طراحی باغ پاییزی

فهرست مطالب

حالا که پاییز شده و سوز سرما از پنجره به داخل خانه می‌پیچد، آدم دوست دارد در حیاط خانه، بالکن، تراس یا روف گاردن یک نمای پاییزی شاعرانه ببیند؛ این نمای زیبا تنها با طراحی باغ پاییزی ممکن می‌شود.

طراحی باغ پاییزی، هنری که باید مهندسی شود

با طراحی باغ پاییزی، دیگر پاییز برای ما فصل غم نیست بلکه فصل نقاشی خداست و می‌توانیم از هرجز زیبایی‌های گیاهان در این فصل هم، لذت ببریم؛ اما چطور؟ در ادامه می‌خوانید و می‌‌‌آموزید که چطور طراحی باغ پاییزی را انجام دهید.

طراحی و اجرای باغ پاییزی، با رنگ‌های گرم و آتشین

هنگام طراحی باغ پاییزی می‌توانید به محل عرضه محصولات باغبانی و باغ‌های گل بروید و گلدان‌ها و تزیئناتی به رنگ‌های گرم تهیه کنید. مثلا گلدان‌هایی به رنگ‌های زرشکی، قرمز، سبز یشمی، نارنجی تند، نارنجی پرتقالی یا زرد خردلی. اگر گیاهان همیشه سبزتان را در این گلدان‌ها بگذارید، رنگ‌های مختص پاییز در ذهنتان تداعی می ‌شود و حس پاییز روحتان را به وجد می‌آورد.

طراحی باغ پاییزی

طراحی و ساخت باغ با گل‌های همیشه بهار

برای این ‌که فضای سبز حیاط، تراس یا روف گاردن حس طراوتش را از دست ندهد می‌توانید از گیاهان گلداری که در پاییز، گل‌هایی با رنگ تند دارند را استفاده کنید، مثلا بنفشه و شمعدانی

 طرحی باغ پاییزی با تزئینات پاییزی مصنوعی

اگر آب‌و‌هوای محل زندگی شما طوری است که هیچ گلی در فصل پاییز نمی‌توانید بکارید؛ می‌توانید برای طراحی باغ پاییزی از حلقه‌های گل و کاردستی‌های مصنوعی با رنگ‌های تند در فضای باغ‌تان به کار ببرید. مثلا:
لابه‌لای درختچه‌های سرو از پرتقال‌های مصنوعی استفاده کنید.
گل‌های رنگی مصنوعی را لابه‌لای درختان و گیاهان همیشه سبز قرار دهید.
روی در تراس یا ورودی ساختمان، حلقه‌های گل مصنوعی زیبا با رنگ‌های تند و کناره‌های برگ کاج و سرو بگذارید.

در طراحی و ساخت باغ پاییزی، عرض راه ورود را جدی بگیرید

در طراحی باغ پاییزی سعی کنید که راه ورودی ساختمان، باریک نشود. مثلا فضا را با گلدان‌های خیلی بزرگ پر نکنید یا از درختچه‌های حجیم در راه ورود به ساختمان استفاده نکنید زیرا عرض راه ورودی باید حداقل یک متر باشد. البته هرچه درختان حیاط بلندتر باشند، عرض راه ورودی به ساختمان نیز بهتر است پهن‌تر در نظر گرفته شود مثلا به 1/5 تا 2 متر هم برسد.

سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز
مشاهده

طراحی و ساخت باغ

هالووین در طراحی باغ پاییزی

در تمام دنیا از اواسط تابستان تا اواسط پاییز که جشن هالویین است، تزیینات کدویی شکل تمام فروشگاه‌های باغبانی را پر می‌کند. ما که رسم هالویین نداریم اما این اشیای زینتی در فروشگاه‌های ما هم پیدا می‌شود و چون این کدوهای تزئینی با رنگ‌های گرم و شکل‌های جالب و بامزه طراحی می‌شوند، گذاشتن آنها در بخشی از تراس، راه ورودی ساختمان یا وسط روف گاردن، یک حس نشاط، تازگی و نویی در بیننده ایجاد می‌کند.

مساحت جای نشستن در طراحی باغ پاییزی

هنگامی که پاییز می‌شود، خانواده‌ها دوست دارند در حیاط، تراس یا روف گاردن دور هم بنشینند، نوشیدنی گرم بنوشند یا کباب درست کنند اما فضای نشستن اگر خیلی فشرده باشد، به خانواده و مهمان‌ها احساس خفقان دست می‌دهد. در طراحی باغ پاییزی ابتدا در نظر بگیرید که به طور متوسط چند نفر در این فضا قرار است دور هم جمع شوند. برای نشستن هر نفر باید حدود 4/. متر مربع فضا در نظر بگیرید و اطراف صندلی هر نفر هم باید به شعاع حدود 1 متر آزاد باشد. این دو عدد را با هم جمع و در تعداد نفرات ضرب کنید. مثلا برای یک گروه 6 نفره به حدود 8-9 متر مربع فضا نیاز هست.

طراحی باغ پاییزی با یک سبد پاییزی

اگر در خانه شما، تراس، باغچه یا روف گاردن لوکس و بزرگ وجود ندارد؛ خودتان یک باغ پاییزی کنار پنجره اتاق‌تان درست کنید. چند گلدان بگذارید و با برگ‌های پاییزی، میوه‌های کاج یا هر جزئی از پاییز که در خیابان و فروشگاه‌ها پیدا می‌کنید، تزئین‌شان کنید یا در یک سبد برگ‌های زیبا و هزار رنگ پاییز را جمع کنید و کنار گلدان‌ها یا روی میز کنار پنجره بگذارید.

