روش‌های جابجایی و انتقال درخت

فهرست مطالب

انتقال موفق نهال درختان به عملیات تولید و تصمیمات اتخاذ شده قبل از انجام هرگونه عملیات برگرداندن خاک در زمین، بستگی دارد. انتخاب گونه‌های مناسب و بستر با کیفیت براساس خصوصیات محل کاشت، مراقبت پس از کاشت، اندازه نهال منتقل‌شونده، خصوصیات توده ریشه نهال و عملیات بسترسازی بستگی دارد.

سه روش کاملا مطمئن جابجایی درخت

روش اول : ریشه برهنه (ریشه لخت)

روش دوم : بسته بندی و گونی پیچی کردن ریشه گیاه

روش سوم : روش استفاده از ماشین آلات مخصوص جابجایی درخت

تلفن تماس : 09124682490 

جابجایی درخت به روش ریشه برهنه

همانگونه که در فوق اشاره شد، درختچه­‌های خزان­پذیر با ارتفاع حداکثر ۲ متر یا قطر تنه ۵ سانتیمتر برای این روش مناسب است و در غیر این صورت از روش دوم یعنی روش روت بال(گونی پیچی) باید استفاده نمود. در این روش ابتدا باید به اندازه کافی از گیاه فاصله بگیریم و بعد شروع به کندن گودال اطراف درخت کنیم. بسته به نوع گیاه حجم ریشه اطراف درخت متفاوت است. یه روش کلی برای این منظور اینست که از تنه درخت حداقل دایره­‌ای به  شعاع ۳۰ سانتیمتر فاصله گرفته و شروع به حفر کانال می‌­کنیم. در این فاصله به ریشه‌­های اصلی آسیبی نخواهد رسید و ریشه­‌های جانبی قطع می­‌شوند. عمق گودال حدود ۴۵ سانتیمتر مناسب است. برای خارج کردن خاک موجود در گودال از یک چنگک کمک بگیرید و با حرکت بر خلاف تنه درخت عمل کنید تا آسیبی به ریشه نرسد. حتما  با پارچه مرطوب ریشه­‌های بیرون آمده را بپوشانید و از خشک شدن آن محافظت نمایید. باید به این نکته توجه کرد که هر چقدر حجم بیشتری از ریشه باقی بماند، نتیجه بیشتری خواهیم گرفت. پس حفاری را تا عمق کمتر از ۴۵-۶۵  سانتیمتر انجام ندهید. پس از اینکه به عمق مورد نظر رسیدید می­‌توانید با دقت درخت را کج نموده و با استفاده از ابزار برش ریشه، گیاه را آزاد کنید. اکیدا با فشار آوردن به تنه گیاه به آن آسیب نرسانید. می­توانید در برخی موارد از فشار آب استفاده نمایید. اگر محل جدید گیاه فاصله وجود دارد، گیاه را در موادی سبکی مثل خاک اره مرطوب یا خاک برگ  و در سایه و محیط خنک نگهداری کنید و در چاله ای مناسب که اطراف ریشه گیاه را با خاک سبک بتوان پر کرد، بکارید.

 

نکات مهم در جابجایی درختان

ریشه برهنه برای جابجایی درختان کوچک
جابجایی درخت به روش ریشه برهنه

 

جابجایی درخت به روش روت بال ( گونی پیچی و بسته بندی ریشه درخت همراه با خاک )

این روش برای گیاهان با قطر تنه بیشتر از ۵ سانتیمتر کاربرد دارد. در این روش درواقع درخت همراه با خاک اطراف ریشه جابجا می­‌شود. قبل از شروع به کار باید درخت را هرس مناسب کرد. هرس سنگین شاخه­‌های درخت توصیه نمی­‌شود. میزان خاک توپی شکل و گونی پیچ شده اطراف ریشه درخت به اندازه دو سوم از گستره تاج درخت می­‌باشد. گستره تاج درخت در زمانی که آفتاب به طور عمود بر زمین میتابد، میزان سایه درخت مشخص می­‌شود. برای این کار از سایه انداز درخت به اندازه یک سوم به سمت تنه درخت رفته و علامتگذاری می‌­نماییم. جنس خاک و نوع درخت در میزان اندازه توپ ریشه و شکنندگی خاک اطراف آن بی­‌تاثیر نیست. البته در درختان همیشه سبز کوچک و درختچه­‌های کوچک این میزان به طور تقریبی به قطر نیم متر مناسب است. در درختان همیشه سبز متوسط و درختچه‌­های بزرگ و همچنین درختان با قطر تنه ۱۱ سانتیمتر به بالا این میزان توپ ریشه بین ۵/۰ تا ۵/۱ متر میرسد. در صورتی که درختی در گروه­‌بندی فوق جای نگرفت و سایز بزرگتری داشت، توپ ریشه بیشتر از ۵/۱ متر مناسب خواهد بود.

