چمن رول

فهرست مطالب

چمن رول sod turf چمن sod یک پوشش بالغ چمن است که با یک عملکرد متراکم از نظر مدیریت کشاورزی تولید می شود. این پوشش با حداقل مقدار خاک جابجا شده و برای ایجاد یک پوشش به محل جدید منتقل می شود حال شرایطی مانند ( ضخامت لایه برش ، فصل انتقال ، آماده سازی بستر آتی ، استفاده از مواد تنظیم کننده رشد ، انتخاب رقم مناسب …) باعث ایجاد چنین پوششی می شود.

 باغ ایرانی  :  09124682490


چمن رول

در اصطلاح چمنهای قابل انتقال را sod می نامند و در حقیقت sodding به عنوان یک روش چمن کاری در برابر seeding به عنوان روش دیگر چمن کاری که کشت مستقیم بذر را در بر دارد قرار می گیرد.
در صورتیکه چمن قابل انتقال دارای طولی حداقل چندین برابر عرض باشد در موقع انتقال پیچیده شود به آن چمن رول می گویند ، درصورتی که چمن رول به ابعاد کوچک تقسیم و بصورت سنگفرش و موزاییک استفاده شود چمن قطعه ای نام خواهد گرفت.

شرایط کشت چمن رول

1 – نوع بذر : استفاده از خواص فیزیولوژیکی و مرفولوژیکی گیاهان حاصل از بذور مختلف ، تعیین کننده نوع مصرف و کیفیت چمن نهایی خواهد بود. البته از گیاهانی غیر از خانواده poaceae نیز امکان بهره برداری و استفاده در جهت تولید چمن رول مهیاست از جمله گیاه دایکاندرا ( Dichondra)
رقم بذر بایستی با شرایط اقلیمی خزانه و محل نهایی انتقال همخوانی داشته باشد . همچنین دارای قدرت و سرعت استولون دهی بالا برای ایجاد یک منطقه توسعه ریشه مناسب باشد.
2 – نوع بستر برای تولید باید همخوانی لازم با سیستم زهکشی و گراف بندی بستر محل آتی جهت کاشت را داشته باشد.
3 – بستر طراحی شده باید به نحوی باشد که بیشترین حجم ریشه را در ضخامت لایه برش جمع کند.
4 – بستر تولید چمن رول باید شرایط برداشت مکانیزه را فراهم کند.
5 – انعطاف بستر پس از تولید که عمدتا” از 8 تا 24 ماه بسته به رقم و آب و هوا متفاوت است طوری باشد که در موقع عمل برداشت و جمع آوری ترک برنداشته و شبکه توسعه ریشه گسسته نشود.
6- نوع طراحی بستر به نحوی انجام گردد که در عمل برداشت بخشی از ریشه ( کلاهک ) قطع تا در موقع واکشت توده چمن وادار به ریشه دهی گردد چرا که لایه های نازک امکان ریشه دهی بهتری را در واکنش های بعدی فراهم می آورند.
7 – طراحی مواد بستر و دانه بندی آن و درصد مواد آلی باید به نحوی باشد که در موقع واکشت و انتقال توسعه ریشه را در بستر جدید فراهم آورد.
8- تامین ظرفیت تبادل کاتیونی ( CEC ) بستر ترجیحا” باید بوسیله مواد آلی انجام شود تا انواع رسهای مورد استفاده در کشاورزی.
این مقدار در بسترهای برداشت شده با ضخامت 5/2 سانتی متر حدودا” 30-25 کیلوگرم و در ضخامتهای 4 سانتی متر حدودا” 60-55 کیلوگرم می باشد.
منطقه توسعه ریشه و ضخامت لایه برش
از مهمترین مسائل در تولید چمن رول که فاصله بین موفقیت و عدم موفقیت در این صنعت است مدیریت توسعه ریشه در ضخامت لایه برش است.حداقل فضای مناسب برای توسعه ریشه ، بستری به عمق 30 سانتی متر با زهکش بسیار مناسب است.

مجسمه های باغی در محوطه سازی
مشاهده

 باغ ایرانی  :  09124682490


چمن رول

عوامل مهم در مدیریت بستر عبارت است از :
1 – توسعه عمق تا حداقل 25 سانتی متر
2 – توسعه افقی ریزوم در ارقام ریزوم دار در عمق حداکثر 10 سانتی متر
3 – توزیع ریزوم و حرکت آن به شکل غیر افقی به طوری که بستر و محل توسعه را به طور متقاطع قطع کند.
این مسئله به جهت آن است که در موقع برداشت تیغ دستگاه باعث قطع مقاطع مشخصی از ریزوم و کلاهک ریشه بشود تا در انتقال باعث گیرایی هر چه سریعتر بشود.
میزان گسترش ریزوم و استولون مهمترین عامل استحکام چمن و توانایی آن برای ریشه دهی دوباره است هر چه استحکام چمن و تراکم اندامهای هوایی آن ضعیف تر باشد ، ضخامت چمن بریده شده باید بیشتر باشد تا جابه جایی آن امکانپذیر باشد.هر چه ضخامت لایه برش با اعمال مدیریت صحیح بستر بیشتر باشد گیرایی در محل اصلی دیرتر و هر چه ضخامت کمتر باشد گیرایی در محل جدید سریعتر خواهد بود .ذکر این نکته بسیار ضروری است که ضخامتهای کم به استرس های حمل و نقل و خشکی مقاومت کمتری دارند
قبل از کاشت نهال درخت و نهال میوه باید به چند نکته توجه داشت:

