محوطه سازی

فهرست مطالب

محوطه سازی در اصل استفاده از المان های مختلف و جایگذاری مناسب آنها برای زیباتر شدن محوطه است. محوطه سازی یا لند اسکیپ که در آن نوع و موقعیت درختان ،روش گل کاری ،باغ آرایی، و محوطه ساختمان نوع و کف سازی مسیرهای سواره و پیاده و… نشان داده می شود، امروزه بسیار رواج یافته است.

هر ساختمان و خانه ای علاوه بر محیط داخلی محیط خارجی نیز دارد بنابراین در طراحی آن می بایست به طراحی محوطه خارجی نیز توجه کرد . محوطه سازی در اصل استفاده از المان های مختلف و جایگذاری مناسب آنها برای زیباتر شدن محوطه است. محوطه سازی یا لند اسکیپ که در آن نوع و موقعیت درختان ،روش گل کاری ،باغ آرایی، و محوطه ساختمان نوع و کف سازی مسیرهای سواره و پیاده و… نشان داده می شود، امروزه بسیار رواج یافته است.
امروزه محوطه در حیاط خانه ها ،پشت بام ها و بالکن ها انجام می شود تا افراد از منظره آن لذت ببرند.
محوطه سازی باید بر اساس در نظر گرفتن آب و هوا ساخته شود تا در هر شرایطی سالم بماند.

اصول طراحی محوطه

طراحی محوطه نیز مانند سایر طراحی ها اصول و قواعد خاصی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • توجه به کاربری محوطه
  • ابعاد و اندازه محوطه
  • طراحی نقشه از محوطه
  • نمونه برداشتن ازخاک محوطه
  • توجه به شرایط آب و هوا
  • رعایت انسجام در طراحی
  • ایجاد تعادل در محوطه
طراحی فضای سبز پارک
مشاهده

محوطه سازی

منظور از محوطه سازی چیست

با رشد زیاد جمعیت و افزایش آپارتمان نشینی دسترسی به فضای سبز کاهش یافته از این رو توجه به محوطه سازی افزایش یافته است. ایجاد فضا در یک شهرک مسکونی و یا در محوطه یک ویلا یا آپارتمان همگی در مباحث محوطه سازی جای می گیرند. ایجاد محوطه سازی موجب افزایش ارزش ملک می گرددو نه تنها به ساختمان ظاهری زیبا ودلنشین می بخشد بلکه باعث زیبا سازی فضای شهری نیز می شود.

 مراحل ساخت محوطه

مرحله اول :ایده پردازی و آغاز پروژه
مرحله دوم:ارائه طرح اولیه از محوطه
مرحله سوم:طراحی اصلی
مرحله چهارم:ثبت اسناد ساخت و ساز
مرحله پنجم:آغاز ساخت محوطه
مرحله ششم:تکمیل فرآیند ساخت

انواع سبک محوطه سازی

محوطه سازی با تاثیرپذیری از جغرافیا و فرهنگ ها به صورت سبک های مختلفی اجرا می شود مانند:
سبک رسمی:در سبک رسمی می توان از آلاچیق ،فضای سبز، گلدان های مدرن، راهروهای شیک و نیمکت استفاده کرد.
سبک غیر رسمی:این سبک هزینه زیادی را به همراه دارد در این سبک می توان از هر درخت مانند درخت میوه  و گل و گیاهی استفاده کرد. در این سبک از سنگ هم استفاده می شود.
سبک شرقی یا ژاپنی: یکی از سبک هایی که در شرق بسیار رایج است و در اثر خانه های حیاط دار استفاده می شود. این سبک در بین ایرانی ها رواج کمی دارد و بیشتر فرهنگ شرقی علاقه به اجرای این طرح دارند.در این سبک معمولا از فضای سبز،رودخانه مصنوعی،حوضچه یا فواره، مجسمه،سنگ وپل استفاده می شود.گیاهان بامبو نقش موثری در این سبک دارند.
سبک مدرن:این سبک یکی از سبک های زیبا و مدرن امروزی می باشد.در سبک مدرن همه انتخاب های خود را آزادانه می توانید انجام دهید.در این سبک بیشتر از اشکال هندسی استفاده می شود .
سبک بیابانی:این سبک از دور و نزدیک بسیار زیبا جلوه می کند در این سبک معمولا از رنگ های خاکی ،کاکتوس ،بوته خشک و بوته تیغ دار استفاده زیادی می شود.
سبک مدیترانه ای:این سبک معمولا در شمال و جنوب کشور بسیار دیده می شود سبک مدیترانه ای با یک دیوار بلند که معمولا به صورت مربع یا مستطیل است شروع می شود.در این سبک وسط محوطه خالی می ماند  و در آن آبنما یا حوض قرار می گیرد.
نکته: حتما در ساخت محوطه سازی از مصالح با کیفیت که در برابر گرما و سرما مقاومت دارند استفاده کنید.

ساخت باغچه در حیاط
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490