قلمه زدن گل رز

فهرست مطالب

دو زمان مناسب برای قلمه زدن گل رز وجود دارد. یک زمان  قلمه گیری گل رز در فصل بهار است ، باید قلمه زنی را موقعی انجام دهید که شاخه دیگر گل نداشته باشد. از شاخه های جوان و سبز برای این کار استفاده کنید دقت کنید که حداقل طول شاخه 10 سانتی متر باشد.

قلمه زدن گل رز ظاهرا کار ساده ای است اما برای نتیجه گیری بهتر لازم است نکاتی را مطالعه نمایید .

 

قلمه زنی گل رز

 

فصل قلمه زدن گل رز

دو زمان مناسب برای قلمه زدن گل رز وجود دارد. یک زمان  قلمه گیری گل رز در فصل بهار است ، باید قلمه زنی را موقعی انجام دهید که شاخه دیگر گل نداشته باشد. از شاخه های جوان و سبز برای این کار استفاده کنید دقت کنید که حداقل طول شاخه 10 سانتی متر باشد.
زمان دیگری که برای قلمه زدن مناسب است ،  پاییز می باشد؛ زمانی که برگ ها می ریزند. در پاییر باید از شاخه های چوبی برای قلمه زدن استفاده کرد و طول این ساقه بین 15 تا 20 سانتی متر باشد.
برای قلمه زدن گل رز به این نکته توجه داشته باشید که برگ های روی ساقه را به حداقل برگ کاهش دهید زیرا برگ ها انرژی و آب را مصرف می کنند و ریشه زایی را به تاخیر می اندازند. تعداد دو تا چهار برگ را بر روی ساقه بماند کافیست.

انتخاب بهترین شاخه برای قلمه گیری

برای تهیه قلمه رز از گیاهان مادری سالم و قوی استفاده کنید ، برای برش ساقه قلمه از د قیچی یا چاقو دارای تیغه‌های تیز و عاری از عوامل بیماری‌زا استفاده نمایید. قلمه رز از ساقه های یکساله که گل داده اند گرفته میشود. ضخامت آن به اندازه یک یک سانتیمتر و اگر کمی بیشتر باشد بهتر است. توجه کنید از قسمت انتهایی ساقه و قسمتی که به اندازه کافی رشد نکرده، استفاده نکنید.
بهترین مکان انتخاب قلمه مناسب ، درست زیر گره هاست ( محل اتصال برگ ها به ساقه). صورت اوریب برش بزنید و یا اینکه حتما زخمی بر روی گیاه ایجاد کنید تا زمینه لازم برای ریشه زایی فراهم شود.
از شاخه های خیلی جوان به عنوان قلمه استفاده نکنید. ششمین برگ به پایین ساقه ای مناسب برای قلمه است.پس از انتخاب شاخه مورد نظر، آن قسمت از شاخه که دارای برگ های هفت برگچه ای هستند را حذف و قسمت وسط شاخه که دارای برگهای پنج برگچه ای هستند را جهت قلمه‌زنی انتخاب کنید.یک برگ پنج برگچه‌ای با جوانه سالم و متورم را به عنوان قسمت اصلی قلمه انتخاب و در صورت نیاز یک یا حداکثر سه برگچه آنرا به منظور کاهش عمل تعریق با قیچی ببرید.

اصول سمپاشی و معرفی انواع سمپاش
مشاهده

 

قلمه گیری گل رز

 

 

خاک مناسب برای قلمه گل رز

برای قلمه زنی خاکی مناسب است که علاوه بر جذب رطوبت بالا ، از زهکشی و تهویه خوبی نیز برخوردار باشد. بهتر است دو ساعت قبل از کاشتن قلمه ، خاک را آبیاری کنید. در این زمان خاک فرصت دارد تا آب اضافی را از دست بدهد.
1.    حجم های مساوی از خاک برگ + پرلایت
2.    دو حجم خاک برگ + یک حجم شن
3.    دو حجم کوکوپیت + یک حجم شن

بیش از نیمی از قلمه را در خاک فرو ببرید ، خاک را اطراف قلمه بدهید تا قلمه سفت شود. کمی آب برای محکم شدن قلمه به خاک اضافه نمایید.

