چگونه تراریوم بسازیم

فهرست مطالب

تراریوم یا باغ شیشه ای ، یک چرخه گیاهی زیبا را درون یک گلدان شیشه ای نمایش می دهد . این محصول اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلیسی به نام ناتانیل وارد Nathaniel Ward در سال ۱۸۲۷به شکلی کاملاً تصادفی ساخته شد.

تراریوم چیست

همیشه استفاده از گل و گلدان باعث ایجاد آرامش و فضایی چشم نواز می شود . تراریوم سبکی خلاقانه در ایجاد فضای سبزی کوچک و گلدانی کوچک متشکل از انواع گل های زیبا به همراه فضاسازی شبیه به طبیعت می باشد . در این مقاله قصد داریم آموزش ساخت یک تراریوم ساده و در عین حال زیبا را به شما بگوییم.
4867af43cb1a48adbd50ede2978d9c40

روش ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای

برای ساختن تراریوم ما احتیاج به نهال های کوچک ، خاک مناسب ، گلدان یا محفظه در باز شیشه ای ، صابون و شن داریم .
ابتدا گلدان شیشه ای مناسب ( تنگ ماهی ، شیشه مربا و هر ظرف دلخواه ) را با آب و صابون شست و شو می دهیم . ظرف آلوده بستر مناسبی برای رشد باکتری می باشد.اندازه ظرف باید به گونه ای باشد که مکان مناسبی برای رشد چند گونه گیاهی باشد. سپس یک لایه شن به قطر 1.5 تا 2.5 سانتیمتر کف گلدان را می پوشانیم . اینکار جهت زهکشی استفاده می شود . یک تا دو قاشق زغال چوب را روی شن ها برای جذب بوی نا مطبوع ظرف میریزیم  . حالا مقداری خاک سبک به روی شن ها و زغال ها می ریزیم . خاک داخل گلدان باید یک چهارم گلدان را در بر گیرد . خاک را می توانید بصورت شیب دار استفاده کنید تا سطح قرارگیری گل ها درون آن غیر همسطح  و زیباتر باشد . اگر چه، اگر تراریوم دایره ای است، شما می توانید سطح صافی را برای کشت داشته باشید.
از خاک های استررلیزه بسته بندی برای بازدهی بهتر استفاده کنید گرچه میتوانید از خاک باغچه نیز استفاده کنید .
خاک باید نرم، دارای زهکشی خوب و بدون کود باشد .
f1fdd18945144aeda83175fa0118016c

۱۵ ایده خلاقانه برای محوطه سازی حیاط کوچک
مشاهده

برای تراریوم نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگدار، یک قسمت خاک، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت استفاده کنید. اگر شما می خواهید یک باغ کاکتوس ایجاد کنید از خاک زبر که از یک قسمت خاک و یک قسمت شن تشکیل شده است استفاده کنید .
حالا می توانید گیاه را وارد خاک کنید . به این نکته توجه کنید که گیاه کاملاً سالم باشد و آفت زده و بیمار نباشد . خاک را گود کرده گیاه را وارد خاک کنید و ریشه های گیاه را کاملا بپوشانید . در مورد باقی گیاه ها هم همین کار را تکرار کنید . گیاهان و گلدان را با اسپری آب تمیز کنید و خاک داخل تراریوم را با اسپری کاملا مر طوب نمایید . حالا می توانید از ابزارهای تزئینی سرامیکی و … برای تزئین تراریوم خود استفاده کنید . از خزه ، تکه سنگ ، تکه چوب و هر آنچه بخواهید برای ایجاد چرخه طبیعتی که با دستان خود ساخته اید می توانید استفاده کنید .

نکاتی در مورد نگهداری تراریوم

1-از گیاهان مناسب که به نگهداری های یکسان نیاز دارند استفاده کنید . در غیر اینصورت گیاهان شما می سوزند .
2-از تابش مستقیم خورشید بر تراریوم های خود جلوگیری نمایید زیرا باعث بالا رفتن حرارت داخل تراریوم و از بین رفتن گیاه می شود .
بهترین مکان برای قراردادن تراریوم جایی نزدیک به پنجره های شمالی است تا نور غیر مستقیم ببیند . یک لامپ w 100 در داخل تراریوم  و یا لامپ فلوراسنت بالای تراریوم می تواند مفید باشد. در جایی که نور بیرونی ضعیف است، نور مصنوعی را ۱۶ تا ۱۸ ساعت در روز داشته باشید.
3-برای اینکه گل ها به یک سو خم نشوند باید جای آنها و نحوه قرارگیری در زیر نور را هر چند وقت یکبارتغییر داد . 4-آبیاری زیاد باعث خراب شدن گیاه می شود زیرا زهکشی نمی شود . اگر خاک داخل گلدان مرطوب باشد کافیست.

آموزش کاشت و پرورش میوه گلدانی
مشاهده

 

چند نمونه زیبا از تراریوم

 

88f39bd32a0d4af4b015e779e634da79

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490