ازگیل این میوه پرخاصیت و نحوه پرورش آن

فهرست مطالب

ازگیل چندین فایده برای سلامتی دارد، ازجمله توانایی پیشگیری از دیابت، کاهش سطوح کلسترول، کاهش خطر ابتلا به سرطان، حافظت از تراکم معدنی استخوان، بهبود سلامت دستگاه گوارش، کمک به بینایی، تقویت سیستم ایمنی، تسکین دستگاه تنفسی، افزایش گردش خون و کاهش فشار خون.

ازگیل درختی است با بوته‌های کوچک همیشه سبز با میوه‌های نارنجی روشن. ازگیل که به‌طور علمی Eriobotrya japonica نامیده می‌شود، به نام‌های دیگری مانند آلوی چینی، آلوی ژاپنی، ازگیل ژاپنی، پیپا، نیسپرو و آلوی مالت نیز معروف است.
ازگیل به‌عنوان یکی از اولین میوه‌هایی که در آسیا کشت شده است، در اصل متعلق به چین است، اما بیش از دو هزار سال قبل وارد ژاپن شد و به‌تدریج بومی این کشور گردید.
دو نوع اصلی از ازگیل کشت می‌شود: چینی و ژاپنی. گفته می‌شود که بیش از ۸۰۰ نوع ازگیل در شرق آسیا وجود دارد. امروزه ازگیل در بسیاری از نقاط جهان کشت می‌شود.

ازگیل
فشار خون را پایین می‌آورد
یکی از مواد مغذی که به مقدار زیاد در ازگیل وجود دارد، پتاسیم است که به‌عنوان وازودیلاتور (منبسط‌کننده‌ی رگ‌ها) برای سیستم قلبی عروقی عمل می‌کند. پتاسیم با کاهش کشیدگی و فشار روی رگ‌ها و عروق خونی می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و از سلامت قلب محافظت کند. پتاسیم اغلب یک تقویت‌کننده‌ی مغز در نظر گرفته می‌شود، چون جریان خون به مویرگ‌های مغز را افزایش می‌دهد که می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد.

معرفی ابزار باغبانی و کشاورزی و کاربرد آن ها
مشاهده

خواص ازگیل
آبیاری
درخت ازگیل سیستم ریشه ای عمیقی دارد با این وجود مناسب مناطق  نیمه خشک نیست و در مناطقی که از بارندگی مناسب سالانه برخوردار است می بایست کاشته شود حتی اگر آب مورد نیاز ان را در مناطق نیمه خشک تامین کنیم باز هم خشکی و عدم رطوبت هوا به همراه گرمای این مناطق مانع از رشد و نموی این گیاه خواهد شد.

این گیاه به طور کل به آبیاری میانه و متوسط نیاز دارد و گیاهان جوان را در سال اول و همچنین دوم پس از کاشت می بایست هر هفته آبیاری کرد تا سیستم ریشه ای آنها قوی تر شود . گیاهان مسن را می توان با فاصله هر 3-2 هفته آبیاری کرد. البته آبیاری این گیاهان بستگی به میزان بارش باران دارد و در مناطقی که از بارندگی خوبی برخوردار هستند گاهی نیاز به آبیاری گیاهان بالغ نیست .

درخت ازگیل
نور
به نور مستقیم آفتاب مخصوصاً برای میوه دهی نیاز دارند. و در نیم سایه هم به خوبی رشد می کنند. حتی این گیاه را در یک پاسیو پر نور هم می توان نگه داشت.

پیوند
برای داشتن درختان میوه ای با قد کوتاه، می توان از پیوند رقم مورد نظر بر روی پایه درخت «به» استفاده کرد. استفاده از روش پیوند باعث می شود درختان دو تا سه سال بعد از انجام پیوند به بار بنشینند؛ که برای درختان تولید شده از بذر این زمان هشت سال به طول می انجامد.

آشنایی با گیاه اکالیپتوس
مشاهده

میوه ازگیل
 

شرایط محیط رشد

Mespilus germanica به تابستانهای گرم و زمستانهای ملایم و ترجیحاً آفتابی نیاز دارد. مکانهای خشک و کمی اسیدی را می پسندد. در مکانی سایه روشن در جنگل های آفتابگیر رشد می کند و خاک سبک و شنی با خاک برگ یا خاک سنگین رسی و به خوبی زهکشی شده را ترجیح می دهد.

درخت ازگیل در کرج

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند که باعث تاخیر در روند پیری می شود. چندین آنتی‌اکسیدان در ازگیل وجود دارند که برای سلامت انسان مفید هستند. رادیکال‌های آزاد به‌عنوان یک محصول جانبی متابولیسم سلولی، در داخل سلول تولید می‌شوند. این مولکول‌ها با الکترون‌های جفت‌نشده‌شان می‌توانند باعث جهش سلول‌های سالم شوند که این امر به بیماری‌های مزمن ازجمله سرطان منجر می‌شود.

 

نهال این میوه مفید و پر خاصیت را می توانید از فروشگاه باغ ایرانی در هر کجای ایران که هستید، خریداری کنید.

شماره تماس:    آقای مهندس آهنگر نژاد  09124682490

instagram : irgarden_nursery

Telegram: https://t.me/irgarden_315

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490