قبل از طراحی فضای سبز باید این نکات را بدانید

فهرست مطالب

محوطه سازی حیاط یکی از لذت بخش ترین بخش های طراحی و معماری است. در این نوشته شما را با اصول طراحی درست و اصولی حیاط آشنا خواهیم کرد.

برای گذران زمان استراحت در یک محیط آرام، بازی با کودکان در فضایی باز و امن، پذیرایی از مهمان‌ها  در یک فضای آرام و رمانتیک و لذت بردن از زیبایی‌های اطراف  دلایلی محکم و لازم برای این است که دست به کار شوید و فضایی مناسب در حیات خلوت خانه‌ی خود طراحی کنید.
اگر شما از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستید و یا زمان کافی برای مدیریت بر روی پروژه را ندارید، می‌توانید به گروه مشاوره درزمینهٔ طراحی فضای سبز مراجعه کنید و از آن‌ها برای طراحی و اجرای دکوراسیون فضای باغ و باغچه محل سکونت خود کمک بگیرید و با خیال راحت نظاره گر اجرا و اتمام کار باشید. اما هستند کسانی که به هر دلیلی علاقه دارند مدیریت کار را خودشان به عهده بگیرند و به‌اصطلاح خودشان آستینشان را بالا بزنند تا آنچه در ذهن خود دارند، اجرا کنند.

4fbd99d15c2847c98f5b260b9343cb55fazayesabz
باید بدانید که این کار بسیار جدی است و باید به نکاتی مهم و اساسی در این زمینه توجه داشت. برنامه ریزی درست برای ساخت فضایی متعادل و جذاب بسیار مهم‌تر از هر چیزی است. پس ابتدا باید  در این زمینه تحقیق داشته باشید.

محوطه سازی باغ
مشاهده

شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خود را در نظر بگیرید. گیاهانی که مناسب آب و هوای منطقه‌ی شما هستند را شناسایی کنید. می‌توانید با مراجعه به گلخانه‌های محل زندگی خود، از فروشنده بخواهید که گیاهان مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی شهر خودتان به شما معرفی کند.

پس از بررسی همه‌ی این موارد و کسب اطلاعات کامل در این زمینه، باید به چند سؤال پاسخ دهید که هر یک از این سؤالات سرفصل فعالیت‌های شماست:

دوست دارید آب‌نما یا استخر در چه جایی قرار داشته باشد؟ آیا امکان گودبرداری  یا لوله کشی وجود دارد؟

اگر امکان گودبرداری وجود ندارد، می‌توانید از استخرهای روزمینی استفاده کنید. پس این گزینه را از دست ندهید. حتماً از چاه آب برای  پر کردن آب استخر استفاده کنید.

06816ff7bdc042d2af97a831e2292e83

دوست دارید کباب‌پز یا باربی کیو در چه قسمتی نصب شود؟   آیا دود و گرمای حاصل از آتش به‌جایی صدمه نمی‌زند؟ به امنیت این مکان فکر کرده‌اید؟

مدل‌های زیبایی از شومینه در فضای باز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در فضای باغ و باغچه خود استفاده کنید. ایده‌هایی که شاید با کمترین هزینه قابل اجرا می‌باشند.

فضای سبز پارک
مشاهده

دوست دارید نورپردازی باغ به چه صورت باشد؟ برای کابل کشی شرایط فراهم است؟

از چراغ‌های آفتابی وجود دارند که در روز انرژی خورشید را ذخیره می‌کنند و در شب انرژی حاصل را به برق تبدیل می‌کنند. این گزینه را هم مد نظر داشته باشید. از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود.

آیا برای سیستم آبیاری گیاهان مخزن کمکی در نظر گرفته‌اید؟ این مخزن را در چه نقطه‌ای نصب می‌کنید؟

به مدیریت مصرف آب فکر کنید به این بیندیشید که از چه شیوه‌ای برای آبیاری باغچه باید استفاده کرد تا از هدر رفت آب جلوگیری کرده باشید. شیوه‌های نوین و کم هزینه‌ای وجود دارد که آبیاری را بر اساس رطوبت خاک انجام می‌دهد.
7d7378aa856d4490a8f4391b9865597f

محلی برای مبلمان و میز صندلی  در نظر گرفته‌اید؟ برای چند نفر میز و صندلی نیاز دارید؟

از چوب‌های ترموود می‌توانید برای ساخت میز و صندلی در فضای باز استفاده کنید که گرم و سرما، آفتاب و باران تأثیری بر روی آن نداشته باشد.

برای ساخت جاده‌ی کوچک باغ خود از چه موادی استفاده می‌کنید؟ (چوب، سنگ، سنگریزه، گرانیت  و …)
a4eba3099de44678a86cf00507e1d232

آیا خاک حیات شما مواد مغذی لازم برای تغذیه‌ی گیاهانی که قرار است به آنجا انتقال دهید را دارد؟

محوطه سازی به سبک ایتالیایی
مشاهده

مقداری از خاک حیاط را به آزمایشگاه خاک ببرید و کمبودهای خاک را جبران کنید.

این‌ها بخشی از سوالاتی است که باید به آن پاسخ دهید. پس برای هر سؤال پاسخی بیابید و بر اساس پاسخ‌های خود طرحی را در ذهن بپرورانید. پس از بررسی این موارد، کاغذ  قلم به دست بگیرید و اتود بزنید. سعی کنید چندین و چند ایده را بر روی کاغذ پیاده کنید، نقاط ضعف و قوت طراحی خود را مورد توجه قرار دهید. از افراد صاحب نظر مشورت بگیرید و نظر آن‌ها را جویا شوید.
در نهایت اگر موفق به طراحی فضای سبز دلخواهتان نشدید، بهتر است طراحی آن را به یک طراح فضای سبز بسپارید.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490