مالچ پاشی باغ

فهرست مطالب

به پوشش سبک و نرم سطح خاک ، مالچ یا خاک پوش می گویند. این پوشش می تواند لایه‌ای از کاه ،خاک‌ اره ،خاک برگ ، ورقهٔ پلاستیکی و بسیاری مواد دیگر باشد.این پوشش ، ریشهٔ گیاه کاشته‌ شده را از آسیب باران ، سله‌بندی ، یخبندان ، تبخیر و فرسایش محافظت می کند . استفاده از مالچ بعنوان یک پوشش کارا برای خاک اطراف درختان یا فضای سبز باعث جلوگیری از تبخیر آب در اعماق و سطح زمین می شود ، اینکار برای جلوگیری از هدر رفتن آب نیز مناسب است . زیرا باعث می شود آب کمتری تبخیر شود و از دست رود .

مالچ هایی وجود دارند که از مواد ارگانیک تولید می شود و در عین کارآمد بودن زیبایی فضای سبز را دو چندان می نمایند .برای دستیابی به عملکرد بهتر در مناطقی که  خشک و نیمه خشک می باشد ، یکی از گزینه های مناسب، استفاده از مالچ است . مالچ در زراعت ، حفاظت فضای سبز ، باغ ها و ویلاها و در همه جای دنیا به منظور کاهش میزان تبخیر و جلوگیری از هدررفت رطوبت از سطح خاک، کاربرد دارد .

کاشت و پرورش درخت انار
مشاهده

مالچ پاشی باغ

انواع مالچ

مالچ پس ماندهای آلی:  برگها، کاه، یونجه، پوست خرد شده درخت ، قطعات پوست کامل درخت ، خاک اره، صدف، تراشه های چوب، روزنامه خرد شده، مقوای نازک، پشم، کود حیوانی و… می توانند به عنوان مالچ استفاده شوند .

مالچ کمپوست:  پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتاً پایدار حاصل فرایند پوسیدگی می باشد و پوسش یا کمپوست کردن عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی است که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد. این نوع مالچ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .

مالچ فرش :  در صورت استفاده از فرش با الیاف طبیعی ، باران توسط فرش جذب ‌شده و سپس به آهستگی در خاک آزاد می‌شود وموجب کاهش نیازهای آبیاری می‌شود.
مالچ لاستیکی: از لاستیک تایرهای بازیافتی درست میشود. حفاظت از خاک را به نحو احسن انجام می دهد ولی در فصول گرم حرارت زیادی ایجاد می نماید و گاها مانع نفوذ آب به خاک می شود .
مالچ پلاستیکی: محصولات از بین شکافها و سوراخهای موجود در ورقه های پلاستیکی رشد میکنند. از این روش معمولا برای رشد سبزیجات در دنیا استفاده می شود که دفع آن باعث ایجاد مشکل زیست محیطی می شود .

خلاقیت محوطه سازی باغ
مشاهده

مالچ باغبانی

مالچ سنگ و شن : سنگ و شن  نیز به عنوان مالچ میتوانند مورد استفاده قرار گیرند .  در آب و هوای سردتر توسط سنگها گرما نگهداری میشود و منجر به طولانی شدن فصل رشد میشود .

فواید استفاده از مالچ (خاک پوش)

  1.  هوادهی به خاک را موجب می شود
  2.  از تبخیر رطوبت جلوگیری می کند
  3. باعث عدم رشد علف های هرز می شود
  4. به افزایش رطوبت هوا کمک خواهدکرد
  5. از انتقال نمک و املاح به سطح خاک جلوگیری می کند
  6. عملیات کاشت, داشت و برداشت به سهولت انجام می گیرد
  7. از فرسایش خاک ناشی از بارندگی جلوگیری می کند
  8. عناصر و مواد آلی موجود در مالچ به تدریج به خاک منتقل شده و به مصرف گیاه میرسد
  9. زه کشی خاک را حفظ می کند
  10. میکرو ارگانیسم های مفید خاک را پایدار می نماید
  11. با حفظ دمای خاک از سوختن ریشه ها در هوای سرد جلوگیری می نماید

انواع مالچ کشاورزی

معایب استفاده از مالچ

در فصول گرم سال استفاده از خاک پوش ممکن است دمای خاک را بالا ببرد و به نابودی گیاه منجر شود.
گاهی خاکپوش که خود به عنوان عایق هدر رفتن آب و تبخیر آن استفاده میشود باعث عدم نفوذ آب به خاک شودو آب مورد نیاز گیاهان تامین نشود . مالچ های طبیعی ممکن است حاوی تخم علف های هرز باشند و برای خاک مضر و مالچ های مصنوعی فاقد مواد آلی هستند .

قیمت مالچ

اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید از مالچ های پلاستیکی سعی کنید استفاده نکنید زیرا دمای بالا در خاک می تواند به گیاهان شما فشار بیاورد و مواد آلی را بسوزاند. در آب و هوای گرم بیشتر از مالچ خنک کننده مانند برگ های خرد شده و یا کاه استفاده می شود و در فصل های سرد و مناطق سردسیری استفاده از مالچ های لاستیکی و پلاستیکی که دمای زمین را حفظ می کند می تواند مناسب باشد . مالچ ها در نوع های مختلف وجود دارند و بسته به اینکه شما چه اندازه ای از سطح زمین را می خواهید با آن پوشش دهید قیمت های متغیری را شامل می شود . بنابراین برای استعلام قیمت با گروه تخصصی باغ ایرانی تماس حاصل نمایید .

خلاقیت در طراحی فضای سبز
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490