کاشت داشت و برداشت سیب درختی و شرایط احداث باغ سیب

فهرست مطالب

سیب گیاهی است به شکل درختچه یا درخت کوتاه با شاخه های بدون تیغ و برگ های ساده تخم مرغی بابه دالبر و رأس ریز و کوتاه. جوانه های سیب شامل جوانه های رویشی یا ساده که تولید شاخه می کنند و جوانه های بارور آن از نوع جوانه های زایشی مخلوط است و هنگام بیدار شدن پنج عدد گل و حدود ۸-۷ عدد برگ حاصل می کند.(۱۰)سیب به طور کلی دارای چهار نوع شاخه است: نرک، لامبورد، براندی، سیخک نرک ها شاخه های رویشی هستند که در قسمت بالای تاج درخت تشکیل می شوند و باید هر سال از ارتفاع ۴۰-۳۰ سانتی متری هرس شوند

 سیب گلاب :

از ارقام سیبی است که در ایران پرورش یافته است که دارای اندازه ای متوسط با رنگی سرخ و کمی سفید و سبز است با مزه ای شیرین آبدار که دارای عطری بسیار خوشایند است  و زمان رسیدن آن اوایل تابستان می باشد.

تلفن تماس : 09124682490  آهنگر نژاد

فروش نهال سیب   فروش نهال سیب

سیب  لبنانی زرد: Golden delicious

درختی نسبتا بلند قامت است و گسترده رشد می کند. کیفیت میوه بالا است و تقاضای بازار پسند برای آن متوسط است.رنگ میوه بر روی سطح زرد متمایل به صورتی می باشد. بسیار آبدار و شیرین است.مهم ترين رقم فعلي كشور است. در مناطق گرم و خشك برگ ها قبل از خزان مي ريزند.
منشا: آمریکا           وزن میانگین میوه: 160 الی 200 گرم
پایه: سیب بذری         عمر اقتصادی: 25 الی 30 سال
زمان رسیدن میوه: اواخر شهریور/اوایل مهر
تحمل سرمای زمستانی:-25 الی-30 سانتیگراد و نیاز سرمایی آن 800 تا 1500 ساعت سرمای 7- درجه سانتیگراد می باشد.

شرایط احداث باغات سیب    شرایط احداث باغات سیب

سیب قرمز لبنان: Red delicious

درخت، بصورت گسترده رشد می کند و بسیار پربازده می باشد. این گونه به ویروس لکه سیاه و بسیاری از آفت های دیگر سیب مقاوم می باشد. رنگ پوسته میوه قرمز است.مهم ترين رقم تجارتي دنياست و در ايران بعد از گلدن قرار دارد و دليل آن نبود امكانات كافي براي انبار كردن آن است. تمايل به سال آوري دارد. پس تنك كردن ضروريست. مناسب مناطق ييلاقي با تابستان طولاني، هواي خنك شب ها، آسمان صاف بدون غبار و ابر و مه در دوران رسيدن است.
منشا: آمریکا
وزن میانگین میوه: 160 الی 200 گرم
زمان رسیدن میوه: اول مهرماه
عمر اقتصادی: 30 سال
تحمل سرمای زمستانی: -25c  الی -30c
پایه: سیب بذری

تلفن تماس : 09124682490  آهنگر نژاد

نهال سیب    نهال سیب

 سیب رد چیف: Red chief apple

رد چیف از ارقام بسیار مرغوب جهان  از رقم است که از ارقام جدید سیب لبنانی قرمز Red deliciouse می باشدکه پربارده بوده و از عمر انبارداری طولانی برخوردار است.
کشور سازنده:امریکا        عمر اقتصادی :30 سال
پایه: سیب بذری           تحمل سرمای زمستان:25c-30c

كشت سيب

تلفن تماس : 09124682490  آهنگر نژاد

سیب سبز : Grrany smith apple

نیمه عمود و وسیع رشد می کند. با ساقه های کوتاه و نیمه کوتاه.میوه نیمه درشت بوده و بعضاً درشت می باشد. رنگ میوه سبز تیره براق می باشد.گوشت میوه سفید و آبدار بوده و طعم ترشی دارد. برای انبارداری بسیار مناسب می باشد.حساسيت آن به سفيدك بيشتر از سيب زرد است. در مناطق مرطوب به شانكر سيب مبتلا مي شود اما حساسيت كمتري به لكه سياه و كنه دارد.سيبي است سبز رنگ، ترش مزه و ديررس كه به خوبي خواص خود را در سرد خانه حفظ مي كند.به سفيدك و كنه حساس است اما در مقابل بيماري سياه سيب مقاومت متوسطي دارد.

