نکاتی برای کاشت و نگهداری گیاه پیچ امین الدوله

فهرست مطالب

پیچ امین الدوله گیاهی است مقاوم که از اردیبهشت تا هنگام یخبندان غرق گل خواهد بود. این گیاه علاوه بر کاشت در باغچه به منظور استفاده در پوشش آلاچیق و داربست های چوبی نیز مناسب است. این گیاه رونده و معطر است و در باغ ها برای معطر کردن فضا و به عنوان پیچک های زینتی استفاده می شود همچنین داری خواص درمانی نیز هستند. نکاتی را درباره رشد و پرورش این گیاه بدانید.

روش کاشت پیچ امین الدوله:
پوسته و گوشته وصل شده به بذر پیچ امین الدوله را کاملا جدا کنید و آنها را در یک دستمال کاغذی بپیچید و  اجازه دهید تا به طور کامل به مدت بیست و چهار ساعت خشک شوند, بذر تمیز و خشک شده پیچ امین الدوله را در یک دستمال نم دار یا مرطوب بگذارید, سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب پلاستیک را محکم ببندید, این کیسه را به مدت زمان دو تا سه ماه با حفظ رطوبت در یخچال نگهداری کنید.

8fd734f263094a00baf36a84c197d197
بعد از این مرحله که به مرحله سردسازی معروف می باشد بستری را که می خواهید بذر را در آن بکارید را با خاک سترون و یا ترکیبی از کود گیاهی و شن باغبانی به نسبت پنجاه پنجاه بپوشانید و مرطوب کنید, هر بذر از این گیاه را به آهستگی در گلدانی جداگانه بکارید و با مخلوط خاک های استریل شده بپوشانید, این گلدانها را در یک محیط گرم بگذارید و به آنها مدت زمانی به اندازه دو تا شش هفته برای جوانه زدن بدهید. ( این محیط گرم می تواند حتی پشت پنجره های آفتاب گیر باشد چون دریافت شش تا هشت ساعت نور مستقیم آفتاب برای این بذرها ضروری است.)
بستر بذر را مرطوب نگه دارید اما به هیچ عنوان در آبیاری زیاده روی نکنید. وقتی جوانه های گیاه پیچ امین الدوله به اندازه پنج تا هفت سانتی متر رشد کردند و سر از خاک بیرون آوردند, هر نهال را جداگانه در گلدان یا بستری که پنجاه پنجاه از خاک استریل شده یا ترکیب کود گیاهی و شن باغبانی پر کرده اید, بکارید.

نیمکت باغی در طراحی فضای سبز
مشاهده

711bd070a8e94d09b240b3ec27ba95d0

پیشنهاداتی برای نگه‌داری

بیشتر انواع این گیاه در مقابل شرایط مختلف، مقاوم می‌باشند، به‌همین دلیل نگه‌داری از آن‌ها ساده می‌باشد. خاک لازم برای این گیاه، خاک مغذی و خاک برگ است و به رطوبت فراوان نیز نیاز دارد. این گیاه با کلماتیس، به ژاپنی و یا گل‌های وحشی ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند.
هرس پیچ امین الدوله
هرس این گیاه باید زمانی صورت بگیرد که گل‌های آن از بین می‌رود. هرس عرضی آن باعث می‌شود که گیاه بهصورت طولی رشد بیشتری داشته باشد.

0f72fb1999ed45599c3f2bc5152b75ac
تکثیر
بیشتر انواع این گیاه را از راه قلمه تکثیر می‌کنند. این قلمه‌ها بهتر است در تیر ماه که گیاه در پر گل‌ترین وضعیت خود قرار دارد، تهیه شوند. از حرارت ملایم برای تحریک ریشه‌های قلمه‌ها استفاده کنید، گیاهان جوان‌تر را به‌محض این‌که ریشه دادند، به محیط خنک منتقل کنید. پیچ امین الدوله، خود را به شیوه خاصی تکثیر می‌کند، به این‌صورت که شاخه‌های خود را روی سطح زمین گسترده می‌کند و این شاخه‌ها به مرور زمان ریشه می‌دهند.
حل مشکلات
آفتی که برای این گیاه بسیار خطرناک است، شته می‌باشد که در اثر کثیفی بیش از حد ریشه ایجاد می‌شود. این آفت‌ها ویروسی ایجاد می‌کنند که این گیاه را ضعیف و حتی نابود می‌کند. برای کنترل شته‌ها باید یا از اسپری ضد شته استفاده نمود و یا اینکه آن‌را طوری قرار داد که ریشه‌هایش در سایه و شاخه‌هایش در معرض آفتاب باشد.

ویژگی ها و المان ها در محوطه سازی حیاط
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490