زمان و شیوه آبیاری گیاهان

فهرست مطالب

زمانی که گیاهان را بیش از اندازه آبیاری نمایید، آسیب می‎بینند. این آسیب شدیدتر از میزان مختصری پژمردگی به دلیل گرمای هوا خواهد بود. گیاهی که در طی روز مقداری گرما دیده باشد اغلب با خنک شدن هوا در پایان روز بهبود می‎یابد.رطوبت خاک برای جوانه زدن بذرها و رشد نهال ضروری است. برای کاشت نهال‎ها و گیاهان جوان، غروب‎ها و روزهای ابری را انتخاب نمایید. پس از این‎که دوران نهال بودن گیاه به پایان رسید، زمان آبیاری گیاه به نوع آن بستگی دارد.

نوع خاک چیست؟

میزان آبی که خاک در خود نگه می‎دارد نوع خاک را مشخص می‎نماید. به طور کلی خاک‎ها را به 3 دسته تقسیم می‎نمایند: شن و ماسه‎ای، گلدانی و رُس.
بین ذرات خاک‎های شن و ماسه‎ای، هوای فراوانی وجود دارد. این هوا سبب می‎شود آب به سرعت درون خاک حرکت نماید و در نتیجه خاک سریع‎تر خشک خواهد شد.
خاک رُس، برعکس خاک شن و ماسه‎ای عمل می‎کند. هوای بسیار کمی در منافذ این خاک وجود دارد و در نتیجه آب به سختی از آن خارج می‎شود. این نوع خاک آب را به کندی جذب می‎کند اما به محض این‎که مرطوب شد، رطوبت را تا زمان زیادی در خود نگه می‎دارد.
ویژگی‎های خاک گلدانی، بین خاک رس و خاک ماسه‎ای است. آب را به خوبی جذب می‎کند و با سرعت متوسطی رطوبت را از دست می‎دهد.
بدون در نظر گرفتن نوع خاک، برای حفظ رطوبت آن باید از کودهای ارگانیک استفاده نمایید. مواد معدنی موجود در کود ارگانیک موجب افزایش قابلیت خاک برای حفظ رطوبت می‎شود. به خاطر داشته باشید که به خاک‎های غنی‎تر و ارگانیک بیشتر آب دهید. ولی به دلیل قابلیت نگهداری رطوبت در این خاک‎ها، فاصله‎های بین نوبت‎های آبیاری طولانی‎تر خواهد بود.

خاک را بیش از اندازه مرطوب نکنید

زمانی که گیاهان را بیش از اندازه آبیاری نمایید، آسیب می‎بینند. این آسیب شدیدتر از میزان مختصری پژمردگی به دلیل گرمای هوا خواهد بود. گیاهی که در طی روز مقداری گرما دیده باشد اغلب با خنک شدن هوا در پایان روز بهبود می‎یابد. اما گیاهی که در پایان روز یا در ابتدای روز بعد هنوز پژمرده باشد، به سرعت به آبیاری نیاز دارد. (این آسیب‎ها در گیاهانی با برگ‎های روغنی مانند کلم، پیاز یا سیر کمتر از گیاهانی مانند نخود سبز، کاهو و اسفناج نمایان می‎شود؛ بنابراین آبیاری این نوع گیاهان باید با دقت‎تر انجام شود.) 7 نشانه آبیاری بیش از حد گیاهان را بخوانید.
گیاهانی که از آبیاری بیش از حد آسیب می‎بینند، برگ‎هایی کوچک‎تر از گیاهان معمولی دارند. لبه‎های این گیاهان ممکن است به رنگ قهوه‎ای درآیند و گل‎ها یا میوه‎های این نوع گیاهان، دیرتر به‎وجود می‎آیند یا از گیاه میفتند. افزون بر آن کیفیت محصول این نوع گیاهان پایین‎تر می‎آید.

