، ارتفاع آن به بیش از ۳۰ متر میرسد و بعد از سال پنجم به بار مینشیند و از مرغوبترین گردوهای ایرانی است. منطقه تويسركان با توجه به شرايط آب و هوايي، يكي از مناسب ترين مناطق براي كاشت گردو مي باشد، زيرا گردو از درختاني است كه آب و هواي كوهستاني و دره اي مي طلبد ، البته درخت گردو در مناطقي ديگر از ايران و حتي در چين، فرانسه، ژاپن و آمريكا كشت مي شود، اما هيچ يك كيفيت گردوي تويسركان را ندارند. درختان گردو تویسرکان بايد طوري كاشته شوند كه فاصله بين آنها كمتر از ۱۰ متر نباشد، چون بعد از چند سال كه از رشد آن مي گذرد شاخه ها مزاحم يكديگر شده و شاخ وبرگهاي آنان درهم مي پيچد. بهترين زمان كاشت درخت گردو اوايل بهار است و فصل برداشت آن نيز بستگی به عوامل محيطی دارد و معمولا اواخر شهريور و مهر ماه فصل برداشت اين محصول می باشد، هنگام برداشت گردو پوست آن بايد به رنگ قهوه ای مايل به خاكی درآمده باشد و پوست آن به راحتی ازگردو جدا شود

درخت نارون
مشاهده

نهال گردو اسرائیلی

نهال گردو ضیاء آباد قزوین

گردو پایه کوتاه ضیاء آباد (قوداقوز) بسیار زود بازده بوده است و به دلیل باردهی و فراوانی محصول و عملکرد بالا به نام قوداقوز نامیده شده است. قودا در زبان ترکی به معنی کوتاه مدعی می باشد. بعد از سال پنجم به بار مینشیند و از مرغوبترین گردوهای ایرانی است گل های ماده این رقم بصورت تکی و غالبا بصورت گردوهای چهار تایی و در برخی ژنوتیپ ها خوشه ای می شود.قوداقوز به اسراعیلی نیز معروف است.

نهال گردو خوشه ای

۴۰ سال پیش اسراعیلی ها گردوی خوشه ای را به مرکز تحقیقات باغبانی کرج آوردند و این نوع گردو  از آنجا تکثیر یافت.گردو خوشه ای در هر خوشه ی خود ۵ الی ۲۵ گردو دارد.زود بازده بودن این گردو و دیر گل بودن ان که مقاومت به مناطق سردسیری را دارد و پایه کوتاه بودن وباردهی جانبی و چربی این گردو که بیشتر از گردو های دیگر می باشد از خصوصیات بارز این گردو به شمار می اید. با توجه به شرایط آب و هوایی، این درخت در پنج‌سالگی به مرحله اقتصادی رسیده و حدود یک‌هزار گردو در سال تولید می‌کند. ارتفاع کوتاه این درخت است، بذر درخت گردوی خوشه‌ای پس از دو سال و در ارتفاع حداکثر یک متر در گلدان به مرحله باردهی رسیده و می‌توان محصول آن را برداشت کرد. این رقم گردویی با مغز پر و عالی تولید میکند .

انواع سبک ساخت ویلا
مشاهده

آبیاری درخت گردو خوشه ای اهمیت زیادی دارد.آبیاری درخت گردو خوشه ای به به چند روش مثل آبیاری غرقابی-نواری-قطره ای-بارانی وبابلر انجام میشود.که میتواند آب چاه –رودخانه ویا قنات باشد.در بین سیستمهای تحت فشار بهترین روش بابلر است.که در کنار هر درخت یک یا دو شیر نصب می گردد.وباید دقت نمود درختان گردو از اواخر مهر ماه دیگر آبیاری نشوند.چون آبیاری درخت گردو خوشه ای در فصل پاییز وزمستان موجب سرما زدگی درختان میشود.

نهال گردو فرانکوت (فرانسوی)

نهال این گردو با تنه نیمه بلند و قوی و اندازه گردوی آن تقریبا کوچک می باشد .گردو فرانکوت زود به بار می نشیند و محصول زیادی می دهد و مغز آن بازارپسند است، نسبت به گونه های دیگر یکهفته دیرتر به بار مینشیند، به خاطر دیرگلی اغلب از خطر سرمای بهاره در امان است.

نهال گردو پدرو

این درخت از نظر دیربرگدهی، شبیه چندلر بوده و حدود پانزده روز پس درختان بذری در بهار شروع به رشد می کند. میوه های این رقم حدود دو هفته زو دتر از چندلر می رسند. رقم پدرو نسبت به سایر ارقام کم رشد تر بوده و به صورت پاکوتاه هستنند . نوعی درخت زودبازده، میوه آن درشت و پوست سنگینی دارد، گرمای شدید تابستان در کیفیت پوست سبز و مغز میوه این رقم تاثیر منفی دارد و به بیماری باکتریوز حساس است.

 

نهال گردو هارتلی

زود به بار می نشیند و در مناطقی بعمل می آید که یخبندان های بهاره است، میوه اش نیمه رس و کیفیت مطلوبی دارد، نسبت به باکتریوز و شانکر حساسیت دارد. گردو هارتلی تنها گردویی است که می تواند بصورت عمودی بایستد بخاطر شانه های پهن و تاج مهره و آناتومی مسطح . این نوع گردو در اثر سرما موجب از بین رفتن شاتون ها می شودواما شاتون های فرانکوت گلهای آن را گرده افشان می کند.این رقم در نهال فروشی ونهالستان فيروز قره داغی تولید می شود

طراحی محوطه استخر
مشاهده
نهال گردو هاروارد

رقم پرمحصولی بوده و بصورت پرچین کاشته می شود، برگهایش دیر ظاهر می شوند، میوه ی درشت گردو صاف دارد.

نهال گردو چندلر

درختی با رشد متوسط، میوه ی آن بیضی شکل و پوست سبز صاف و تیره ای دارد. چندلر پیوندی یکی از برجسته ترین مورد کشت در کالیفرنیا است و یکی از معروف ترین و پر کشت ترین ارقام گردو در جهان محسوب می شود.ارقام گردو چندلر بخاطر کیفیت بالای مغز گردو و شفافیت ان به شدت با ارزش است.برداشت گردو چندلر از اواسط تا اواخر فصل زراعی می باشد.

نهال گردو سانلند

میوه های درشت، طویل و بیضی دارد، بسیار زودرس و پرمحصول ، به سرمای دیررس بهاره حساسیت دارد. سانلند یک نوع گردوی با برگ های زود رشد و با ریزش دیر می باشد و دارای وزنی در حدود متوسط ۱۰.۴ گرم می باشد.مانند محصولات زود برگ ده دیگر در کالیفرنیا، این درخت بشدت به میزان رطوبت یا نواحی بارانی حساس می باشد.سانلند یک درخت با گردوهای روشن بوده و دارای گل های زیبا می باشد.

نهال گردو

روشهای جلوگیری از خسارت سرمای پاییز و زمستان در باغهای گردو

  • آبياري شب قبل از سرما و درحين سرماي شديد
  • استفاده از بخاري در جهات شمال غربي و غرب و اگر فضای باغ بزرگ است در تمام جهات
  • کاهش آبیاری از شهریور و قطع زودتر آبياري
  • استفاده از فن هاي هوايي
  • هرس نكردن در زمان بروز سرما
  • پوشاندن درختان با پلاستيك يا أشياء خشك شده
  • بكار بردن اسپري هاي فيزيولوژيك محافظت از سرما
  • محلول پاشی با سولفات روی و پتاس بعد از برداشت محصول
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490