منشا: استرالیا
زمان رسیدن میوه: اواسط مهر       عمر اقتصادی: 25 سال
پایه: سیب بذری               تحمل سرمای زمستانی: -25c الی -30c

تلفن تماس : 09124682490  آهنگر نژاد

برداشت سیب درختی    برداشت سیب درختی

سیب گالا: Gala apple

درخت این سیب نیمه عمود رشد کرده و منظم و پربازده می باشد از تلاقی گلدن و کاکس دورگیری شده است و شکلی بیضوی رنگ پوست قرمز با بخشی متمایل به سبز یا سبز متمایل به زرد که پوستش در مقایسه با دیگر ارقام سیب نازک تر است با طعمی ملایم شیرین و معطر که گرده زای مناسبی برای ارقام فوجی  دورنگ می باشد که در اواخر مرداد میرسد.

هرس درختان سيب     هرس درختان سيب

تلفن تماس : 09124682490  آهنگر نژاد

سیب قرمز فرانسه : Red star king apple

این رقم سیب هیبریدیست از دو رقم فلورینا و پریما با گرده سیب زرد لبنانی که درخت آن بصورت نیمه عمود رشد می کند.که نسبتا”بازدهی بالایی دارد و میوه در تمامی آن یکسان و فاقد سال آوری می باشد.اندازه  متوسط، رنگ پوست میوه قرمز تیره و گوشت میوه سفید کرمی، سفت و شیرین بوده و آبدار ولذیذ می باشد و حتی انبارداری در طعم آن تغییری ایجاد نمیکند.
زمان محصول: اواخر تابستان
منشا: فرانسه              پایه: سیب بذری
عمر اقتصادی:30 سال       زمان رسیدن میوه: اول مهرماه
فواصل کشت: 5*4         میانگین وزن میوه: 160 الی 200 گرم
سیب فرانسوی     نهال سیب فرانسوی

 سیب زرد فرانسه : france Golden delicious

این گونه پر بازده بوده و ماندگاری 3 الی 4 ماهه در انبار را دارد. رنگ پوسته زرد براق است.
زمان  رسیدن محصول: اواخر شهریورماه اوایل مهر
گرده افشانی: گرده زای رقم سیب رد می باشد.
منشا: آمریکا               وزن میانگین میوه: 160 الی 200 گرم
پایه: سیب بذری             تحمل سرمای زمستانی:-25c الی-30c
عمر اقتصادی: 25 الی 30 سال

تلفن تماس : 09124682490  آهنگر نژاد

سیب زرده فرانسه     نهال سیب فرانسوی

سیب فوجی : Fuji apple

اصل این رقم سیب از ژاپن بوده و درخت آن  دارای رشد قوی بوده و پر محصول می باشد.
اندازه میوه آن نیمه درشت بوده و کمی گرد می باشد پوست میوه از نوارهای قرمز رنگ بر روی زمینه سبز کم رنگ پوشیده شده  است.گوشت میوه سفید و آبدار می باشد.زمان رسیدن محصول اواخر شهریورماه