 

شرکت جابجایی درخت
جابجایی درخت به روش روت بال

جابجایی درخت به روش استفاده از ماشین آلات مخصوص

مراحل جابجايي ماشيني

1. تيغه هاي دستگاه را باز كرده و آنها را به حالت كاملاً باز با استفاده از بازوهاي هيدروليكي در موقعيت بالاتر از سطح زمين قرار مي دهند.
2. با تيغه هاي بالا رفته و درگاه كاملاً باز به درخت نزديك شده و دستگاه را در موقعيت صحيح در مجاورت درخت قرار مي دهند.
3. دستگاه بايد طوري استقرار يابد كه فاصله درخت تا هر يك از تيغه ها برابر باشد.
4. دستگاه به صورت هيدروليكي بسته شده و قفل مي شود.
5. بخش انتهايي دستگاه به سمت پايين حركت كرده و تيغه ها به درون خاك فرو مي روند. اپراتور در تمام مراحل به دقت بايد عمليات را زير نظر داشته باشد.
6. با قرارگيري كامل تيغه ها در عمق خاك به پايان مرحله اول چرخه عملياتي مي رسيم. در اين مرحله تثبيت كننده ها پايين رفته و استخراج عمودي توپ ريشه درخت انجام مي شود.
7. تيغه هاي قاشقي شكل (spades) با جمع شدن و پيوستن به يكديگر، خاك و ريشه را به صورت پيوسته به هم و به شكل توپي شكل برداشت مي كنند.
8. سپس درخت به صورت عمودي به طرف بالا كشيده شده و از زمين خارج مي شود و به كمك دستگاه به حالت افقي درآمده و بر پشت كاميون قرار مي گيرد.

تلفن تماس : 09124682490 

جابجایی درخت

زمان جابجايي درخت

زمان انتقال درختان و درختچه هاي خزان كننده و هميشه سبز، فصول بهار و پاييز است. درختان خزان كننده را در بهار يا اواخر زمستان هاي نه چندان سرد همزمان با شروع باز شدن يخبندان تا زمان جوانه زني برگ ها مي توان جابجا كرد. در پاييز، اين زمان جابجايي از زمان آغاز تغيير رنگ برگ ها تا زمان شروع يخبندان است. اگر چه همه درختان و درختچه ها را بهتر است كه در فصول بهار و پاييز جابجا كرد اما در مورد بعضي گونه هاي نرم چوب مثل بيد، سپيدار، و غان بهتر است كه اين عمل در بهار انجام شود. درصورت اقدام به جابجايي در فصل پاييز بهتر است كه انتقال درختان هميشه سبز نسبت به خزان كننده ها زودتر انجام شود تا زمان كافي براي تشكيل ريشه هاي جديد وجود داشته باشد. اين درختان حداقل به 6 هفته زمان قبل از آغاز يخبندان نياز دارند. در بهار، درختان هميشه سبز را تا 4 هفته بعد از رويش برگ هاي درختان خزان كننده نيز مي توان كاشت مجدد كرد. اين كار باعث مي شود تا درختان تازه كاشت شده آب كافي دريافت كنند.

زیبا سازی فضای سبز
مشاهده

انتخاب مكان مناسب

تفاوت هاي زيادي در نيازهاي محيطي هرگونه درختي يا درختچه اي وجود دارد. تنها زماني مي توان درختي را منتقل كرد كه مكان مبدا و مكان كاشت مجدد از لحاظ شرايط مختلف زيست محيطي از جمله نور، رطوبت، حرارت، نوع خاك، قرار داشتن در معرض باد و … براي يك گونه مشخص تا حد امكان همسان باشند. تمامي گياهان براي رشد و گسترش ريشه و تاج خود نياز به فضا دارند. بنابراين هنگام كاشت يا كاشت مجدد هر درخت و درختچه اي بايد به اندازه گياهان بالغ و موقعيت آن در محيط در آينده توجه ويژه شود.
خصوصيات خاك، اغلب عاملي محدود كننده براي بقاي گياه است. گاهي خاك براي رشد درخت نامناسب است و نياز به زهكشي يا غني سازي قبل از كاشت مجدد دارد. انجام آزمايش كامل خاك در مناطقي كه كيفيت خاك نامعلوم مي باشد لازم است.

