پالونیا؛ درخت پولساز و زود رشد

فهرست مطالب

پالونیا در چین به درخت امپراتور ودرخت نوروز شهرت دارد و مردم آن کشور سالهاست درختان پالونیا را به نشانه خوش‌یمنی و تقدس در اطراف منزل خود می‌کارند. پالونیا با ۹ گونه سریع الرشد، بومی کشور چین است که به دلیل رشد خیلی سریع و سازگاری با شرایط آب‌وهوایی و خاکی مورد مصارف گوناگون قرارگرفته و به‌سرعت درکشورهای مختلف جهان توسعه یافته است.

درخت بسیار سریع الرشدی است و در مقایسه با سایر درختان، زمان بهره برداری سریعتری دارد و عملکرد تولید چوب آن در هکتار نیز از درختان دیگر بیشتر است. استحکام بالا، سبک بودن و کیفیت بالای چوب درخت پالونیا آن را برای استفاده در تولید انواع مبلمان، درب و پنجره منازل، ساخت جعبه، کانتینر های چوبی، تخته های چند لایه و در نهایت تولید خمیر کاعذ مناسب نموده است.

درخت پالونیا
در کنار این خصوصیات، مقاومت نسبی این درخت به خشکی نیز قابل توجه است. ازدیاد این گیاه از طریق قلمه ساقه به راحتی انجام نمی شود و عمدتا در تکثیر آن از قلمه ریشه استفاده می شود. استفاده از این روش ازدیاد، علاوه بر احتمال گسترش آلودگی، از سرعت چندانی برخوردار نبوده و به ویژه در شرایطی که هدف ایجاد کلون از درختی با شاخصه های رشدی مناسب باشد، سالها زمان نیاز دارد. بنابراین با استفاده از ازدیاد درون شیشه ای می توان تعداد بسیار زیادی از گیاهان مورد نظر را در فاصله زمانی بسیار کوتاه و بدون توجه به فصل خاصی از سال به صورت کاملا سالم و عاری از بیماری تولید نمود.

ازگیل این میوه پرخاصیت و نحوه پرورش آن
مشاهده

خواص چوب

درخت پولساز
چوب پالونیا راست تار، نرم، روشن صاف است که بسیارسبک بوده وبراحتی درهوای آزاد خشک می‌شود. این چوب خاصیت ضد آتش گرفتن دارد به همین دلیل با سوزاندن در کوره و تهیه ذغال, ذغالی بسیار با دوام تولید می‌کند.
چوب صنوبر شکافدار وکج شده می‌شکند. دوام مبلمان ساخته شده با چوب پالونیا حتی در مناطق مرطوب بسیار مناسب است. چوب پالونیا در مقابل پوسیدگی مقاومم بوده وخاصیت رزونانسی خوبی دارد.
مصارف
درکشورچین از چوب، برگ، پوست ومیوه وگل درختان پالونیا بطور گسترده استفاده می‌شود. بدلیل سبکی ودوام طولانی برای تیرهای افقی سقف ساختمان‌ها ودرصنایع جهت تولید دروپنجره، قفسه وکمد، وجعبه های پستی، تخته چندلا، کاغذ و… مصرف می‌شوند.

فروش درخت
این درخت ۳ ماه از سال دارای گلهای معطر شهدزا و گرده زا برای پرورش زنبور عسل (تولید عسل خالص) می‌باشد. عسل تولید شده از این درخت شفاف و با کیفیت است حتی بهتر از عسل اقاقیا و بخوصوص مفید برای درمان بیماری‌های تنفسی, مشکلات ریوی و دستگاه گوارش است. چای و شربت گرفته شده از شکوفه‌های این درخت مشکلات کبد و طحال را برطرف و همچنین در بهبود برونشیت تأثیر می‌گذارد.
برگهای این درخت حاوی تقویت کننده خاک (خاک برگ و کود سبز) و مناسب برای تغذیه دام (پرورش اسب و پرواربندی گوساله – بره پرواری داشتی و پرورش بز) است. درتجزیه برگ‌ها وجوانه گلهای این درخت ۸ نوع اسید آمینه و ماکروالمانهای منیزیم, کلسیم, پتاسیم و گوگرد و میکرو المانهایی, روی, منگنز, مس و آهن شناسائی شده است. این مواد در تقویت  زمین‌های کشاورزی به عنوان کود سبز یا کمپوست و خاک برگ استفاده می‌شود.

گل های رونده حیاط
مشاهده

ویژگی های درخت پالونیا
• مقاومت به کم آبی
• مقاومت به خاکهای آهکی و گچی
• مقاومت به خاکهای با زهکش بد
• مقاومت به دود و هوای مناطق صنعتی پالونیا از درختان خیلی مناسب برای جنگل کاری سریع، توسعه فضای سبز شهر و روستا و کشت تؤام با انواع گیاهان زراعی رایج است.
این درخت زمانی که در گل کامل است، تماشایی ست، خوشه های گل ایستاده به رنگ ارغوانی روشن با گل های بسیار خوشبو به رنگ سفید آبی که در اردیبهشت ماه ظاهر می شوند. چوب این درخت بسیار سبک و نرم می باشد. این درخت ارتفاعی بین ۸ تا ۱۲ متر دارد و حدود ۸ متر گستردگی دارد، از این رو درخت سایه دار تلقی میشود و به این منظور به طور گسترده در کشور چین کاشته می شود. این گیاه، درختی است با برگ های پهن و بسیار بزرگ به طول ۳۰سانتی متر و عرض تا ۲۰سانتی متر و قلبی شکل. عمر زیستی این درخت به طور متوسط ۳۰۰ سال است.

نکاتی که باید در هنگام کاشت رعایت کنید:
1- بایداز کاشت این نوع درخت در کنار دیوار خودداری شود.
۲ – خودداری از کاشت درخت پالونیا در نزدیکی لوله های آب لازم است.
۳- حداقل در سال اول کاشت، درخت بایددر زمانهای معین آبیاری شود. بطوریکه هیچگاه خاک آن خشک نشده و   برگهای آن جمع نشود.
۴- سعی شود در ابتدای رشد روند مسیر حرکت درخت را با هرس نمودن شاخه ها و جوانه های آن تعیین شود.
۵- حداقل سعی شود تا فاصله ۲ الی ۳ متر از ایجاد شاخه به سمت اطراف جلوگیری نموده و یک جوانه قوی را برای قلمه انتخاب شود. پالونیا نماد مهمی در ژاپن است. شرکت گلساران شمال گیاه پالونیا را بوسیله تکنیک کشت بافت تکثیر می کند.

لوازم باغبانی
مشاهده

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «پالونیا؛ درخت پولساز و زود رشد»

    1. سلام وقت بخیر
      لطفا با شماره های تماس ما در ارتباط باشید تا همکارای ما راهنماییتون کنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490