درختان پیوندی:

درختان پیوندی یعنی گیاه با میوه ای خوب و مشخصات مطلوب که مورد نظر ماست, روی گیاهی دیگر که بومی منطقه می باشد و یا ریشه قوی دارد پیوند زده می شود. پیوند با هدف تجلی خصوصیات مطلوب مانند میوه خوب, آفات کمتر و … انجام می شود.

محل پیوند:

محل پیوند کاملا روی گیاه و معمولا در درختان میوه سردسیری در ارتفاع ۱۵ یا ۲۰ سانتی‌متری پایین گیاه می باشد. این محل جایی می باشد که گیاه دومی روی گیاه اولی وصل شده‌است.

نکته حائز اهمیت این است که محل پیوند درخت پیوندی باید از سطح خاک بالاتر باشد. زیرا اگر قسمت پیوند درخت در زیر خاک بماند زمانی که شاخه ها و جوانه های جانبی درخت تولید شوند مشخص نمی شود که این شاخه پایه است یا شاخه پیوند زده شده درخت. و در نتیجه در تشخیص شاخه های پایه برای قطع مشکل خواهید داشت. علاوه بر آنچه گفته شد در صورتی که محل پیوند درخت با خاک تماس داشته باشد ممکن است باعث فعالیت های عوامل بیماریزای قارچی – باکتریایی شده و هم چنین پیوند درخت بشکند. حال مراحل کاشت نهال درخت و نهال میوه را بررسی میکنیم:

“مراحل کاشت نهال درخت و نهال میوه”

مرحله اول: اماده سازی زمین برای کاشت نهال درخت و نهال میوه
خاک محل کاشت نهال میوه و نهال درخت باید حاصل خیز و غنی باشد. در صورتی که در محل کاشت نهال میوه و نهال درخت مصالح ساختمانی مانند سیمان, گچ و … وجود دارد حتما باید از زمین خارج شود و باید حداقل به ارتفاع نیم متر خاک زراعی مرغوب و کود حیوانی پوسیده و ماسه در زمین کاشت نهال ریخته شود. ترجیحا بهتر است به ارتفاع یک و نیم متر این عملیات انجام شود زیرا درختان میوه تا چند متر زیر زمین هم ریشه می دوانند.

اماده سازی زمین برای کاشت نهال درخت و نهال میوه

المان های مهم در طراحی و اجرای فضای سبز
مشاهده

خاک زراعی مرغوب به رنگ قرمز مایل به قهوه ای و سیاه می باشد. این خاک که به خاک سطح الارض معروف می باشد باید از سطح زمین جمع آوری شود هم چنین از مصالح فروشی ها نیز میتوانید این خاک را تهیه کنید.

خاک زراعی مرغوب را اگر فشرده کنید به هم می چسبد و با یک ضربه کوچک پودر می شود. در حالی که خاک زراعی نا مرغوب به هم می چسبد و جدا نمی شود و به رنگ زرد و خاکستری می باشد که برای محل کاشت نهال درخت و نهال میوه اصلا مناسب نمی باشد.

مرحله دوم: آماده سازی چاله برای کاشت نهال درخت و نهال میوه
برای خاک مناسب چاله باید به عرض نیم متر و عمق ۷۵ سانتی متر و برای خاک نامناسب و سنگلاخی چاله را باید به عرض یک متر و عمق دو متر کنده شود. به صورت کلی باید عرض و عمق چاله مد نظر برای کاشت نهال درخت یا نهال میوه بیشتر از عرض و عمق ریشه نهال درخت یا نهال میوه باشد. به طور مثال برای بعضی درختان مانند گلابی و یا گردو که ریشه محکم و درازی دارند لازم است چاله عمیق کنده شود. دقت کنید محل چاله برای کاشت نهال عاری از ریشه سایر گیاهان باشد. ترجیحا بهتر است چاله را از فصل پاییز بکنید تا بهار که عملیات کشت نهال درخت و نهال میوه میخواهد انجام شود رطوبت چاله و موجودات ذره بینی افزایش یابند. برای چاله کنی میتوانید از تراکتور های چاله کن استفاده کنید تا سرعت چاله کنی افزایش و هزینه کارگر کاهش یابد.


 باغ ایرانی  :  09124682490


مرحله سوم: آماده سازی نهال درخت یا نهال میوه
ریشه نهال میوه و نهال درخت تا قبل از مرحله کاشت باید پاشنه پوشی شود یعنی در مجاورت نور و هوا نباشد و توصیه می شود اطراف ریشه ها را با خاک یا مقداری ماسه و یا کیسه پلاستیکی بپوشانید. بهتر است شب قبل از کاشت, نهال درخت و نهال میوه را در آب بگذارید تا ریشه ها آبگیری کنند و در صورتی که  رقابت اسمزی میان خاک و ریشه بوجود آید ریشه ها آب از دست ندهند و خشک نشوند.