حفر زمين
در فرآيند انتقال هرگز نبايد اجازه داد كه ريشه هاي گياه خشك شود. از 3-2 روز قبل از جاكني درخت، بايد آن را آبدهي كرد. قبل از كندن زمين، بايد شاخه هاي پاييني درخت يا درختچه را تا حد امكان بست تا طي مراحل كندن، حمل و نقل و كاشت مجدد آسيب نبينند. با انجام علامت گذاري روي تنه درخت مي توان درخت را در مكان جديد با همان جهت گيري اوليه، كاشت مجدد نمود. با جهت گيري صحيح درخت مي توان از آفتاب سوختگي ساقه ها نيز جلوگيري كرد.
هنگام ريشه كني يك درخت براي جابجايي بايد تا حد امكان سيستم ريشه اي را دست نخورده و با كمترين تغييرات باقي گذارد. درختان خزان كننده 4-3 ساله را مي توان با ريشه هاي عريان (Bare roots)  جابجا كرد. درختان برگ ريز مسن تر و تمامي هميشه سبزها را تنها زماني مي توان به طور موفقيت آميز جابجا كرد كه توپي از خاك به دور ريشه باقي مانده باشد. ريشه بيرون زده و درمعرض هوا، بايد به وسيله پارچه هاي ضخيم گوني يا با روكش هاي پلي اتيلن پوشانده و محافظت شوند. جهت حفظ ريشه در برابر باد و آفتاب از هيچ كوششي نبايد فروگذار كرد و همواره بايد آنها را مرطوب نگاه داشت.

اندازه توپ ريشه و اندازه گودال
به طور معمول در مورد درختان و درختچه هاي برگ ريز، توپ خاك دور ريشه بايد:
داراي عرض 30-20 سانتي متر و عمق 15 سانتي متر به ازاي هر 3 سانتي متر قطر تنه درخت باشد.
به عنوان مثال درختي به قطر 5 سانتي متر نياز به توپ ريشه اي بين 60-45 سانتي متر عرض و حدود 30-25 سانتي متر عمق دارد.
براي محاسبه وزن توده ريشه اي قبل از جابجايي آن از رابطه زير استفاده مي شود:
0/0226 × (عرض توپ× عمق توپ) = وزن توپ ريشه اي
(kg) (cm) (cm) (Kg)
به عنوان مثال درختي به قطر تنه 5 سانتي متر داراي توپ ريشه¬اي به وزن حدود 30 كيلوگرم خواهد بود.
45 × 30 × 0/0226 = 30/51 (Kg)
براي اطمينان از سلامت ريشه ها در هنگام انتقال، بايد توپ ريشه اي را به وسيله پارچه كنفي به صورت كامل و پيوسته محافظت كرد. بدين منظور مي توان توپ ريشه اي گوني پيج شده را به وسيله طناب و توري سيمي محكم بست.
براي كاشت مجدد درخت، گودال حفر شده را بايد به اندازه اي در نظر گرفت كه توپ ريشه بدون برخورد و اختلال به راحتي در آن قرار بگيرد. در مورد درختان كوچك، از هر طرف بايد حدقل 15 سانتي متر فاصله بين توپ ريشه و زمين وجود داشته باشد. اگر توپ ريشه¬اي بزرگتر باشد (بيشتر از يك متر قطر) بايد حداقل 50 سانتي متر از اطراف فاصله داشته باشد. بهتر است كه گودال حفرشده، قطري به اندازه دو برابر حجم توپ ريشه اي را دارا باشد.
هنگام حفر گودال خاك رويي و خاك زيرين را بايد به صورت جدا از هم نگاه داشت. خاك رويي را در صورت نياز تا 0/25 حجم كلي آن با مكمل هايي مانند خاك برگ يا كودگياهي مخلوط مي كنند.