سیب فوجی      نگهداری نهال سیب

 سیب جوناتان: Jonathan apple

حجم متوسط تا کوچک، 65 الی 75 میلیمتر عرض و 57 الی 67 میلیمتر بلندی. شکل عمومی آن گرد اندکی کشیده و منظم، گودی گل تنگ، عمیق، با شیب وسیع، چشم کوچک، و عموماً بسته. دم متوسط اندکی بلند با کلفتی متوسط کمی خشبی، گودی دم عمیق قسنتی زنگاری. پوست آن: صاف با نقطه های مشخصکه به اسم نقطه های جوناتان معروف است ،، رنگ زیرین آن زرد مایل به سبز که یک پوشش قرمز همه جانبه آنرا فرا می گیرد. عدسی ها کمتر نمایانند، قلب از حد متوسط بزرگتر، گلابی شکل، کارپل ها تنگ و دراز، با تخم های کاملاً تشکیل یافته. داراي گوشت سفيد مايل به زرد، لطيف و تا حدي محكم، خيلي آبدار با كمي ترشي مطبوع و اندكي معطر است. زود بارده با محصول متوسط ولي منظم است. براي جوان كردن و توليد شاخه هاي بارده نياز به هرس ساليانه دارد. در شرايط مرطوب به سفيدك زياد مبتلا مي شود و با مناطق خشك تطابق بشيتري نشان مي دهد.

سیب جوناتان      نهال سیب

تلفن تماس : 09124682490  آهنگر نژاد

سیب گراون اشتاین آلمانgravenstein apple Germany  :

سیبی است که در اخر تابستان میرسد، با درشتی متوسط، فرم نا منظم، پوست آن صاف وچرب با رنگ زیرین زرد که قسمتی از آن را رگه هایی به رنگ قرمز مایل به قهوه ای می پوشاند و گوشت آن سبز مایل به زرد، نسج نسبتاً محکم، ترد خیلی آبدار با اسیدیته (ترشي) مطبوع و معطر.

طراحی روف گاردن و نکات اجرای آن
مشاهده

سیب گراون اشتاین آلمان      سیب گراون اشتاین آلمان

سیب مربایی  یا سیب ریز: crabapple

از سیب های ریز( crab ) است که مبدا و منشا آن معلوم نیست. به اسم مربایی مشهد معروف شده است زیرا بیشتر به مصرف مربا می رسد تا خوراکی. رنگ آن قرمز خوش رنگ با دم خیلی بلند و کمی معطر. حد اکثر وزن آن به 11 گرم می رسد. در شرایط کرج 12 تا 27 فروردین ماه به گل رفته و اوایل شهریور ماه می رسد. در 3 تا 4 سالگی به بار نشسته و هر سال بار فراوان می دهد. درخت پاکوتاه و کم رشد و بیشتر جنبه زینتی دارد و به عنوان پاکوتاه کننده نیز می تواند کاربرد داشته باشد.بررسی ها نشان داده است در بین تمام ارقام داخلی سیب، رقم مربایی مشهد مقاوم ترین رقم به بیماری آتشک بوده است .

سیب ریز مشهد

عمليات داشت سيب:

يكي از عارضه‌¬هایي كه معمولاً باغداران سيب با آن روبرو هستند، ريزش ميوه‌هاي سالم سيب است. ريزش در سه مرحله و با توجه به تفاوت نوع رقم، شرايط آب و هوايي، خاك و غيره ديده مي‌شود. مرحله اول پس از ريزش اولين گلبرگ‌ها حدود 2 تا 3 هفته طول مي‌كشد، مرحله بعدي زماني كه ميوه‌ها به اندازه گردو شده‌اند و در نهايت مرحله آخر ريزش قبل از رسيدن كامل ميوه‌ها است كه بيشترين خسارت را به باغدار وارد مي‌كند. ريزش‌ها به عواملي از جمله تلقيح نشدن ميوه‌ها، ژنتيك گياه، كمبود مواد غذايي و هورمون‌ها، كمبود آب، نوع رقم و غيره بستگي دارد. در صورتي‌كه در مرحله آخر، ريزش ميوه‌هاي سالم در مدت 24 ساعت از 20 عدد بيشتر باشد بايستي از مواد و هورمون‌هاي ضدريزش مانند اسيد اندول استيك و اسيد اندول بوتيريك جهت كنترل ريزش استفاده كرد.

