نهال آلبالو و شیوه کاشت آن

فهرست مطالب

آلبالو از نظر گیاه شناسی بسیار به گیلاس شبیه است. آلبالو بومی نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه است که احتمالاً بذر آن توسط پرندگان به سایر نقاط از جمله اروپا برده شده است. مناطق عمده کشت آلبالو فرانسه، یوگسلاوی و آلمان می باشد.

ارتفاع درختان آلبالو 4-2 متر و ساقه بعضی از ارقام بسیار قابل انعطاف است و براحتی بدون آنکه شکسته شود خم می شود بهمین دلیل در چیدن میوه بعضی ارقام نیازی به نردبان نمی باشد و میتوان درخت را خم کرد و میوه آنرا چید. گل روی اسپورهای سـالهای قبل و همچنین روی شــاخه های ســال قبل هم تشکیل می شود.

آلبالو
خاک
خاک درخت آلبالو باید خاک بسیار مرغوب باشد تا درخت به خوبی در آن رشد کند و یکی از مواد معدنی ای که این درخت به آن احتیاج دارد و باید حتما در خاک آن بشد تا درخت از آن تغذیه کند پتاس است که به رشد بهتر گیاه کمک می کند و از سرما زدگی جلوگیری می کند.

تکثیر

کاشت نهال آلبالو
آلبالو به سه روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند قابل ازدیاد است. آلبالوهای معمولی بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد میگردد. ولی ارقام جدید آلبالو از قبیل آلبالو گیسی و آلبالو مجارستان (سیکانی مجی-اردی جوبیلیوم و بوترمو) با پیوند روی پایه آلبالو تلخ(محلب) ازدیاد می یابد و پیوند شکمی(T) در آلبالو معمول می باشد.
کاشت و پرورش درخت آلبالو در ایران در بسیاری از استان های کشور مانند استان خراسان ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، اردبیل ، تهران و اصفهان رایج است  و به دلیل سادگی کاشت و نگهداری از آن بسیارمورد استقبال قرار گرفت است .

نحوه عایق بندی و آب بندی سقف روف گاردن
مشاهده

آبیاری 

خرید نهال در کرج

نیاز آبی آلبالو با گیلاس برابر است اگر چه مقاومت به خشکی در آلبالو بیشتر از گیلاس است. درختان آلبالو به خاک های غرقاب حساس هستند و نباید بیش از حد آبیاری شوند

فاصله نهال ها

آبیاری نهال آلبالو

گاهی اوقات ارقام کوچکتر، مانند English Morello، در فاصله 4/5 تا 5/5 متری از هم کاشته می شوند. حداقل فاصله برای اکثر ارقام آلبالو 6 متر است. فاصله ممکن است به 7/5 متری هم افزایش یابد اگر خاک مناسب برای رشد درخت است، به ویژه برای ارقام قوی مانند ‘Montmorency. سیستم مربع به طور کلی در کاشت درختان آلبالو استفاده می شود. با این حال، سیستم کانتور را باید در برخی مناطق در نظر گرفت که در آن خطر فرسایش خاک وجود دارد. کاشت کانتور معنی کاشت هر ردیف از درختان در همان سطح و یا در یک خط منحنی با درجه انحراف خفیف همراه است که آب به آرامی حرکت می کند. در کاشت کانتور، باید حداقل فاصله حدود 5/5 متر بین ردیف ها باشد.

هرس

خرید نهال
هرس در آلبالوهای بارور مطرح نیست و به غیر از شاخه های شکسته شده و یا بیمار بقیه حفظ میگردد. میوه آلبالو روی شاخه های یکساله و اسپورها تشکیل میگردد. بهترین شاخکهای میوه ده روی شاخه های 3-2 ساله قرار دارد. هر چه از عمر این شاخکها میگذرد کم بارتر می شوند. عمر شاخکهای روی ساقه های افقی، بیشتر از شاخکها روی ساقه های عمودی است. پس از آنکه درخت آلبالو به حد رشد کامل و میوه دهی رسید هر ساله شاخه ها باید 20-10 سانتیمتر رشد داشته باشد تا خاصیت میوه دهی ادامه یابد.

پرورش آویشن و آشنایی با خواص آن
مشاهده

فروش نهال آلبالو در کرج

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490