طراحی فضای سبز میدان

فهرست مطالب

اغلب ما در محله ها و شهرهایمان با  میدان های کوچکی که در محل تقاطع خیابان ها شکل می گیرند، آشنایی داریم. عمدتاً در کشوراین فضاها با تندیس، آبنما یا فضای سبز پر شده است. استفاده از این میدان ها به دلیل بار ترافیکی سواره اطراف آن عملاً رو به فراموشی است.

با ظهور اتوبان های شهری ترافیک های عبوری در سفرهای درون شهری به اندازه قبل بر دوش این معابر محلی نیستند. از سوی دیگر با توجه به ساعات کاری و پیک ترافیک محلی؛ این معابر در طول روز دارای ترافیک نسبتاً کمی بوده و در ساعاتی خاص کمی شلوغ می شوند. این فضای سبز یا محیط شهری در بین معابری که اولویت سواره را با خود یدک می کشند روز به روز به فراموشی سپرده می شوند؛ حال آنکه می توانند با تغییر رویکرد و طراحی بسیار کم هزینه به مکان زیبا و روحیه بخش برای اهالی محل تبدیل شوند. فضایی که در روزهای تعطیل محل تعاملات اجتماعی بیشتر و حتی برگزاری مراسم های خاص نیز خواهد بود. این تغییر رویکرد دادن اولویت به حرکت عابر پیاده و دوچرخه در محیط های شهری است.
نمونه های زیادی از این فضاهای کوچک وجود دارند که با باز طراحی و ورود عابر پیاده یا دوچرخه به آنها روحی تازه در آنها دمیده شده و به مکانی سرزنده تبدیل شده اند. مرور این تجربه ها، سبب ایجاد خلاقیت در معماران منظر می گردد تا به خرد فضاهای شهری بیش از پیش توجه داشته باشند. یکی از این پروژه ها طراحی یک فلکه در شهرک یزولو در ایتالیا است. این میدان کوچک با طراحی ساده به فضایی چند عملکردی و پویا تبدیل شده است. در طراحی این پروژه اولویت به حرکت عابران پیاده داده شده ؛ هر چند حرکت سواره نیز در آن لحاظ گردیده است.

گل رز هلندی گلدانی
مشاهده

COX Enterprises

نورپردازی در طراحی میدان

سیستم روشنایی بر اساس کارکرد فضای مورد نظر به چند نوع دسته بندی می شود. در قسمت سواره رو از نور افکن ها استفاده می شود. در نواحی که برای نشستن (نیمکت ها و فضاهای طراحی شده) در نظر گرفته می شود، سیستم اصلی روشنایی متمرکز می شوند تا محیطی خودمانی و مناسب را ایجاد کند. در قسمت های تخت و حاشیه ای نیز از نورهای نواری جهت تعیین حدود و راهنما استفاده شده است.

نکات طراحی فضای سبز میدان

کارکرد اصلی طراحی میادین بر اتصال خیابان ها به هم و ایجاد محیطی برای جمع شدن افراد دور یکدیگر و تعاملات اجتماعی است. طرح جدید فلکه، مردم را به محیطی طبیعی برای برقراری روابط اجتماعی دعوت می کند.
چیدمان نیمکت ها در دسته هایی متفاوت با زمینه و تعداد مختلف سازماندهی شده اند. این ایده جهت ارائه فرصت های مختلف به کاربران برای استفاده از صندلی های راحت و مکان های مناسب بر اساس نیازهای آنان، شکل گرفته است. نوع چینش مبلمان امکان استفاده به صورت گروهی یا تکی، در سایه و یا محل های آفتابگیر را به استفاده کنندگان می دهد. اضافه کردن پارکینگ دوچرخه نیز بخشی از طراحی میدان می تواند باشد.
مسئله ایمنی نیز امری مهم در طراحی فضای سبز میدان است. خیابان به حداقل ابعاد خود کاهش یافته است. همه نشانه های ترافیکی در خیابان های منتهی به میدان، تعویض می گردند که این اقدام به افراد نشان می دهد که کاربری میدان مقابل آنها تغییر پیدا کرده است.
طراحی جدید میدان، که آن را تبدیل به یک میدان(به معنای فضای جمعی) کرده در واقع یک فضای دعوت کننده و جذاب را فراهم آورده که بستری برای برقراری تعاملات اجتماعی است؛ این میدان به مکانی برای ملاقات با دوستان، پیاده روی و استراحت کردن و فرصتی برای آشنایی با افرادی جدید در واحد های همسایگی کوچک تبدیل شده است.

گیاهان مناسب گرین وال
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490