تلفن تماس : 09124682490 

آب و هوا و خاك مورد كشت سيب :

گياه سيب در شرايط آب و هوايي سرد و معتدل رشد خوبي داشته و دامنه دمايي تا 40- درجه را مي‌تواند تحمل كند اما در دماهاي بسيار گرم به طوري كه نياز سرمایي درخت به خوبي تأمين نگردد توليد محصول مقرون به صرفه نخواهد شد. افزون بر اين در شرایطی كه یک ماه قبل از برداشت سیب اگر هوای شب‌ها خنك باشد، ميوه از كيفيت بهتري برخوردار خواهد شد. سيب را تقريباً مي‌توان در هر نوع خاكي كشت كرد اما خاك‌هاي لموني عميق و سبك غني از مواد آلي براي اين گياه مناسب‌تر است. به دليل داشتن ريشه‌هاي سطحي به كم‌آبي حساس بوده و از طرفي سطح آب زيرزميني نيز نبايد بالاتر از 2 متر باشد.

برداشت سيب:

مرحله‌ي رسيدگي ميوه با تغيير رنگ، فرم و خوش طعم شدن آن قابل تشخيص است. با وجود اينكه وسايل برداشت به صورت مكانيزه در بازار است ولي جهت جلوگيري از آسيب‌ديدگي ميوه برداشت معمولاً با دست و كارگر صورت مي‌گيرد به این صورت هنگام چيدن آن، از وارد كردن ضربه، له شدن يا زخم شدن و به زمین افتادن ميوه جلوگیری شده و در شرايط انباري مناسب نگهداري می‌شود.

هرس درختان سيب:

نوع هرس در درختان سيب با توجه به نوع رقم، سن رشد و ارتفاع درخت متفاوت است، به طوري كه در ارقامي مانند سيب گلاب و گلدن دليشز كه بيشتر شاخه‌هاي راست و قائم دارند به شكل شلجمي تربیت مي‌شوند. اما بعضي از ارقام كه داراي شاخه‌هاي افقي هستند به شكل جامي هرس مي‌شوند كه معمولاً بعد از باروري و پس از اينكه درختان هرس و فرم‌دهي شدند، هرس را بايد به حداقل رساند. در سن باروري باید به هرس شاخه‌هاي آفت‌زده یا بيمار و غیره اكتفا كرد.

تلفن تماس : 09124682490 

شرایط احداث باغات سیب

شرایط اقلیمی:
حداقل دمای منطقه 25-20 درجه سانتی گراد زیر صفر و حداكثر دمای منطقه 38 درجه سانتی گراد بالای صفر.
اگر سردی هوا در زمستان از 40- درجه سانتی گراد تجاوز می كند، چنین منطقه ای عملاً برای پرورش سیب مناسب نخواهد بود.
در مناطقی كه جمع ساعات دمای زیر 7 درجه سانتی گراد از هزار ساعت كمتر باشد، چنین منطقه ای عملاً برای پرورش سیب مناسب نخواهد بود.
ارتفاع از سطح دریا: ارتفاع 1300 الی 2200 متر از سطح دریا مناسب جهت كشت سیب می باشد.

شرایط آبی:
EC آب حداكثر می تواند 2000 میكرو موس بر سانتی متر باشد.
مقدار آب مورد نیاز با سیستم آبیاری ثقلی 10 هزار متر مكعب در هكتار و با آبیاری قطره ای 5 الی 6 هزار متر مكعب می باشد.
مقدار آب مصرفی بر اساس كیفیت خاك منطقه و نوع پایه سیب و شرایط آب و هوایی متغیر می باشد.

شرایط خاكی:
EC حداكثر می تواند 2 میلی موس بر سانتی متر باشد.
PH خاك از 5/5 – 5/6 تا حداكثر 5/7 باشد.
بافت خاك :آبرفتی – لوم رسی – عمیق – غنی با بافت قابل نفوذ.

انتخاب محل احداث باغ :

در صورت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آبی و خاكی، انتخاب محل باغ از موارد حائز اهمیت بوده كه در توفیق باغداران بسیار مؤثر است.
احداث باغ در دامنه های كم شیب در پناه بادهای سرد مناسب می باشد
اگر شیب دامنه از 20 الی 30 درجه تجاوز كند، هزینه آماده سازی زمین و كاشت و ونگهداری بالاتر خواهد رفت و خطر فرسایش خاك بیشتر خواهد بود.
درصورت احداث باغ دردامنه رعایت خطوط میزان و كاشت در خطوط تراز از ضروریات حتمی است.

