پرورش نهال شاتوت

فهرست مطالب

شاتوت گونه ای از توت است که با داشتن مواد مغذی مختلف به عنوان یک میوه سلامت مطرح است و از عفونت ادرار، سرطان و سکته مغزی جلوگیری می کند. شاتوت گونه ای از توت است که اصل آن از ایران است. بین خانواده توت، درخت شاتوت از همه کوچک تر است . این درخت طول عمر طولانی ای دارد و می تواند برای چند صد سال زنده بماند .

میوه شاتوت بزرگتر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه اش ترش و شیرین و مطبوع است .شاتوت را می توان به شکل های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.
وجود مواد مغذی بسیار و نقش هم افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

295d643148be402d82adfcaf4004d031
محققان انجمن تغذیه آمریکا، شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده اند که دارای فیتوکمیکال های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ای است که رنگ سیاه شا توت از آن ناشی می شود.
زمان گلدهی درخت شاتوت اردیبهشت ماه است و این درخت بلندتر و پررشدتر از توت سفید است. رشد نهال شاه توت از 10 درجه بالای سفر در بهار آغاز می شود و بهترین گرما در بهار و تابستان دمای بین 25 تا 35 درجه سانتی گراد است. نور خورشید نیز باعث افزایش شاخ و برگش می شود.

بهترین گل های چهار فصل برای باغچه حیاط
مشاهده

 

آبیاری

af0c9f88d2a24d18bf7381f228b8dcfa
همه گونه های درخت شاتوت از نظر آبیاری پرنیازند . نهال ها در ابتدای کشت و زمان جوانی به آب بیشتری نیاز دارند و باید هر هفته یک الی ۲ بار آبیاری شوند ولی به تدریج با بالا رفتن سن درختان نیاز آبی آن ها کمتر می شود. در نقاط کم آب درختان مسن بایدحداقل هر ۱۰ الی ۱۵ روز یکبار آبیاری شوند.

 

خاک

71b170bd845d46678229fb09ea98daea
خاک های شنی لومی برای رشد درختان شاتوت بسیار مناسبند. مخلوط بودن خاک با مواد پوسیده گیاهی مثل برگ یعنی هوموس به خاک امکان تنفس و به باکتری های موجود در آن امکان فعل و انفعالات زیادتر و بهتری را می دهد. زمین هایی که قابل نفوذ آب نبوده و رطوبت را مدت زیادی در خود نگه دارند و با تلاقی شوند مطلقاً استعدادکاشت درختان شاتوت را ندارند همچنین در خاکهایی که در اثر تابش خورشید سله بسته وشکاف بردارند نباید شاتوت کاشت.

در زمین های رسی که قابلیت نفوذ هوا در آن کم است ( زمینهای سرد) رشد و نمو درختان شاتوت غیر منظم و بسیار کند می شود. درخت توت درخاک های خنثی رشد مناسبی نشان می دهد بطوریکه می توان آن را جزو گیاهان خنثی پسند بحساب آورد. بهترین PH برایش بین ۶ تا ۷ می باشد.

ست ناهار خوری فضای باز
مشاهده

 کود

735dbdb6e97249289f9e7d3ca79b6ae7
کودها علاوه بر اینکه قدرت مقاومت درختان را در مقابل سرمای شدید به بالا می برند در مقابل آفات و بیماری ها آنها را مقاوم تر می کنند. کود کافی و صحیح گل دادن و تبدیلشان به میوه را در بهار تسریع و تولید میوه به مقدار زیاد را مطمئن می کند. به منظور آگاهی از مقدار کود مورد نیاز باید اولاً نوع خاک شناسایی شود، ثانیاً مقدار کود موجود در آن را به کمک تجزیه شیمیایی معلوم کرده و مقداری راکه باید به خاک اضافه شود نیز محاسبه کرد.

مقدار کود ازته 100 کیلوگرم درهکتار به صورت N و همچنین ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار کود فسفر به صورت P۲O۵ می باشد این کودها را نه یکبار بلکه در چند بار و در فواصل معین همه ساله به باغ شاتوت می دهند. بطوریکه جمع سالیانه آنها ۱۰۰ کیلو از هر کود
در هکتار شود.

کاشت
درخت شاتوت را می توان در بهار یا پائیز کاشت. درنقاط سرد یا یخبندانهای زمستانی معمولاً آنرا در بهار می کارند تا نهال ها از آسیب سرمای شدید زمستانی در امان باشند. زمان کاشت در بهار هنگامی است که هنوز جوانه نزده باشند در مناطق معتدل و گرمسیر خطر سرمازدگی ریشه ها در زمستان وجود ندارد و در پائیز می توان نهال ها را کاشت در ایجاد باغ شاتوت باید نوع درخت، نوع و اندازه و طعم میوه، تعداد نهال ها در واحد سطح، موقعیت جغرافیایی محل کاشت و نوع خاک و PH آن را مورد توجه قرار داد.

زراعت سير
مشاهده

29856944a5f34f328ff637ac52cff5f8

پس از کود دادن و شخم زدن و آماده کردن زمین و مشخص شدن فواصل درختها از هم ( معمولاً ۳ در۳ متر) گودال های ۵۰ در ۵۰ در ۵۰ سانتی متری حفر و نهال ها داخلشان کاشته می شوند. هرگاه PH خاک اسیدی بود قبل از حفرگودالها و شخم زدن مقداری آهک روی زمین می ریزند تا PH آن خنثی شود.
هنگام کاشت باید دقت کرد تا ریشه ها بطور آزاد داخل گودال جای گیرند. پس از خاک ریزی اطراف آن را با پا می فشارند تا تماس لازم بین ریشه و خاک صورت گیرد. گودال را پس از کاشت نهال فوری آبیاری شدید می کنند.

مبارزه با بیماری ها و آفات

بیماریها: بیماری موزائیک شاتوت که عامل ویروسی دارد راه پیشگیری آن اینست که در خزانه مبتلایان به آن را حذف کرده و فورا سوزانده شوند و از بیماری های قارچی می توان از بلایت سفیدک سطحی شاتوت، بیماری مرگ سرشاخه شاتوت و بالاخره زنگ توت، پوسیدگی بنفش ریشه، پوسیدگی ریشه را نام برد که همگی بوسیله سموم قارچ کش مبارزه می شوند. همچنین بیماری باکتریایی شاتوت را می توان نامبرد از انگل ها انواع شپش کها و کنه ها می باشند که به درختان توت خسارت وارد میآورند.

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490