نكته: شرايط خاك زيرين خيلي حائز اهميت نيست؛ چرا كه ريشه هاي عمقي بيشتر وظيفه حمايتي براي گياه دارند و ريشه هاي تغذيه كننده عمدتاً در سطح واقع شده اند. از اين رو براي خاك عمقي و كف گودال نياز عمده اي به مواد مغذي وجود ندارد. درصورت استفاده زياد از مواد آلي، مشكلاتي در آينده براي درخت به وجود خواهد آمد؛ بدين صورت كه به واسطه پوسيدگي و تجزيه آنها خاك نشست كرده، فشرده شده و درخت دچار كمبود اكسيژن مي شود. خاك زيرين را فقط در صورتي كه واقعاً دچار فقر مواد آلي باشد بايد دور ريخت و با خاك جديد جايگزين نمود.

تلفن تماس : 09124682490 

نگهداري و حمل و نقل

درختان و درختچه هايي كه براي انتقال از جا كنده شده اند بايد در اسرع وقت كاشت مجدد شوند. توپ ريشه اي همواره بايد به وسيله مواد نم دار كه حافظ رطوبت هستند (گوني هاي كنفي، كرباسي، پلاستيك و غيره) پوشانده شود. در صورت استفاده از مواد پلاستيكي براي پوشاندن توپ ريشه اي بايد در مكان هاي سايه و به مدت كمتر از يك روز مورد استفاده قرار گيرند؛ چرا كه در غير اين صورت سبب خفگي ريشه خواهند شد.
هنگام نگهداري قبل از كاشت مجدد، درخت بايد در برابر نور مستقيم خورشيد، باد و دماي نامناسب محافظت شود. اگر درختي را نتوانيم فوراً كاشت مجدد كنيم بايد ريشه آن به وسيله مالچ و خاك مرطوب پوشانده شود و در مكان سايه قرار گيرد.
در تمامي موارد نبايد اجازه داد تا ريشه خشك شود. هنگام حمل و نقل درختان با وسايل نقليه بايد ريشه و تاج آنها را در برابر باد و ساير عوامل تهديد كننده محافظت كرد.

همه چیز درباره کوددهی
مشاهده

 

ارزيابي يك انتقال
الف) جابجايي هر درختي نياز به ارزيابي كامل دارد و براي اين كار يك چهارچوب كلي ارزيابي مورد نياز است.
علاوه بر اين، ميزان بالقوه موفقيت جابجايي بايد در مراحل اوليه مشخص شود. در اين زمينه دو معيار عمده مطرح است:
1. ارزش گياه شناسانه، كه مبتني بر ارزيابي هاي پيش توسعه اي و تطبيق با استانداردهاي حفظ و مراقبت از درختان در مراحل مختلف توسعه و ساخت و ساز در مكان هاي مختلف است.
2. ارزش هاي اقتصادي و بصري، كه براساس ارزيابي هاي مالي، خسارات وارده بر منظر و اموال عمومي انجام مي شود.
عوامل مورد بررسي به طور خلاصه عبارتند از: انداره درخت، طول عمر مفيد باقيمانده، اهميت جايگاه درخت در منظر، حضور و موقعيت درختان ديگر، وابستگي به محل، شكل، عوامل ويژه.
ب) بعد از اين مرحله بايد يك سيستم امتيازدهي براساس معيارهاي بالا، تشكيل داد. در كشورهاي پيشرفته، دو گروه از متخصصان، يك گروه در زمينه ارزش هاي گياه شناسانه و ديگري در زمينه ارزش هاي اقتصادي و بصري و معماري منظر، اين وظيفه را به عهده دارند. با اين سيستم، فضاي سبز شهري از حيث ارزيابي كامل ارزش هر درخت، در موقعيت مناسبي قرار خواهد گرفت. از آنجايي كه فرآيند جابجايي درختان، امري هزينه بر است و تنها برای درختان واجد ارزش زياد به صرفه است، انجام اين كار كارشناسي ضروري است.