وسعت باغ :
برای باغ های سیب حداقل سطح 5 هكتاری از نظر شرایط اقتصادی در اكثر مناطق كشور سطح مناسبی به نظر می رسد.

عملیات احداث باغ :
اولین گام در احداث باغ بعد از بررسی موارد فوق الذكر انتخاب نوع پایه و نوع رقم می باشد.
در شرایط كنونی انتخاب یكی از پایه های رویشی پاكوتاه با توجه به شرایط منطقه و میزان سرمایه توصیه می گردد.

مزایای پایه های رویشی پاكوتاه نسبت به پایه های بذری :

تراكم بالای درخت و عملكرد بیشتر در واحد سطح
سهولت عملیات زراعی و مدیریت باغبانی (هرس، برداشت، مبارزه با آفات و امراض و …)
دریافت نور بیشتر و تولید میوه با كیفیت بهتر
تسریع در باردهی و رسیدن به عملكرد اقتصادی
امكان استاندارد نمودن تكنیك های باغداری

انتخاب نوع رقم :
با توجه به نیاز بازارهای محلی و ذائقه بازار و وجود سردخانه و انبارهای مناسب در منطقه و دوری یا نزدیكی بازار مصرف و نحوه بازار رسانی و فروش و وجود صنایع تبدیلی مرتبط در منطقه و … می توان از ارقام پائیزه یا تابستانه سیب انتخاب نمود.
انتخاب ارقام جدید و تجاری با در نظر داشتن توصیه مؤسسات تحقیقاتی منطقه توصیه می گردد.

ارقام بومی موجود در كشور :
ارقام تابستانه : گلاب – شفیع آباد- كهنز- شیخ احمد تبریز- قندك- قره یارپاق- تابستانه اهر- نوری مراغه- قرل آلما- عاشیق آلماسی- مربایی مشهد- علی موری خراسان
ارقام پائیزه : عباسی مشهد- گلشاهی- شمیرانی- زنوز- شكی اهر- دریان- كرمانشاهی- اخلمد خراسان

ارقام خارجی موجود در كشور :
ارقام تابستانه : گالا – دلبار استیوال – ….
ارقام پائیزه : گلدن دلیشز- رد دلیشز- گرانی اسمیت- رداستار كینگ- پرایم روت جوناگلد – فوجی – برابرن – مك اینتاش

طراحی و اجرای فضای سبز
مشاهده

مشخصات نهال استاندارد سیب:

دارای گواهی بهداشت قرنطینه و شناسه رقم- نهال ترجیحاً 2 ساله تك شاخه دارای ریشه سالم به ظاهر شاداب و عاری از ویروس، باكتری، قارچ، ریشه افشان و شادابن در صورت امكان دارای شاخه های جانبی.
در زمان فروش حداقل 75 سانتی متر ارتفاع – ارتفاع از محل پیوند تا سطح خاك 10 سانتیمتر و حداكثر 15 سانتی متر بیشتر نباشد. ارتفاع نهالهای پیوندی با پایه بذری بین 100 تا 120 سانتی متر. پس از سربرداری قطرنهال در زمان فروش بین محل پیوندك و طوقه  یك تا 5/1 سانتی متر.

آماده سازی زمین :

بعد از شخم عمیق با دیسك و لولر اقدام به تسطیح نموده تا زمین را آماده كشت نمائیم.
كود دامی به مقدار 20 تن در هكتار قبل از كاشت با خاك و خاك چاله مخلوط شده باشد. (كود دامی بایستی كاملاً پوسیده باشد)
از كشت توام درختان میوه و حتی كشت محصولات زراعی و صیفی و جالیز در باغات جدید الاحداث خودداری گردد.

