درخت نارون

فهرست مطالب

درخت نارون به طور معمول تا ارتفاع 30 متر و گاها تا 35 متر نیز رشد میکند.قطر تنه این درخت حدود 1 متر است ودارای تاجی مخروطی و کروی میباشد.سرعت رشد این گیاه متوسط میباشد.شاخه ها کرکی وگاهی صاف میباشند.پوست تنه این درخت به رنگ قهوه ای پررنگ است.چوب این درخت بسیار مرغوب است (مانند چوب درخت راش و گردو) گل هایش دارای پایک کوتاه با 4 پرچم است.این گل ها جنبه زینتی ندارند و فصل شکوفایی آنها از اوایل بهار تا انتهای بهر است.

نارون کوهی، نارون چتری، درخت اوجا، درخت سایه خوش و درخت شاه اشرفی از نامهای دیگر این گیاه است. امروزه نارون را در اغلب پارکها و باغها میکارند، سهولت تکثیر و تحمل شرایط شهری و زیبایی نارون به عنوان نمای بصری شهرها، از علل توسعه کاشت این گیاه در فضاهای شهری است.

نارون
قسمت های مورد استفاده نارون، پوست درخت و برگ آن بوده، پوست داخلی درخت نارون که خشک و خرد شده باشد، احتمالا موثرترین قسمت دارویی درخت و دارویی فوقالعاده موثر است.
برگ نارون را معمولا مانند اسفناج میپزند و پخته آن را میخورند. مقدار خوراک از تخم آن حدود 5 گرم است که به صورت جوشانده خورده میشود. همچنین برای استفاده بیشتر از خواص نارون از آن روغن و ضماد نیز تهیه میشود.

روش‌های جابجایی و انتقال درخت
مشاهده

خواص

درخت نارون
در چين برگ هاى نارون براى معالجه سنگ مثانه تجويز مى‏شود .برگ نارون مدّر و معرّق است . برگ نارون را معمولا مانند اسفناج مى‏پزند و پخته آن را مى‏خورند كه ضد سمّ و ضد سنگ كليه است و از جوشانده ۲۰ گرم برگ خشك در ۱۰۰۰ گرم آب براى رفع ناراحتى ‏هاى صفراوى مى‏ خورند .
جوشانده پوست داخلى نارون مدّر و تب‏بر است اسهال را بند مى‏آورد و براى رفع ناراحتى ‏هاى مجارى ادرار و تناسلى بسيار مفيد است. همچنين براى قطع عرق شبانه، پشت‏درد و طنين صدا در گوش نيز مفيد مى‏باشد .
نارون از نظر طبيعت طبق رأى حكماى طب سنتى سرد و خشك است و برگ و پوست درخت خصوصا پوست درخت داراى خواص مقوى، معرّق و مدّر، قابض، نرم‏كننده ورم و التيام ‏دهنده ناراحتى‏هاى جلدى است.

خاک نهال نارون

خرید نهال نارون
خاک لومی، شنی، ماسه ای ،غنی،عمیق و خوب زهکشی شده مناسب است.به طور کلی این درخت در هر نوع خاکی رشد میکند.

نور نهال نارون
آفتابی یا نیم سایه

دمای مناسب نهال نارون
دمای بین 1 تا 9 درجه مناسب است.

آبیاری نهال نارون
به آبیاری زیادی نیاز ندارد.
اگر آبیاری به صورت یک بار در ماه و عمیق صورت گیرد کافی میباشد.

توپیاری فضای سبز (هرس شکل دهی درخت)
مشاهده

هرس نهال نارون

خواص برگ نارون
درخت نارون نباید به صورت زیاد هرس شود.اواخر تابستان و یا زمستان، برای هرس کردن این درخت مناسب است. نارون درخت مناطق معتدل است و مناسب برای کاشت به عنوان تک درختن زینتی و یا کاشت در باغ ها و بلوارها می باشد. به طور طبیعی در مناطقی با ارتفاع کم و در کنار رودخانه ها دیده می شود. این درخت به طور معمول تا ارتفاع 30 متر و گاها تا 35 متر نیز رشد می کند. قطر تنۀ این درخت حدود یک متر است و دارای تاجی مخزوطی و کرومی می باشد. سرعت رشد این گیاه متوسط می باشد. شاخه ها کرکی و گاهی صاف می باشد. چوب این درخت مانند درختان راش و گردو بسیار مرغوب است.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490