آفات گیاهی

فهرست مطالب

نرم تنان، حشرات، کنه ها و جانوران جونده به عنوان آفت های گیاهی شناخته می شوند.به حشراتی که با فرو بردن خرطوم خود به داخل بافت گیاهی شیره گیاهی را مکیده و یا با جویدن بافتهای گیاهی باعث اختلال در اعمال حیاتی گیاه می گردند آفت اطلاق می گردد در ادامه با برخی از این آفت های شناخته شده آشنا می شویم.

به حشراتی که با فرو بردن خرطوم خود به داخل بافت گیاهی شیره گیاهی را مکیده و یا با جویدن بافتهای گیاهی باعث اختلال در اعمال حیاتی گیاه می گردند آفت اطلاق می گردد در ادامه با برخی از این آفت های شناخته شده آشنا می شویم.

شته ها :

این حشرات  بسیارریز هستند طول آن ها حدود ۲ تا ۳ میلی متراست. شته به رنگ‌های سبز، زرد، قرمز، سیاه یا قهوه‌ای دیده می شوند. در مواقع خاصی از سال این حشرات بالدار میشوند وهمین بال‌ها به آن ها کمک می‌کند تا بر روی گیاهان دیگر هم گسترش یابند. شته‌ها را می‌توان بیشتر بر روی قسمت‌های جوان گیاه و یا زیر برگ‌ها یافت. این حشره شیره گیاه را می‌مکد و باعث ضعیف و زرد شدن گیاه می‌شود.
برخی مواقع شته‌ها ناقل ویروس هم هستند و خسارتی دو چندان به گیاه وارد می‌کنند. شته بعد از تغذیه از گیاه شیره‌ای به نام عسلک تولید می‌کند که سطح برگ‌ها را می‌پوشاند و سبب تجمع قارچ دوده و کاهش فرآیند فتوسنتز می‌شود.

چمن مصنوعی زمین فوتبال
مشاهده

آفات گیاهی - شته ها

 کنه‌های عنکبوتی :

کنه تارعنکبوتی که کنه دونقطه ای یا کنه معمولی نیز نامیده می شود یکی ازخطرناک ترین آفات درختان میوه سردسیری و البته تعداد زیادی از گونه های مختلف از گياهان زراعي است. اين آفت در جمعيت هاي زياد روی اکثر درختان میوه ازقبیل گردو خسارات بسیاری وارد مي كند ودر نتیجه میوه ها از نظركمي وکيفي به شدت آسیب می بينند .
این حشرات به قدری کوچک هستند که به سختی می توان آن ها را مشاهده کرد وبیشتر شبیه به نقاط قهوه‌ای – قرمز یا قرمز دیده می شوند که روی گیاه پراکنده اند و در نگاه اول اصلا به چشم نمی‌آیند. اما اگر از نزدیک به آنها دقت کنید متوجه زنده بودن و تحرک‌ آن ها می‌شوید. نشانه حضور این آفت بر روی گیاه نقاط ی زرد رنگی است که روی گیاه نمایان می‌شوند. بعد از مدتی برگ‌های گیاه شادابی خود را از دست داده و ظاهری کدر پیدا می‌کنند. یک نشانه دیگر وجود تعداد زیاد از کنه عنکبوتی روی گیاه تارهایی است که می‌تنند.

آفات گیاهی - کنه‌های عنکبوتی

سفید بالک :

اگر گیاهی که مورد حمله سفید بالک‌ها قرار گرفته است را تکان دهید، این حشرات را می‌بینید که از روی آن پرواز می‌کنند  حمله این حشرات به گیاه باعث میشود روی گیاه نقاط سفید و شوره مانندی دیده شود . این حشرات نیز بسیار کوچک هستند و در صورت کم بودن تعداد تشخیص آن ها سخت خواهد بود. سفید بالک‌ها شیره گیاهی را می‌مکند و باعث زرد شدن شاخسار گیاه می‌شوند. اگر با این آفت مبارزه نشود به تدریج گیاه را از بین می برد.

طراحی ویلا مدرن یک طبقه
مشاهده

آفات گیاهی - سفید بالک

شپشک آردآلود :

یکی از آفت‌های خطرناک گیاهان است این آفات بدنی نرم و بیضی شکل دارند، کوچک هستند و با ماده‌ای مومی و کرک مانند (یا پنبه مانند) پوشیده شده اند و به گروهی به گیاه حمله می کنند و بر روی قسمت‌های مختلف گیاه همانند ناحیه اتصال برگ به ساقه، بین زوایای موجود بین ساقه‌های گیاه، در زیر پوسته‌های زخمی و ساقه گیاه، لابلای گلبرگ‌ها و کاسبرگ‌ها گل‌ها و حتی بر روی ریشه گیاه بخصوص در ناحیه اتصال ساقه به ریشه جمع می‌شوند و مشکلاتی را برای رشد گیاه به وجود می آورند و با ایجاد زخم و مکیدن شیره گیاه موجب نابودی آن می‌شوند.
شپشک آردآلود درریشه و تنه گیاهان و مخصوصا مکان‌های مخفی و سایه دار گیاه مشاهده می‌شود در صورت آلودگی روی سطح گیاه به صورت نقاط سفید و پودری دیده می شود.
این آفت به شدت کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را مورد حمله قرار می‌دهد و در صورت عدم درمان به سرعت گیاه را ازنابود می کند. به همین علت همیشه باید کاکتوس‌ها و ساکولنت های خودتان را بررسی کنید و گیاهان جدید را کنترل و قرنطینه نمایید.

طراحی ویلای مینیمال
مشاهده

آفات گیاهی - شپشک آردآلود

سپرداران :

حشرات ریزبیضی یا دایره ای شکل هستند که بدن‌ شان زیر یک پوشش سخت سپر مانند قرار گرفته است . رنگ سپر این حشرات معمولا سفید، سیاه، خاکستری و قهوه‌ای است. این حشرات مانند شته‌ها شیره گیاهی را می‌مکند و ماده‌ای چسبناک، شیرین و براق روی برگ‌ها به جای می گذارند. تغذیه سپرداران از گیاه می‌تواند سبب مرگ گیاه شود .

آفات گیاهی - سپرداران

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490