طراحی ویلای نئوکلاسیک

طراحی ویلای نئوکلاسیک

فهرست مطالب

villadesign 1024x319 1

طراحی ویلای نئوکلاسیک یک نوع سبک معماری‌ می‌باشد که از طرح‌ها و اصول معماری کلاسیک روم و یونان باستان الهام‌ می‌گیرد. جالب است بدانید که این سبک در قرن 18 و 19 میلادی در اروپا و ایالات متحده آمریکا از استقبال بالایی مواجه شد و هنوز هم مشاهده‌ می‌شود که برخی برای ساخت و طراحی ویلا و ساختمان‌های لوکس سراغ سبک نئوکلاسیک‌ می‌روند.

ویژگی‌های نمای نئوکلاسیک

به طور کلی وقتی عناصر کلاسیک با سبک مدرن، جلوه‌های زیبا و ملایم ترکیب شوند، سبک نئوکلاسیک به وجود‌ می‌آید. این سبک معماری مخصوصا برای افرادی بهترین گزینه است که ویلایی باشکوه و جذاب همراه با سادگی‌ می‌خواهند.

طراحی ویلای نئوکلاسیک شامل مشخصه‌های زیر است:

1.نمای بیرونی: در این سبک از ستون‌ها، استوانه‌ها، داربست‌های کلاسیک استفاده‌ می‌شود. هم چنین نمای بیرونی معمولا مستطیلی شکل و بلند است که ستون‌هایی در سطح افقی برای تزئین در آن قرار گرفته‌اند.

2.استفاده ستون‌ها: وجود ستون‌های مستطیلی و دورانی جزء مهمی از طراحی ویلا نئوکلاسیک به شمار‌ می‌رود. معمولا این ستون‌ها با سردردهای دورانی و یا مستطیلی به کار‌ می‌روند تا نمای بیرونی ویلا را به سبک نئوکلاسیک نزدیک‌تر کنند. ستون‌ها تزئینات زیادی ندارند و خطوط آن کاملا تمیز و مشخص‌ می‌باشد.

3.تزئینات کلاسیک: وجود تاج‌ها، پیکان‌ها و مواردی از این دست برای نمای بیرونی ویلا موجب زیبای و جذابیت ظاهری آن‌ می‌شود.

محوطه سازی کلاسیک
مشاهده

4.پایه‌های زیبا: این پایه‌ها معمولا در سطح زمین هستند و موجب‌ می‌شوند تا ویلا نمای به شدت استثنائی داشته باشد.

5.استفاده از سقف هموار: در طراحی نئوکلاسیک، شما معمولا سقف‌های مستطیلی و هموار‌ می‌بینید که تزئینات کلاسیک برای آن‌ها به کار برده شده است.

6.تناسب درب و پنجره: به علت تاکید سبک نئوکلاسیک روی سادگی، درب و پنجره‌ها نیز باید با هم تناسب داشته باشند.

به طور کلی  شما در این سبک با شلوغی‌ها و ریزه‌کاری سبک کلاسیک مواجه نیستید. البته اشکال هندسی منظم به روش یونانی‌ها نیز در این سبک به کار‌ می‌رود. از طرف دیگر نمای کلی این سبک مسطح است و خبر از برجستگی‌ها و ناهمواری‌های زیاد نیست. در یک کلام‌ می‌توان گفت که سادگی حرف اول را در نئوکلاسیک‌ می‌زند.

طراحی ویلای نئوکلاسیک

طراحی نئوکلاسیک به چه صورت است؟

مشخصه اصلی طراحی ویلای نئوکلاسیک متمرکز روی نظم، تعادل، هماهنگی و شکوه است. در واقع افرادی که این سبک ویلا را انتخاب‌ می‌کند معمولا سلیقه متفاوت و خاصی دارند. نکته‌ای که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که طراحی ویلا به سبک نئوکلاسیک به شدت روی سادگی پایه‌گذاری شده است در حالی که‌ می‌توان شکوه و عظمت آن را به خوبی احساس کرد.

گیاهان آپارتمانی که تقریبا بدون نور زنده می مانند!
مشاهده

برای یک تعریف بهتر باید بگوییم که نئوکلاسیک همان ظاهر سبک کلاسیک اما با عوامل و امکانات سبک مدرن‌ می‌باشد. البته این امکان وجود دارد نمای نئوکلاسیک را نیز به شیوه سنتی و مدرن انجام داد. به طور کلی شما در سبک طراحی ویلای نئوکلاسیک با هیچ محدودیتی در انتخاب مصالح رو به رو نیستید و همین موضوع باعث تنوع بیش از اندازه آن شده است.

در ادامه به طور خلاصه‌ می‌توانیم به ویژگی‌های اصلی طراحی ویلای نئوکلاسیک اشاره کنیم:

  • وجود رنگ‌های خنثی و روشن در کنار رنگ‌های مانند بنفش و قرمز
  • منبع اصلی نور ویلا باید نور طبیعی باشد، از این رو وجود پرده‌های نازک و ساده ضروری است
  • انتخاب لمینت یا پارکت برای کفپوش
  • شیشه‌های رنگی با ارتفاع زیاد
  • میز کنسول ساخته شده با سنگ و فولاد
  • آینه‌های بزرگ
  • امکان استفاده از سرامیک رنگ روشن به عنوان کفپوش ویلا
  • کنار گذاشتن لوازم غیر ضروری برای بیشتر به نمایان گذاشتن وسعت فضا ویلا
  • می توانید از رنگ‌های زیادی در طراحی ویلای نئوکلاسیک استفاده کنید و این آزادی عمل به شما اجازه‌ می‌دهد هر رنگی را از خردل و برنزی گرفته با رنگ‌ها هم چون صدفی و خاکستری را انتخاب کنید. ترکیب این رنگ‌ها موجب‌ می‌شود تا فضای داخلی ویلا به شدت خاص و زیبا باشد
  • گچبری‌های داخل ویلا نباید دارای قاب‌های شلوغ و پر نقش و نگار باشد و همه چیز باید روی سادگی متمرکز باشد
  • سادگی در لوازم دکوری، مبلمان و غیره ویلا نیز باید مشهود باشد
تزیین محوطه با سنگ قلوه و سنگ لاشه
مشاهده

نئوکلاسیک یا کلاسیک؟

از نظر لغوی باید بگوییم که نئوکلاسیک از واژه نئو به معنای جدید ساخته شده است که وجود آن در کنار کلمه کلاسیک به معنی سبک کلاسیک جدید است.

البته همان طور که از نام آن پیداست به شدت به سبک کلاسیک نزدیک است و شباهت‌هایی میان آن دو وجود دارد. اما‌ می‌توانیم بگوییم که نئوکلاسیک یک گرایش از سبک کلاسیکی است که در قرن 18 پا به عرصه گذاشته است. این سبک در واکنش به روکوکو و باروک ساخته شد و ناصرالدین شاه نیز در قرن 19 در سفر خود به اروپا با این سبک رو به رو شد و بسیار شیفته آن شد و تصمیم گرفت آن را وارد ایران کند.

ورد این سبک به کشور تعجب همگان را برانگیخت چون در عین این که شباهت هایی به سبک کلاسیک داشت، نمونه‌ای جدید از آن را نمایان‌ می‌کرد. در واقع همان سبک کلاسیک اما به شیوه ساده‌تر بود که می‌توانست هزینه نهایی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. این کاهش هزینه هم تنها به دلیل وجود المان‌های کمتر است که هزینه اجرا را کم‌ می‌کند.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490