چه زمانی آبیاری گیاهان ضروری است؟

رطوبت خاک برای جوانه زدن بذرها و رشد نهال ضروری است. برای کاشت نهال‎ها و گیاهان جوان، غروب‎ها و روزهای ابری را انتخاب نمایید.
پس از این‎که دوران نهال بودن گیاه به پایان رسید، زمان آبیاری گیاه به نوع آن بستگی دارد. برای نمونه گیاه ذرت پس از تشکیل کاکل ذرت و نخ‎های ابریشمی آن به آبیاری فراوانی نیاز دارد. گوجه فرنگی، خیار و کدو سبز زمانی که گل می‎دهند و میوه‎های آن‎ها شروع به رشد می‎نمایند، همواره به آب نیاز دارند.
در مقابل برای پرورش گیاهانی مانند صیفی‎جات در زمان‎هایی باید آبیاری را قطع نمایید یا کاهش دهید. در این نوع محصولات، قطع آبیاری 7 تا 10 روز قبل از برداشت محصول، موجب افزایش کیفیت آن خواهد شد. در مورد پیاز نیز زمانی که رشد آن کامل شود باید آبیاری را قطع کرد. در این‎صورت ماندگاری و کیفیت پیاز بیشتر خواهد شد.

طراحی محوطه باغ
مشاهده

نکته‎ای که باید به خاطر بسپارید این است که اگر مجبور به محدود کردن آبیاری هستید؛ گیاهان خاصی در مقابل این محدودیت بهتر دوام می‎آورند. خربزه به خاطر عمیق بودن ریشه‎اش در مقابل کم آبی مقاوم است؛ همین‎طور چغندر و مارچوبه. گوجه فرنگی در مقابل این محدودیت مقاومت متوسطی دارد. اما کلم، توت فرنگی، خیار، کدو و فلفل‎ها در مقابل کم آبی بسیار آسیب پذیرند.

چه زمانی را برای آبیاری انتخاب کنیم؟

صبح‎ها و غروب‎ها زمان‎های مناسبی برای آبیاری گیاهان هستند. در مقابل نباید زمانی از روز را برای آبیاری انتخاب کنید که به دلیل گرمی هوا، آب به سرعت تبخیر شده و هدر می‎رود.
اگر در منطقه آب و هوایی مرطوب زراعت می‎کنید یا گیاهانی کاشته‎اید که مستعد آفات برگی هستند، صبح‎ها را برای آبیاری انتخاب نمایید؛ اگر در بعد از ظهر آن‎ها را آبیاری نمایید، گیاه و خاک، بیشتر زمان شب را مرطوب می‎مانند و این موجب پیشرفت آفات خواهد شد. به خصوص اگر از روشهای آبیاری استفاده می‎کنید که در آن‎ها برگ‎های گیاه مستقیم در معرض آب قرار دارند.
در صورتی آبیاری در شب باید انجام شود که:
1- در زمین زراعی‎تان آفت وجود نداشته باشد.
2- در ناحیه آب و هوای خشک قرار داشته باشید.
3- از نوعی آبیاری استفاده می‎کنید که در آن آب تنها با خاک در تماس است و نه با برگ‎های گیاهان.

محوطه سازی پنت هاوس
مشاهده

 

622c8398b0f3482ba4c95d384a4cf074

 

روش آبیاری: چقدر به گلدان آب بدهیم؟

گلدانهایی که بیرون از خانه قرار دارند، بیشتر از گلدانهای داخل خانه به آب نیاز دارند. علت آن دمای بالاتر، نور آفتاب و باد است که خاک را به سرعت خشک میکند.

 

میزان و تناوب آبیاری گیاهان

بهترین راهنما برای تناوب آبیاری، توجه به میزان آب باقیمانده در خاک است. زمانی که نیمی از آب موجود در خاک از بین رفته باشد، باید گیاهان را آبیاری نمود. برای اندازه گیری میزان آب موجود در خاک، باید خاک را به عمق 10 تا 30 سانتی متر بِکنید و یک مشت از آن را در دستان‎تان به شکل گلوله فشرده ساخته و میزان رطوبت آن را بسنجید.
اگر خاک ماسه‎ای باشد، نمونه‎ایی که از آن برداشته‎اید باید کمی به هم چسبیده باشد یا با فشار گلوله‎ای به نسبت شل را تشکیل دهد؛ در غیر این‎صورت زمان آبیاری آن فرا رسیده است.
برای خاک گلدانی، نمونه خاک فشرده شده باید شل باشد. اگر خاک خشک به نظر برسد و نتوان آن را به شکل گلوله درآورد، زمان آبیاری است.
با نمونه خاک رس باید بتوانید به راحتی گلوله درست نمایید. حتی اگر برای شکل گرفتن گلوله به فشار کمی نیاز باشد، باید آبیاری را شروع نمایید.
ولی چه مقدار آبیاری مورد نیاز گیاهان است؟ همواره خاک را تا عمق 30 سانتی‎متری مرطوب نمایید. در غیر این‎صورت ریشه گیاه در عمق 10سانتی‎متری خاک باقی خواهد ماند و این اتفاق موجب آسیب پذیری بیشتر گیاه در مواجهه با آبیاری بیش از حد خواهد شد. مرطوب نگه داشتن خاک به‎صورت عمیق، رشد بیشتر ریشه را در پی خواهد داشت و مقاومت گیاه را در مقابل کم آبی بالا خواهد برد.