بررسي ميزان موفقيت يك انتقال
قبل از انتقال يك درخت بايد بتوان ميزان تقريبي موفقيت جابجايي را سنجيد. جابجا كردن درختان به آنها تنش وارد مي كند. چنين تنشي سبب مرگ درخت يا از بين رفتن جلوه ظاهري آنها مي شود. به ویژه گياهاني كه به درجاتي از بيماري دچارند، احتمال تسليم شدن آنها در برابر تنش حاصل از انتقال بيشتر است.
يك نهال جوان كه تازه از نهالستان آمده نسبت به يك درختچه يا درختي مسن تر كه جابجا شده، زودتر مستقر و به رشد بر مي گردد و مزايا و منافع بيشتري براي محل جديد زندگي خود به همراه خواهد داشت. درختچه ها بهتر از درختان توانايي مقاومت در برابر انتقال را دارند. درختان برگ ريز بهتر و بيشتر از هميشه سبزها، گونه هاي داراي ريشه هاي سطحي بهتر از آنهايي كه ريشه هاي عميق دارند و درختان جوان بيشتر از مسن ترها اين فرآيند را تحمل مي كنند. همچنين بعضي گونه ها به طور طبيعي قابليت تحمل پذيري بيشترين نسبت به انتقال دارند. به طور كلي هنگام تصميم گيري براي انتقال يك درخت بايد به مواردي مثل قدرت تحمل گونه، موفقيت گياه، فصل انتقال، موقعيت مكاني كاشت مجدد، تجهيزات مورد نياز و مراقبت هاي ويژه پس از كاشت مجدد توجه كرد. از اقدامات پس از كاشت مجدد مي توان بسته به اندازه درخت، افزودن خاكبرگ به اطراف درخت تا شعاع معين، حفاظ كشي دور درخت به اندازه محيط ريشه اي به منظور جلوگيري از فشرده شدن بيش از حد و فشار به ريشه، اندازه گيري ميزان رطوبت خاك و آبياري مداوم در حد نياز و استفاده از محرك هاي ريشه اي ذكر كرد.

 

جابه‌جائی و کاشت درختان

 ریشه لخت (Bare-root)

سیستم تولید ریشه لخت، چندین مزیت دارد. درختان با ریشه لخت با هزینه کمتر از سایر درختان تولید می‌شوند که این امر به‌دلیل حفر کردن آسان سوراخ کاشت و نگهداری و حمل آسان این گیاهان است (از آنجا زمان کاشت، خاک یا ریشه همراه نیست) سیستم ریشه را می‌توان بررسی کرد و ریشه‌های نامرغوب یا ناقص را حذف نمود.
دامنه نوسان اندازه درخت در نهال‌های با ریشه لخت محدود است که این امر به‌دلیل ناتوانی در جابجائی درختان بزرگتر می‌باشد محدودیت‌های فصلی در این سیستم تولید بیشتر است چرا که درختان با ریشه لخت باید در حفره کاشته شده و در فصل خواب منتقل شوند. لازم است که با نهال‌های دارای ریشه لخت با احتیاط رفتار شود تا از خشکیدگی ریشه جلوگیری شود. درختان و ریشه لخت غالباً نیاز به قیم دارند تا پس از رویش برگ در اثر وزش باد سقوط نکنند.

● ریشه توپی و درون پارچه (B & B): (Balled burlapped)

قدیمی‌ترین شیوه برای فروش نهال‌های انتقال‌یافته به زمین است. این درختان در اندازه‌های مختلفی معمولاً در خزانه‌ها وجود دارند. در روش B & B در مقایسه با روش نهال‌های با ریشه لخت، درختان را می‌توان در طی مدت زمان طولانی‌تری کاشت و نیاز به نگهداری کمتر دارند و ضمناً کمتر دستکاری می‌شوند.
این درختان را به‌طور دستی و یا با استفاده از بیل مکانیکی می‌توان کاشت و هر موقع که زمین یخ ‌نزده است می‌توان آنها را منتقل نمود. شکل توپی ریشه به‌راحتی قابل تغییر است تا شرایط کاشت مثل خاک‌های فشرده با سفره آب بالا را تسهیل کند. به‌دلیل وزن خاک موجود در ریشه، پس از کاشت به قیم زدن نیاز چندانی نیست، معایب این شیوه آن است که معمولاً ۹۵ درصد سیستم ریشه‌ اصلی درخت در مزرعه باقی می‌ماند. وزن خاک در درختان بزرگتر باعث افزایش هزینه حمل و نقل شده و نیاز به تجهیزات تخصصی جهت دستکاری و کاشت درخت است.

