طراحی روف گاردن و نکات اجرای آن

فهرست مطالب

در این مقاله با ما همراه باشید تا با طراحی روف گاردن و نکات اجرای آن آشنا شوید.

اهمیت ایجاد و طراحی روف گاردن بر روی سقف  ساختمان بر هیچکس پوشیده نیست.  امروزه با توجه به گرم شدن زمین  ، آلودگی هوا و مشغله فراوان مردم  فضایی که بتوان در آن اوقات فراغت خود را با سیستم خنک کننده در کنار کاشت و دیزاین گل و گیاهان مختلف و فضایی برای استراحت ، آرامش و لذت بردن ساکنین ساختمان و مهمان های آنان فراهم کرد، بسیار ارزشمند است.
از ویژگی های ساخت روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.     خنک سازی
2.     صرفه جوی در مصرف انرژی
3.    تمیز کردن هوا
4.    کمتر شدن گاز های گلخانه ای
5.    تولید اکسیژن
6.    و….

پیشنهاد محصول
e4b68e90d9404ea2856da35ba859cce7

الاچیق

مشاهده محصول

سیستم بام سبز ، روف گاردن و یا سقف زنده چیست ؟

به لایه ضد آب و پوشیده شده از گیاهان که برروی سقف مسطح یا کمی شیبدار نصب شده است  ، سقف سبز  گفته می شود.
در طراحی روف گاردن یا سقف سبز عمق آن چقدر می تواند باشد؟
گیاهانی که در روف گاردن کاشته می شوند متراکم هستند، حداقل به 50 سانتی متر عمق برای رشد احتیاج دارند. ضخامت بام سبز یا روف گاردن به طور متوسط باید حداقل 2/5 تا 3 اینچ  محیط برای رشد باشد؛ ولی اگر  دلتان سبزیجات ارگانیک می خواهد به 7 اینچ نیاز دارید. و توجه داشته باشید هرچه ضخامت بیشتر باشد بام ساختمان باید وزن بیشتری رو تحمل کند.

انواع گلدان + تصاویر
مشاهده

 

طراحی روف گاردن و نکات اجرای آن

 

 

معایب بام سبز

هزینه ای که برای اجرا روف گاردن نیاز است بیشتر از سقف های سنتی است و قیمت اجرایی آن بالاتر می رود.
دلیل گران بودن اجرا و طراحی روف گاردن این است که باید با رعایت اصول وزن ، لایه های زیرین کار تقویت شود و زیرسازی بصورت یکپارچه اجرا شود. به این ترتیب ایزولاسیون بام سبز انجام می شود.
اگر فکر می کنید طراحی روف گاردن به معنی قرار دادن چند گلدان روی پشت بام است سخت در اشتباه هستید، زیرا وقتی از روف گاردن صحبت می کنیم منظورمان کاشت درختان و گیاهانی است که برای شما تجربه مشابه  قدم زدن در یک باغ بسیار زیبا را فراهم می کند.

نکاتی در اجرای روف گاردن

1.    بررسی تحمل و ظرفیت بام
متخصصین روف گاردن باید در انتخاب مصالح و متریال مناسب دقت داشته باشد با توجه به تحمل وزن بام ساختمان عمل کنند  که در آینده ای نه چندان دور  سقف دچار نشست نشود .

2.    گیاهان روف گاردن و چگونگی رسیدگی به آنها
باید گیاهان و گل هایی انتخاب شوند که در روف گاردن ماندگاری بالایی داشته باشد و توانایی ذخیره آب در خودشان را داشته باشند و با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی اون منطقه انتخاب شوند. معمولا از پیچک یا گیاهان رونده استفاده می کنند تا به سرعت رشد کرده و فضا را سبز و زنده کند.

محوطه سازی به سبک ایتالیایی
مشاهده

3.    ساخت گلدان روی بام
اگر می خواهید گیاهان مورد علاقه خود را روی بام پرورش دهید باید گلدان یا فلاورباکس های مخصوصی تهیه کنید که در برابر  نفوذ آب مقاوم باشد و بتوان بدون نگرانی درون آن گیاهان و گل های مورد علاقه را پرورش دهید.

4.    کفپوش بام
یکی از عناصر اصلی و مهم برای پوشاندن تمام نازیبایی های سطح سقف ، کفپوش است. با توجه به اینکه مدام در معرض آب و هوای متفاوت قرار می گیرند باید مختص فضای باز باشد و وزن آن سبک باشد. برای تزئین فضا از شن های تزئینی و قلوه سنگ ها کمک می گیریم.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490