دقت کنید ریشه های نهال درخت و نهال میوه ای ک خریداری می نمایید کاملا سالم و قوی باشند اگر ریشه نهال صدمه دیده بود قسمت صدمه دیده را با قیچی تیز حتما هرس کنید تا سطح تماس خاک و محل آسیب دیده کمتر شود و در نتیجه احتمال بروز بیماری های قارچی نیز کاهش یابد. هم چنین هرس ریشه نهال باعث میشود ریشه به تولید ریشه های فرعی تحریک شود. هرس ساقه نهال درخت و نهال میوه نیز مفید می باشد زیرا از انجا که ریشه نهال هرس شده بهتر است ساقه نیز هرس شود تا تناسب بین ریشه نهال و ساقه نهال انجام شود.
در صورتیکه محل کاشت نهال میوه و نهال درخت بادگیر است. کنار نهال یک قیم محکم قرار دهید تا باد نهال را نشکند.  ممکن است لازم باشد این قیم چند سال در کنار نهال باقی بماند.

مراحل کاشت نهال درخت و نهال میوه

نکته دیگری که وجود دارد این است که نهال میوه را باید کوتاه نگه دارند تا عمل میوه چینی راحت انجام شود که به این کار “هرس انواع نهال درخت و میوه” گویند.

ایده هایی برای طراحی فضای سبز
مشاهده

مرحله چهارم: عمل پرالیناژ
برای بالا بردن درصد موفقیت کاشت نهال درخت و نهال میوه پرالیناژ تمهیدی است که برای این هدف بسیار توصیه می شود. این عمل شامل آغشته کردن ریشه نهال درخت و نهال میوه به موادی چسبنده و ضدعفونی کننده می باشد.

در مقیاس بزرگ برای عمل پرالیناژ در بشکه ای ۱۰۰ لیتری آب باید مقدار ۱۰ کیلوگرم رس الک شده و ۵ کیلوگرم پهن الک شده و ۳۰۰ گرم سم قارچ کش و در مقیاس کوچک در ۱۰ لیتر آب مقدار ۱ کیلوگرم رس الک شده و نیم کیلوگرم پهن و ۳۰ گرم سم قارچ کش مانند بنومیل مخلوط شود و ریشه نهال درخت و نهال میوه را در این مخلوط فرو برده و سپس کاشته می شود. این مخلوط به این شکل عمل می کند که رس و پهن به ریشه ها می چسبد و به دلیل خواصی که دارند باعث ترمیم قسمت های آسیب دیده ریشه, حفظ رطوبت اطراف ریشه, تامین مواد غذایی لازم برای ریشه نهال میوه و نهال درخت می شوند. سم قارچ کش نیز با کاهش فعالیت قارچ هایی که اطراف ریشه هستند مفید می باشند.

مرحله پنجم: انجام کاشت نهال درخت و نهال میوه
برای کاشت نهال درخت و نهال میوه نکته حائز اهمیت طرز و محل قرارگیری نهال می باشد. ریشه نهال ها باید مرتب باشند به طوریکه درهم و پیچیده نباشند برای این کار مقداری خاک را به صورت کله قندی در چاله میریزند و نهال درخت یا نهال میوه را مرتب و رو به پایین بر روی آن قرار می دهند. محل پیوند نهال نیز باید ۱۵ سانتی متر بالاتر از سطح خاک باشد.
روی ریشه نهال درخت یا نهال میوه را باید با خاک مرغوب سطح الارض بپوشانند و برای آب رسانی بهتر نیز می توانید اطراف نهال درخت و میوه را به صورت کاسه ‌مانندی شکل دهید, به این ترتیب آب در آن جای می گیرد و به مرور و آهسته آهسته ته نشین می شود.

نهال درخت را عمود بر سطح خاک قرار دهید به طوری که از دو طرف تراز باشد. اطراف نهال را محکم کنید برای این کار می توانید با پا محکم ضربه بزنید و سپس بلافاصله آبیاری انجام می شود.
از این ببعد باید آبیاری های منظم و به موقع انجام شود تا نهال درخت و نهال میوه بتواند از رطوبت موجود در خاک بیشترین استفاده را بکند و ریشه های جدید تولید کند.  مقدار آبیاری با توجه به نوع درخت انجام می شود به طور مثال برای نهال درخت بید آبیاری زیاد افزایش رشد را به همراه دارد ولی گاها بعضی از نهال ها ممکن است به آبیاری زیاد حساسیت نشان داده  و خراب شود. در نتیجه بهتر است آبیاری به اندازه باشد. برای نهال درخت و نهال میوه تازه کاشته شده بهتر است. روش آبیاری نهال بهتر است قبل از خشک شدن اطراف ریشه انجام شود.
تلفن تماس : 09124682490

نصب چمن رول

 

 

ساخت چمن رول در کرج

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490