● گلدان‌های قرار گرفته بر روی سطح زمینAbove-grouns containers

امتیاز این شیوه آن است که درخت را با همه سیستم ریشه‌ای می‌توان به زمین اصلی انتقال داد. محیط‌های مصنوعی با زهکشی خوب که در این گلدان‌ها استفاده می‌شوند، بسیار سبک‌تر از خاک مزرعه موجود در درختان (B & B) است و لذا هزینه حمل‌ونقل این درختان کمتر و کار با آنها آسانتر است و لذا هزینه حمل و نقل این درختان کمتر و کار با انها آسانتر است.
استفاده از گلدان‌های درون خاک نیز وزن توپی ریشه درخت را کاهش می‌دهد. درختان تولیدشده در گلدان‌های روی سطح زمین جهت کاشت در هر زمان از سال در دسترس هستند و تا زمانی‌که خاک یخ نزده است ادامه دارد.
عیب اصلی این شیوه، افزایش صدمات است آسیب‌دیدگی ریشه‌ها در دمای زیاد و کشنده توده ریشه در اضلاع جنوبی و غبی گلدان و پیچیدن ریشه‌ها است. وزش بادها نیز به گلدان‌‌های سطح زمین صدمه می‌زنند. سیستم‌های تولید (Pot=-in-pot) مشکل وزش باد و افزایش دمای ریشه در اضلاع جنوبی و غربی گلدان را برطرف می‌کند.

درخت زیبای افرا
مشاهده

 ● جابجائی گیاه قبل از کاشت

دستکاری دقیق توده ریشه برای جلوگیری از آسیب به درخت قبل از انتقال نهال به زمین اصلی لازم و ضروری است. توده ریشه، صرفنظر از تکنیک تولدی مورد استفاده تردد و ظریف است و درختان (B & B) و درختان گلدان‌های نرم به آسانی آسیب می‌بینند. هرگز درخت (خصوصاً درختان B & B به دلیل وزن سنگین توده ریشه‌ها) را با گرفتن تنه آن بلند نکنید.
همواره درخت را در طول انتقال به زمین، محافظت کنید تا ریشه‌ها آسیب نبینند و شکسته نشود. درختان باید قبل از انتقال آبیاری و پوشانیده شوند تا هدر رفت آب کمتر شود. درختان را به‌محض رسیدن به محل کاشت، بکارید. اگر این کار امکان ندارد، درختان را به‌خوبی آبیاری کرده و آنها را در ناحیه‌ای دور از معرض باد و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. درختان B & B باید مراقبت شوند تا از خشکیدگی ریشه جلوگیری شود. در صورتی‌که امکان کاشت سریع وجود نداشته باشد، آبیاری منظم باید تا زمان کاشت صورت بگیرد.