 

نکات مهم برای آب دهی گلدانهای بیرونی

گلدانهایی که بیرون از خانه قرار دارند، بیشتر از گلدانهای داخل خانه به آب نیاز دارند. علت آن دمای بالاتر، نور آفتاب و باد است که خاک را به سرعت خشک میکند. این توصیه ها به شما کمک میکند گیاهان گلدانی تان را بهتر آب بدهید:

–    از گلدانهای براق و لعاب دار استفاده کنید تا مانع از تبخیر رطوبت خاک شود. همچنین میتوانید گلدان سفالی تان را در داخل ظرف دیگری قرار دهید.

–         یک لایه مالچ یا سنگ ریزه بر روی سطح خاک بپاشید تا سرعت از دست دادن رطوبت را کاهش دهد.

پرورش نهال شاتوت
مشاهده

–    از سیستم آبیاری قطره ای برای آب دادن به گلدانهای بیرونی استفاده کنید. با این کار آب دهی کاملا آهسته و یکنواخت بوده و خاک پیش از این که رطوبت از ته گلدان خارج شود، میتواند آن را جذب کند.

–    اوایل صبح یا اوایل شب که دما خنک تر است و آفتاب مستقیما رطوبت خاک را تبخیر نمیکند، به گیاه آب بدهید که آب جذب ریشه شود.

 

۱۰ نکته مفید برای آبیاری صحیح گیاهان

۱۰ نکته مفید برای آبیاری صحیح گیاهان : آب یکی از نیازهای حیاتی و ضروری برای بقای گیاهان می‌باشد. ولی آبیاری نا صحیح نیز می‌تواند به گیاه آسیب برساند. پس با اجرای چند نکته کوچک در هنگام آبیاری گیاهانی سالم و شاداب داشته باشیم.

۱٫ از آبیاری گیاهان و گل‌ها با آب سرد خودداری کنید.

۲٫ بهترین زمان در زمستان و فصل سرد برای آبیاری صبح می‌باشد.

۳٫ از آب کلردار برای آبیاری استفاده نکنید و اجازه بدهید آب لوله کشی چند ساعتی راکد بماند و سپس آبیاری کنید. همچنین می‌توانید از آب جوشیده سرد شده برای آبیاری استفاده کنید.

۴٫ در زیر نور آفتاب آبیاری نکنید. این کار باعث ایجاد لک و سوختگی در گیاهان می‌شود.

۵٫ هیچ‌گاه شلنگ را با فشار آب زیاد در پای گیاهی قرار ندهید. زیرا با این کار خاک در اطراف پایه گیاه کنار رفته و ممکن است ریشه نیز آسیب ببیند.

۶٫ آبیاری گیاهان باغچه و حتی گل‌ها و گیاهان داخل آپارتمان نیز با شرایط آب‌وهوای فصل رابطه مستقیمی دارد. به عنوان مثال همان طور که پیش از اینن نیز اشاره شده است، آبیاری در فصل تابستان در طول ساعات گرم روز و در زیر تابش شدید آفتاب کاری ناصحیح است.

۷٫ هر گیاهی نیاز آبی متفاوتی دارد پس مقدار نیاز آب گیاه خودتان را بدانید و بر طبق آن آبیاری کنید.

۸٫ آب باران و یا ریختن یک قاشق سرکه سفید در بیست لیتر آب برای آبیاری کاکتوس‌ها بسیار مفید می‌باشد.

۹٫ حتماً باید کف گلدان دارای منافذی برای خروج آب باشد زیرا جمع شدن آب در کف گلدان باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. بخصوص در گیاهان گوشتی مانند ساکولنت ها و کاکتوس‌ها.

۱۰٫ منابع آب در دنیا بسیار کم و محدود می‌باشد موقع آبیاری گیاهان از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490