 

آبیاری قلمه گل رز

در روز های اول کاشت ، برای ریشه زایی قلمه باید هر روز آن را  آبیاری کرد تا محیط مرطوب شود و سریعتر ریشه ها رشد کنند. اما در روز های بعد از ریشه زایی باید میزان آبیاری را کم کرد تا ریشه ها خودشان به دنبال آب بروند و رشد کنند.

انتقال قلمه گل رز به گلدان

قلمه ها باید در محیط مرطوب قرار بگیرند. پس برای این کار باید غبار پاشی روزانه را انجام دهید. راه دیگر برای این امر کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه است تا از خارج شدن رطوبت جلوگیری شود.قلمه ها به ۷تا ۸ هفته زمان نیاز دارند تا ریشه زایی زا تکمیل کنند. بعد از آن میتوان گل را به بستر دیگری انتقال داد.قلمه های رز را در محیطی روشن و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید. دمای 20 درجه سانتی گراد دمای مناسب برای قلمه می باشد.

مناسب ترین زمان هرس درختان میوه
مشاهده

 

قلمه زنی گل رز به روش خواباندن در هوا

بهترین زمان برای خواباندن گل رز در هوا در فصل بهار است٬‌ درست بعد از اولین گل دهی از آنجایی که این بهترین وفعالترین زمان برای رشد است.

برای شروع٬ شاخه آبدار و با طراوتی رو از گل رز سالمی که گل دهی خوبی انجام داده انتخاب کنید. شاخه سالم به اندازه یک سانت انتخاب کنید که عاری از هرگونه بیماری باشد٬ مطمئن باشید که این شاخه گل دهی کرده باشد.مجموع برگها و خارها رو از شاخه جداکنید٬ در منطقه زیر پنجمین مجموعه برگها از سرشاخه کار کنید.

 

قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا 

برش ها در قسمتی حدودا یک سانتی متر پایین تر از گره ایجاد کنید و قسمتی از پوست ساقه را جدا کنید و دور تا دور ساقه را خالی کنید. بهتر است ارتفاع برش را ۲ سانتی متر در نظر بگیرید. دقت کنید که فقط پوست بالایی ساقه گل رز را بردارید و به قسمت های دیگر چاقو نزنید.

 

692bc2af863c45e5b82a1fc429f3fd6b

 

a78bf5ef96cb435383b9f7f436c43aeb

دستمال کاغذی نرمی را به آرامی خراش خراش کنید، دستمال کاغذی را که با هورمون رشد ریشه آغشته شده است به همه جای قسمت بریده شده بزنید.

طراحی فضای سبز ویلا مدرن
مشاهده

حال نایلونی را که از مقاومت آن مطمئن هستید به صورت لوله ای در آورده دور ساقه قرار دهید. انتهای لوله ی پلاستیکی را با ربان و یا نخی ببندید. دقت داشته باشید که این گره زیادی سفت نکنید زیرا باعث خفگی گیاه و متوقف شدن رشد ریشه می شود.

 

4ec76151a9ec471491fc68bd5aff1ebb

نایلون رو با خزه و کود گیاهی مخلوط خیس شده پر کرده و آن را بهم فشرده کنید. قسمت بالایی نایلون را گره زده و آن را تا ۳ هفته اینگونه رها کنید.

 

ed0d1a1a60584dd59cde5ce2b97c2bb0

معمولا در مدت سه هفته ریشه زایی تکمیل می شود ولی در برخی دیرتر این اتفاق می افتد. بعد از اینکه از ریشه دهی اطمینان پیدا کردید آنرا ازساقه جدا کرده و به گلدان مناسبی منتقل کنید.

ریشه زدن قلمه گل رز

 

قلمه زنی گل محمدی نیز همانند قلمه زنی گل رز می باشد.

 

قلمه زدن گل محمدی

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490