● کاشت

از جمله شایع‌ترین اشتباهات در موقع کاشت نهال درختان در زمین اصلی، کاشتن عمیق و آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد است. گودال کاشت باید حداقل سه برابر عریض‌تر از توده ریشه باشد با کناره‌های شیبدار باشد و عمیق‌تر از توپی ریشه نباشد. درخت را حدود ۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک اطراف بکارید تا امکان فرو رفتن و استقرار یافتن توپی ریشه وجود داشته باشد و از تجمع آب در پای درخت جلوگیری شود.
اگر گیاه ریشه لخت است، قبل از پر کردن گودال، ریشه‌ها را به دقت پهن کنید. اگر یک درخت گلدانی کاشته می‌شود، ریشه‌ها را پهن‌ کنید تا از درهم‌ رفتن آنها جلوگیری شود. بعد از قرار دادن درخت در گودال کاشت (در عمق مناسب)، به آرامی میخ‌ها یا طناب بسته‌بندی را باز کرده و پارچه را ببرید و از اطراف توپی ریشه جدا کنید. بگذارید کیسه کف توپی ریشه باقی بماند چرا که جدا کردن آن ممکن است به ریشه‌ها صدمه بزند.
اگر از سبد سیمی استفاده شده است، تا حد ممکن سبد را بدون آسیب رساندن و به‌هم زدن توپی ریشه ببرید و جدا کنید. طناب یا هر وسیله بسته‌بندی ریشه را جدا کنید و برچسب‌ها یا علائم را از تنه درخت جدا کنید تا از حلقه‌برداری پوست درخت جلوگیری شود. به آرامی گودال کاشت را از همان خاکی پر کنید، که قبلاً از حفره بیرون آورده‌اید، بدون آنکه خاک دیگری یا حتی کود به آن اضافه شود.
اگر از مواد اصلاح‌کننده خاک استفاده می‌شود، اختلافات ایجاد شده در اندازه خلل و فرج خاک ممکن است باعث بروز مشکلاتی در خصوص حرکت آب، نگهداری آب و رشد ریشه بین توپی ریشه و گودال کاش و خاک اطراف شود. زمانی که حفره را تا نصف از خاک پر کردید، خاک را محکم فشرده و آبیاری کنید تا خلل و فرج هوا پر شود و از تماس بین ریشه‌ها و خاک اطمینان حاصل شود.
پر کردن گودال را به پایان رسانده و درخت را کاملاً آبیاری کنید. مالچ باید در اطراف درختان تازه کاشته شده قرار داده شود تا به حفظ رطوبت خاک و کاهش رقابت رطوبت کمک کند. باید مراقب بود که از مالچ بیش از حد استفاده نشود (۸-۵ سانتی‌متر، عمق مناسب جهت مالچ است) مالچ را به اندازه ۱۵ سانتی‌متر دورتر از تنه درخت بریزید تا از مشکلات بیماری و آسیب جوندگان جلوگیری شود.
اگر از کود در هنگام کشت استفاده شود. از کودهائی استفاده کنید که به آرامی در خاک آزاد می‌شود و بیش از ۱ پوند نیتروژن در هر ۱۰۰۰ فوت مربع مصرف نکنید. از مصرف کودهائی که سریعاً در خاک آزاد می‌شوند اجتناب کنید تا باعث سوختگی گیاه نشوند. قیم زدن فقط در صورت لزوم باید صورت بگیرد و هر قیمی در خلال یکسال پس از کاشت باید حذف شود. دقت کنید که قیم به تنه درخت یا طوقه درخت آسیب نرساند.
فقط شاخه‌های اصلی بیمار یا شکسته را در هنگام کاشت هرس کنید. هر چقدر نهال انتقال‌یافته به زمین اصلی بزرگتر باشد، مقدار از آبیاری بیشتری لازم است. جهت حفاظت درخت در برابر حیوانات یا آسیب تجهیزات کشاورزی، از محافظ شل و غیرمحکم و با فاصله کافی از درخت استفاده شود که امکان تهویه و گردش هوا وجود داشته باشد. توجه به جزئیات فوق، امکان موفقیت کاشت را افزایش می‌دهد درختان صحیح کاشته شده، برای سالیان دراز و مایه لذت شما خواهند بود و سود و منفعت مال یبرای شما خواهند داشت.

● نکات مورد توجه هنگام انتقال نهال به زمین اصلی

۱) برنامه‌ریزی زودهنگام موجب می‌شود تا گونه گیاهی با محل کشت سازگاری و انطباق داشته باشد (یعنی درخت مناسب را در مکان مناسب بکارید).
۲) از گیاهان با کیفیت بالا که بدون آسیب قابل رؤیت هستند استفاده کنید. گیاهانی را انتخاب کنید که رشد مقاوم و قوی و رنگ برگ خوب و ریشه سفید و محکم داشته باشند.
۳) در هنگام دستکاری و انتقال درخت به زمین اصلی و کاشتن در محل موردنظر دقت کنید. بسیار مراقب باشید که به پوست تنه درخت یا سیستم ریشه آسیبی نرسانید.
حفره کاشت را به طرز صحیح آماده‌سازی کنید. پهنای گودال حداقل سه برابر ارتفاع ریشه باشد و دارای کناره‌ای شیبدار و عمیق‌تر از کف توپی ریشه باشد.
۵) درخت را هر چه زودتر بکارید، از کود استفاده نکنید.
گودال را با همان خاک خارج شده از حفره پر کنید و از مالچ نیز استفاده کنید.
۶) آبیاری کنید و آبیاری را به‌تدریج انجام دهید به‌طوری که آب به داخل خاک نفوذ کرده و آن را به آرامی کاملاً خیس کند. آبیاری برای چند سال مخصوصاً در خلال دوره‌های خشکی باید صورت بگیرد و تا زمانی که درخت به‌طور قابل استقرار یابد، باید با دقت کافی انجام شود.

تلفن تماس : 09124682490 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490