المان های مهم در طراحی و اجرای فضای سبز

فهرست مطالب

طراحی و اجرای فضای سبز مستلزم دقت و تخصص می باشد بگونه ای که در عین زیبایی کارایی مناسب و تعادل بصری داشته باشد . متخصصان طراحی منظر یا لند اسکیپ هر فضای سبزی را مطابق با کارایی که دارد طراحی می نمایند تا از لحاظ ساختاری و بصری متناسب باشد . با رعایت چندین نکته می توانید نتایج لذت بخش تری از طراحی فضای سبز خود بگیرید .

از الگوهای یکسان و هماهنگ استفاده نمایید

استفاده از یک الگوی یکسان ، باعث ایجاد یکپارچگی و نظم در طراحی فضای سبز خواهد شد .استفاده از گیاهان یکسان و هم اندازه با بافت یکسان می تواند چشم را نوازش کند حس خوب به بیننده القا نماید . مثلا از بافت گیاهی شمشاد استفاده نمایید و در کل فضای سبز خود این الگو را حفظ نمایید . این به این معنی نیست که از گیاهان دیگر استفاده نمایید ولی زمینه باغ خود را شمشاد انتخاب نمایید

طراحی فضای سبز

مسیرها و مرزها را با فضاسازی تقسیم بندی نمایید

مسیرها و مرزها در محوطه سازی کارایی خود را درقالب مواردی چون راه های دسترسی، دیواره های پوششی گیاهان و مسیرهای گل کاری شده و … نشان می دهند.
در باغ های مدرن و سبک های ایتالیایی از مسیرهای مستقیم و ساده برای طراحی فضای سبز خود استفاده می نمایند . در عوض باغ های سنتی و باغ هایی که برای فیلمبرداری عروسی و … استفاده می شود از راه های منحنی استفاده می کنند .

آموزش پیوند زنی درختان
مشاهده

طراحی فضای سبز

قالب خاصی برای باغ خود در نظر بگیرید

باغ های مختلف برای خود فرم و شکل خاصی دارند . مثلا باغ های زراعی بصورت خط های ممتد و  منظم قابل تشخیص هستند باغ های تفریحی فرم های آزادتر و نرم تری دارند .با قالب دادن به باغتان آنرا متمایز نمایید .

طراحی فضای سبز

استفاده از رنگها

برای اینکه تنوع بصری در باغ شما ایجاد شود می توانید رنگ ها را به طراحی منظر خود اضافه نمایید . به این معنی که رنگ های گیاهان را طوری انتخاب نمایید که در فصول متفاوت رنگ های مختلفی به شما دهند . رنگ های  پاییزی زیبا و همچنین در فصل بهار از گل های زیبا و رنگارنگ استفاده نمایید . از کفپوش های رنگی ، دیوارپوش ها و مبلمان های رنگی در  فضای باز خود استفاده نمایید

طراحی فضای سبز

تعادل در طراحی فضای سبز

تعادل به معنای داشتن تقارن نیست . در باغ های مدرن معمولا از تقارن استفاده نمی شود به این معنی که سنگینی در فضا بوجود نیاید و محوطه سازی بصورت یکسان در کل فضا رعایت شود . در باغ های ایرانی سنتی تقارن بسیار رعایت می شود . یکی از فضاهای سبز دیدنی که تقارن در آن رعایت شده است چهل ستون اصفهان می باشد که با ایجاد تقارن جلوه زیبایی از سایه ستون ها در آب ایجاد شده است .

اهمیت فضای سبز و نگهداری از آن در ساختمان
مشاهده

طراحی فضای سبز

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490