طراحی و اجرای فضای سبز

فهرست مطالب

اصول طراحی فضای سبز را بهتر بشناسید:فضاهای سبز به دو دسته پهنه ای و خطی تقسیم می شوند. فضاهای سبز پهنه ای فضاهایی هستند که در عکس های هوایی به شکل بافت منسجم قابل رویت هستند و در نقشه های شهری به صورت لکه های سبز مشخص می شوند.

فضاهای سبز خطی به فضاهایی اطلاق می شود که متناسب با هویت ظرفیت جا به جا شدگی شهرها و گذرگاه ها مورد توجه قرار می گیرد. این نوع فضای سبز ممکن است در نقشه های شهری دیده نشود. تمامی فضاهای سبز خطی در مالکیت عموم مردم قرار دارند و تقسیم بندی بر اساس مالکیت فقط در مورد فضاهای سبز پهنه ای اعمال می شود.

طراحی و اجرای فضای سبز

اصول طراحی فضای سبز، ترکیبی از هنر و تخصص

که در دیزاین فضاهای سبز و باغبانی آن ها علاوه بر ذوق هنری و سلیقه طراحان بهره گیری از مولفه تخصص و تبحر نیز لازم و بدیهی است. بنابراین مهندسان و معماران شهر سازی هنر و تجربه خود را ضمیمه کار گروهی و فعالیت های باغبانی کرده و بستری مناسب برای ایجاد فضاهای سبز شهری به وجود می آورند. اما طراحی و اجرای فضای سبز تنها منحصر به محیط های سطح شهر نمی شود و حیطه های زیادی مثل محوطه سازی ویلا ، ساختمان های مسکونی و اداری و همچنین باغ ها و فضاهای روستایی را نیز در بر می گیرد.
امروزه مردم شهر نشین و ساکن کلان شهرها، نسبت به ایجاد فضای سبز در پشت بام خانه های خود و استفاده حداکثری از فضای موجود نیز استقبال فراوانی نشان داده و متخصصان طراح را برای ایجاد این فضاها فرا می خوانند. روف گاردن تجربه زیبا و بدیع سپری کردن اوقات فراغت در ارتفاع و در کنار فضای سبز و گیاهان طبیعی را مهیا می کند و سبب می شود قطعه ای از طبیعت را به منزل خود در شهر بکشانید و از وجود آن نهایت لذت را ببرید.
آلودگی های فراوان زیست محیطی و ازدیاد و ازدحام جمعیت ها و جوامع شهری، زندگی شهر نشینان را از آرامش هرچند نسبی جدا کرده و آلودگی های صوتی نیز مزید بر علت شده است و تمام این ها مردم را نسبت به ایجاد فضای سبز در محیط خانه هایشان ترغیب می کند.

احداث باغ پسته
مشاهده

نقش گیاهان در فضای سبز

•    ممانعت از حرکت
•    تقسیم فضا
•    ایجاد حصار
•    کنترل دید
از آنجا پس از پیاده کردن یک طرح، ممکن است تغییراتی در آن محوطه از نظر مکانی ایجاد شود، لذا باید یک طراح کلیه این عوامل و تغییرات را در نظر داشته باشد و محیط پس از ایجاد تغییرات نیز بتواند انسجام خود را حفظ نماید.

فضای سبز شامل چه قسمت‌هایی از خانه می‌شود

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای داشتن یک فضای سبز زیبا باید متراژهای زیادی را به درخت و چمنکاری اختصاص دهند. داشتن متراژ زیاد برای فضای سبز، گزینه بهتری است اما در آپارتمان‌های کوچک هم می‌توان یک گوشه دنج پر از گل و گیاه را طراحی کرد. فراموش نکنید که هر قسمت از خانه که با یک گلدان پر شود، قسمتی از فضای سبز خانه شما محسوب می‌شود. شما باید به کمک قدرت خلاقیت ذهن خود، از قسمت به قسمت آپارتمان یا خانه بهترین استفاده را بکنید؛ فراموش نکنید که محدودیت‌ در فضا و امکانات به راحتی تبدیل به یک فرصت برای خلاقیت می‌شوند.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490