فواصل كاشت نهال سیب :

در ارقام پیوندی روی پایه های بذری 7×6 متر یا 7×7 متر در نظر گرفته می شود در ارقام پیوندی روی پایه های رویشی بر حسب نوع پایه 3×1 و 3×5/1 و 4×2 و 4×5/2 در نظر گرفته می شود.
فاصله نهالها بر روی ردیف ها بر حسب نوع پایه متغیر است ولی در بین ردیف ها رعایت فاصله 3 متر بین الزامی است.
پس از تعیین فواصل كاشت عملیات میخكوبی را انجام داده سپس اقدام به علامت گذاری برای محلهای حفر چاله نموده و در همان نقطه بطور دقیق چاله حفر می گردد در اینصورت فواصل بین ردیف ها رعایت شده است.

نحوه غرس نهال :

محل پیوند در بیرون خاك و در جهت مسیر باد قرار گیرد.

تلفن تماس : 09124682490 

ارقام سیب

برای این که بتوان بهترین رقم را متناسب با شرایط هر منطقه انتخاب کرد، لازم است
به عوامل نظیر اقلیم یا آب و هوا، موقعیت باغ، مقاومت در مقابل آفات و امراض و بازار فروش توجه کرد.

ارقام خارجی موجود در باغات ایران

۱– سیب زرد لبنان (گلدن دلیشز) :

مهم ترین رقم فعلی کشور است. در مناطق گرم و خشک برگ ها قبل از خزان می ریزند. ریزش قبل از برداشت نسبتاً بالاست. برای افزایش مرغوبیت میوه و جلوگیری از کم بار شدن در سال بعد به تنک کردن خوب جواب می دهد. به زنگار به خصوص در مناطق مرطوب و سرد و مرض لکه سیاه حساس و به سفیدک تا حدی مقاوم است.

۲- سیب قرمز لبنان یا رِد دلیشز :

مهم ترین رقم تجارتی دنیاست و در ایران بعد از گلدن قرار دارد و دلیل آن نبود نبود امکانات کافی برای انبار کردن آن است.
تمایل به سال آوری دارد. پس تنک کردن ضروریست. مناسب مناطق ییلاقی با تابستان طولانی، هوای خنک شب ها، آسمان صاف بدون غبار و ابرومه در دوران رسیدن است.

۳- سیب گرانی اسمیت:

حساسیت آن به سفیدک بیشتر از سیب زرد است. در مناطق مرطوب به شانکر سیب مبتلا می شود اما حساسیت کمتری به لکه سیاه و کنه دارد.
سیبی است سبز رنگ، ترش مزه و دیررس که به خوبی خواص خود را در سرد خانه حفظ می کند.
به سفیدک و کنه حساس است اما در مقابل بیماری که سیاه سیب مقاومت متوسطی دارد.

۴- سیب جوناتان:

دارای گوشت سفید مایل به زرد، لطیف و تا حدی محکم، خیلی آبدار با کمی ترشی مطبوع و اندکی معطر است. زود بارده با محصول متوسط ولی منظم است.برای جوان کردن و تولید شاخ های بارده نیاز به هرس سالیانه دارد.در شرایط مرطوب به سفیدک زیاد مبتلا می شود و با مناطق خشک تطابق بیشتری نشان می دهد.

۵- سیب اسپارتان:

دارای گوشت سبز مایل به سفید و بافت محکم است.
به سفیدک و بیماری که سیاه سیب تا حدی مقاوم ولی به شانکر سیب حساس است.

۶- سیب گراون اشتاین:

دارای گوشت سبز مایل به زرد، نسج نسبتاً محکم، ترد و خیلی آبدار با ترشی مطبوع و معطر است.

۷- سیب کاکس اُرنژ:

فرمی گرد و پوست خشن پوشیده از نوعی زنگار پوسته ای و رنگ زرد مخلوط با سبز با پوششی از قرمز نارنجی دارد.
در مناطق با رطوبت نسبی متغیر هوا یا خیلی خشک نباید کاشته شود.

۸- سیب مک انیتاش:

دارای فرم گرد و قدری پهن و اکثراً با دو نیمه غیر متوازن. عدسک ها با خال سفیدی کاملاً مشخصی هستند. میوه سبز مایل به سفید، آبدار و ترش و شیرین است.

