کاشت هندوانه در گلدان

فهرست مطالب

با گرم شدن هوا و آمدن بوی گرم تابستان تقریبا بیشتر افراد به سراغ میوه های مختلفی می روند که بوی یک تابستان شیرین و البته خنکی را به مشامشان برساند. یکی از میوه های پرطرفدار و البته پرمصرف در فصل تابستان، هندوانه است. تقریبا می توان گفت که کمتر کسی است که در اوج گرمای تابستان، هوس یک هندوانه شیرین و خنک نکرده باشد.

کاشت هندوانه

45c26e7393d048019e9f09c87c62b352

 

در این مطلب از  وب سایت باغ ایرانی می خواهیم به سراغ کاشتن هندوانه در گلدان برویم تا کم کم مقدمات آمدن یک تابستان گرم و البته دوست داشتنی را فراهم کنیم. پس بهتر است هیچ جوره از این مطلب شیرین و خوشمزه غافل نشوید.

e84d721b1a1c43a6a973770a7b086037

فرقی نمی کند، شما می توانید کاشت هندوانه را هم مثل نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی در نظر بگیرید، ولی با کمی حوصله و البته دقت بیشتر! یکی از اولین مسائلی که بعد از شنیدن عبارت « کاشت هندوانه » به ذهن افراد می رسد آن است که نمی توان فضای محدود باغ و حیاط را به رشد این میوه بزرگ و البته جاگیر اختصاص داد. در این میان هم افرادی هستند که رشد و کاشت هندوانه های کوچک و البته شیرین تر را غنیمت می شمارند و به همین ابعاد کوچک هم اکتفا می کنند.

0a6b718cf08145d4ab23f282c72b0e00

شرایط و روش کاشت هندوانه

از اولین نکات برای نحوه کاشت هندوانه باید به فراهم آوردن شرایط ابتدایی برای پرورش این میوه اشاره کرد. شما باید فضایی را انتخاب کنید که نور مناسبی به آن بتابد. باید این را هم بگوییم که هندوانه ها تقریبا پرخورند! این بدان معناست که بهتر است کود کشاورزی، طبیعی و البته برگ بیشتری را به باغچه تان اضافه کنید تا کم کم آماده مهمان قشنگتان بشوید.

سعی کنید کوددهی را مرتبا کنترل کنید. می توانید به سراغ کودهای نیتروژن بالا بروید و بعد از آنکه هندوانه تان شروع به رشد کرد به سراغ کودهایی با پتاسیم و فسفر بالا بروید. در این میان بهتر است از کودهای مایع و البته برگ هم غافل نشوید. در کل می توان گفت که بهترین خاک برای رشد هندوانه، خاکی است که سبک بوده، زهکشی شده و البته از غنی از مواد عالی باشد.
این را یادتان باشد که هندوانه عاشق آب است؛ به همین دلیل، رطوبت دائمی خاک هم از اهمیت بالایی برخوردار است. پس آبیاری هندوانه خیلی مهم است! برای افرادی که در فکر کاشتن هندوانه در باغ هستند باید گفت که بهتر است تخم های هندوانه را در دود 2 و نیم سانتی متر در زیر خاک قرار دهند و آنها را به صورت ردیفی در کنار یکدیگر و البته با رعایت فاصله ای در حدود 90 تا 100 سانتی متر بکارند.