طراحی باغ پاییزی، در گذشته تصادفی بود

طراحی باغ‌ پاییزی در زمان کودکی ما خیلی تصادفی شکل می‌گرفت، آن هم اگر در خانه درخت‌هایی که داشتیم که برگ‌های‌شان در پاییز خوش‌رنگ می‌شدند و به کف حیاط یا باغچه می‌ریختنند. قدیم‌ها در خانه‌ها درختان، چنار، انار، سیب یا توت لباس سبزی تن باغچه‌ها می‌کردند اما فصل پاییز که سر می‌رسید؛ رقص برگ‌های خشکیده، خش‌خش برگ‌ها زیر قدم‌ها، عکاسی هنری در باغ پاییزی، فنجان‌های چای و خواندن شعرهای احمد شاملو که تمام می‌شد؛ دیگر حیاط زیبایی شاعرانه نداشت و باغ پاییزی ناپدید می شد. همه آرزو می‌کردند که زودتر بهار شود و درختان دوباره جامه سبز بپوشند.

تاثیر اجرای فضای سبز
مشاهده

طراحی باغ پاییزی، روح‌تان را سالم می‌کند

یادتان باشد که از نظر روانشناسی دیدن هوای ابری و درختان بدون برگ، تاثیر منفی در روحیه فرد می‌گذارد و اگر فرد چنین منظره‌ای را هر روز ببیند، به مرور زمان دچار افسردگی می‌شود؛ بنابراین ایده طراحی باغ پاییزی، برای گذراندن یک پاییز یا زمستان پر نشاط و پرخاطره، بسیار هوشمندانه است.

باغ‌ پاییزی حیاط، تراس و ساخت روف‌گاردن

برای طراحی باغ پاییزی در حیاط باید از یک سری گیاهان ویژه استفاده کرد که همین گیاهان در تراس یا روف گاردن دوام نمی‌آورند زیرا در این دو ناحیه ساختمان، سرما و آفتاب شدید است و متخصص طراحی فضای سبز باید بر اساس دانش خود پوشش گیاهی مناسب و مختص این دو فضا را انتخاب کند که با فضای حیاط کاملا متفاوت است. اصول طراحی باغ پاییزی زیبا، نیاز به دانستن شرایط رشد و نمو هر گونه گیاهی دارد و مهندسان پروژه باید تجربه و مهارت کافی در طراحی و اجرای پروژه‌های باغ پاییزی را داشته باشند.

طراحی باغ پاییزی، به دست یک مهندس

مهندسان طراحی فضای سبز، برای طراحی باغ پاییزی در حیاط، تراس و روف گاردن، ایده‌های ویژه‌ای دارند. مثلا مجموعه باغ زیبایی، فضای سبز خانه یا محل کار شما را طوری طراحی می‌کنند که با آمدن پاییز، چهره فضای سبز، دگرگون نشود و تنها رنگ برخی از گیاهان به قهوه‌ای، سرخ یا نارنجی تغییر کند. برای این منظور از گیاهان همیشه سبز، مثلا انواع سوزنی برگ‌ها. سروها و شمشادها استفاده می‌شود و در طراحی و مهندسی قبل از اجرای پروژه، جایگاه کاشت گیاهان طوری انتخاب می‌شود که بهترین منظره را برای باغ پاییزی شما ایجاد کند. یک شرکت طراحی فضای سبز باید تمام مراحل طراحی و اجرا را با نظارت و دقت کارشناسان دانش‌آموخته رشته مهندسی کشاورزی انجام دهد. از آخرین دانش روز استفاده کند و در اجرای پروژه، کارگران و باغبان‌های آموزش دیده و ماهر را به لوکیشن بفرستد. بعد از تحویل پروژه به مشتری مسئولیت نگهداری و اشتباهات فنی را برعهده بگیرد تا رضایت‌مندی مشتری تامین شود و از طرف دیگر اصلاح مشکلات هزینه مضاعفی را به مشتری تحمیل نکند.

طراحی و اجرای فضای سبز شهری
مشاهده

طراحی باغ پاییزی، محاسبات ریاضی دارد

در فصل پاییز هوا سرد می‌شود و یک طراح فضای سبز باید به این نکته دقت کند که استفاده از هر نوع گیاهی برای فصول سرد سال مجاز نیست. همین‌که آذر ماه تمام شود و برگ‌های هزار رنگ پاییزی بریزند؛ منظره حیاط بسیار خالی و زشت می‌شود. مجموعه باغ زیبایی در تمامی پروژه‌ها خصوصا پروژه‌های باغ پاییزی، سعی می‌کند که حداقل ۸۰ درصد پوشش گیاهی از گیاهان همیشه سبز باشند. در این صورت فصل پاییز که شروع شود، حیاط لخت و خالی به نظر نمی‌رسد و مشتری می‌تواند با باغ پاییزی‌اش به دیگران فخر بفروشد؛ حتی اگر این باغ پاییزی در روف‌گاردن یا تراس خانه باشد.

نگهداری از باغ پاییزی با اصول علمی

هنگامی که طراحی باغ پاییزی خود را به متخصصان گروه طراحی مجموعه باغ زیبایی بسپارید می‌توانید مطمئن باشید که با دقت از فضای سبز حیاط، روف‌گاردن یا تراس شما نگهداری می‌شود، بدون این‌که بترسید که علف‌های هرز بافت گیاهی شما را از بین ببرند یا PH خاک باغچه نامتعادل باشد. متخصصان این مجموعه به وقت مناسب خدمات کوددهی را برای‌تان انجام می‌دهند، مراقب هستند گیاهان باغ پاییزی شما از نور یا سرمای زیاد دچار آسیب نشوند و در هر موقعیت چقدر آب باید به آنها داده شود.
 

 

ساخت باغ در کرج

ساخت باغ در کرج

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490