نحوه کاشت هندوانه در منزل

شاید خیلی از افراد دلشان بخواهد که به کاشت هندوانه در گلدان بپردازند، ولی آن را از محالات بدانند. لازم نیست نگران باشید! تقریبا می توان گفت که غیرممکن است که غیرممکن است! در اینجا می خواهیم به شما در مورد کاشت هندوانه در گلدان بگوییم. باید بدانید که با رعایت نکاتی می توانید به این هدف دستیابی پیدا کنید و هندوانه شیرین و دوست داشتنی تان را در گلدان خودتان پرورش دهید.
در ابتدا باید به فکر یک گلدان خوب و مناسب باشید، چیزی که بتواند وزن هندوانه آینده شما را تحمل کند! می توان گفت که سایز 5 گالنی یا بزرگتر می تواند گزینه خوبی برای گلدان شما باشد! حالا باید به سراغ یک بذر مناسب هندوانه بروید. باید گفت که برای کاشت هندوانه در گلدان باید بذر واریته مناسب را تهیه کنید که معمولا بوته های کوچکتر و البته میوه هایی با ابعاد کمتری دارند. کاشت بذر هندوانه از قابل اعتمادترین راه ها برای کاشت هندوانه در منزل است. در قدم اول لازم است که بذر واریته را در گلدانی کوچک و یا یک سینی نشاء که حاوی ماسه و خاکبرگ است بکارید. این را فراموش نکنید که عمق کاشت دانه هندوانه باید چیزی حدود سه برابر طول آن باشد!
نکته: توصیه می شود که قبل از کاشتن هندوانه، دانه آن را حدود 12 تا 24 ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورد.
بعد از آنکه دانه را کاشتید سعی کنید به آرامی یک لایه نازک از خاک را بر روی آن بریزید و به آرامی فشار دهید آن هم فقط در حالتی که دانه ها در خاک فرو روند.
نکته: سعی کنید از کاشت هسته های هندوانه ای که مصرف کرده اید خودداری کنید، چراکه این هسته ها معمولا از نمونه های پیوندی هستند که مسلما نتیجه اش با چیزی که در ذهنتان دارید زمین تا آسمان فرق خواهد داشت! پس کاشت بذر هندوانه حرف اول را می زند.
سعی کنید گیاه را به خوبی آب دهید تا آب اضافی از ته گلدانتان بیرون بیاید. پیشنهاد می کنیم که برای ایجاد شباهت با گلخانه برای هندوانه عزیزتان از یک پلاستیک شفاف استفاده کرده و آن را روی گلدان قرار دهید. این کار شرایط رشد هندوانه در گلخانه را برایتان به جا می آورد. این کار می تواند برای جوانه زنی بذرتان مفید باشد.
همانطور که پیشتر گفتیم، هندوانه عاشق آب است، پس سعی کنید خاک آن را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید سطح خاک خشک شود. آبیاری هندوانه را مدام کنترل کنید. یادمان نرود این را هم بگوییم که بهتر است گلدانتان را در محیطی با دمای 26 تا 29 درجه سانتی گراد قرار دهید.
وقتی زمان موعود فرا رسید و جوانه ها چشمتان را روشن کردند، دست به کار شوید و جوانه های کوچک و ضعیف را بردارید و جوانه های قوی تر را نگه دارید. بعد از گذشت زمان، وقتی که گیاهتان به دو یا سه برگ رسید می توانید آنها را از هم جدا کرده و هرکدام از جوانه ها را در یک گلدان بزرگتر قرار دهید. همانطور که پیشتر گفتیم دقت کنید که در انتخاب گلدان اشتباه نکنید، چراکه ممکن است همه زحماتتان را هدر دهد! حالا گلدان ها را با خاک مناسب پر کنید، البته توصیه ما خاک شنی رسی است که غنی از مواد آلی بوده و البته حاصلخیزی خوبی هم دارد.
1532377836dd4d509b330d644b853f9d

شرایط محیطی کاشت هندوانه در گلدان

بعد از پشت سر گذاشتن مراحلی که نام بردیم باید به دنبال شرایطی باشید که برای رشد هندوانه در گلدان به شما کمک کند. کم کم باید منتظر قدم نورسیده باشیم! قبل از هرچیز باید به فکر یک جای مناسب برای قرارگیری گلدان هایتان باشید. همانطور که قبلا گفتیم هندوانه برای رشد خود نیاز به نور خورشید آن هم به صورت کامل دارد. در کنار این حواستان باشد که هندوانه نباید سرما بکشد، چرا که نسبت به سرما و باد سرد، حساسیت بالایی دارد. پیشنهاد ما این است که محیطی با 20 تا 30 درجه سانتی گراد می تواند برای جوانه زدن بذر مناسب باشد، ولی همانطور که گفتیم دمای  24 تا 26 درجه حرف اول را می زند!
آبیاری روزانه و رطوبت خاک را از یاد نبرید و مدام به آن رسیدگی کنید. برای کوددهی در کاشتن هندوانه در گلدان هم باید بگوییم که هفته ای یکبار کود مایع و یا حتی ماهی یکبار کود پودری می تواند تغذیه بوته هندوانه عزیزمان را تامین کند.
این را از یاد نبرید که بوته هندوانه به صورت تاک رشد می کند و برای رشد خوب آن به یک داربست و یا ستون نیاز خواهید داشت. این را بدانید که اگر به کاشت هندوانه در خانه می پردازید باید به گرده افشانی آن هم دقت کنید، چراکه معمولا گرده افشانی در فضای خانه به درستی انجام نمی شود!
نکته: باید به آفاتی که ممکن است بلای جان هندوانه تان شود هم دقت کنید. معمولا سوسک های خیار به هندوانه هم رحم نمی کنند. برای جلوگیری از آفات می توانید از صابون های حشره کش استفاده کنید. علاوه بر آن می توانید با پوشاندن پلاستیک از هجوم حشرات جلوگیری کنید.

طراحی محوطه بیمارستان
مشاهده

b194b0f45cec4924bbe1d34c9399ccc2

زمان رشد هندوانه در گلدان

قبل از هرچیز باید بگوییم که معمولا جوانه زنی هندوانه، چیزی حدود 6 تا 10 روز زمان می برد. این را هم بگوییم که زمانی که پیچک های کوچکی که به ساقه تاک متصل هستند در جهت مخالف به ساقه قرار گرفتند و کم کم قهوه ای رنگ شده و خشک شدند می توان این نوید را داد که هندوانه شما رسیده است. اگر به بدنه هندوانه ضرب زدید و صدای بم و توخالی داد وقت آن است که از رسیده شدن هندوانه اطمینان خاطر حاصل کنید.
حالا که به خوبی از پس کاشت هندوانه در منزل بر آمده اید این هندوانه های شیرین و خنک نوش جانتان!
وب سایت باغ ایرانی از شما دعوت می کند که به این مطالب هم سری بزنید:

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490