ارقام مناسب مناطق مختلف کشور

الف) ارقام تابستانه :
گروه سیب های گلاب، سیب تابستانه اهر- قزل آلما- سیب شفیع آبادی- سیب مربایی مشهد .
ب)سیب های پاییزه و زمستانه:
سیب عباسی مشهد- سیب زنوز- گل شاهی- دریان- اَخلَمد- شمیرانی.
تلفن تماس : 09124682490 

کاشت نهال سیب

الف ) شرایط اقلیمی
سیب درختی است سردسیری، برگ ریز یا خزان کننده. بنابراین به طور طبیعی در اقلیم سرد معتدله در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی پراکنده است. اما به علت اصلاح و سازگاری، اکنون در پنج قاره دنیا منتشر شده.
اکثریت این باغ ها بین عرض های جغرافیایی ۳۳ تا ۵۵ درجه در نیمکره شمالی و در مقادیر دیر کمتر در نیمکره جنوبی گسترده است. در این مناطق سرمای زمستان در حدی است که برای شکستن دوره خواب زمستانی ارقام پرورش کافی است بدون این که شدت سرما به آن ها آسیب برساند.
سرمای بهاره نیز از دیگر عوامل اقلیمی است که در بعضی مناطق و در بعضی سال ها موجب از بین رفتن شکوفه های سیب در اثر سرمای دیر وقت می شود. البته ارقام مختلف سیب به علت دیر باز کردن شکوفه ها، کمتر از انواع هسته دار دیگر مثل زردآلو و هلو در معرض سرمای بهاره قرار می گیرند.
میزان مقاومت جوانه های گل به درجات زیر صفر و طول مدت سرما در ارقام مختلف متفاوت است.
روش های مختلفی برای جلوگیری از سرمای دیررس بهاره وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:
انتخاب ارقام دیر گل، ایجاد دود برای کاهش تشعشع، گرم کردن باغ توسط بخاری های باغی، استفاده از ماشین های مولد باد، ایجاد بادشکن در اطراف باغ، سفید کردن تنه درختان ، پاشیدن آب بر روی درختان، استفاده از ترکیبات شیمیایی مثل NAA که موجب تأخیر ۲-۱ هفته ای در زمان گل دهی می شود.

موقعیت و محل مناسب باغ یعنی:
ایجاد باغ میوه در کنار جنگل ها، رود خانه ها، برکرها و کنار سواحل که دارای هوای مرطوب و نقطه شبنم بالا هستند و نیز شیب های شمالی که در اوایل بهار دیرتر گرم شده و موجب تأخیر در بیدار شدن جوانه ها می شود.

ب) انتخاب محل احداث باغ:
از عوامل مؤثر بر اقتصادی بودن کشت و پرورش سیب، برتری داشتن ستاده ها بر نهاده می باشد. نهاده ها شامل: ارزش اقتصادی زمین (کیفیت فیزیکی و فیزیولوژیکی، فاصله تا محل مصرف و فاصله با ماده) نیروی انسانی، هزینه تجهیزات و موارد مورد نیاز جهت کاشت، داشت و برداشت محصول، حمل و نقل ، میزان فساد پذیری محصول، ارزش نسبی محصول و بازار یابی می باشند.

نگهداری گیاهان
مشاهده

باغ سیب درختی سرخ قرمز
باغ سیب درختی

ج) خصوصیات خاک منطقه:

درخت سیب می تواند در هر خاکی که حاصلخیز و دست کم ۲-۱ متر ژرفا داشته باشد رشد کند ولی خاک های لمونی که دارای مواد آلی کافی باشند برای آن مناسب ترند.
همچنین محل احداث باغ باید طوری باشد که سطح آب زیر زمینی زیاد بالا نباشد؛ زیرا از یک طرف سیب جلوگیری از گسترش و نفوذ ریشه درختان در زمین می شود و از طرف دیگر به دلیل رطوبت فوق العاده ذرات خاک مانع از رسیدن اکسیژن به ریشه درخت می شود.
به طور کلی ریشه سیب در مقایسه با سایر انواع درختان میوه سردسیری به شرایط مرطوب و کمی هوای خاک مقاومت بیشتری نشان می دهد که البته درجه مقاومت در ارقام و گونه های مختلف با همدیگر فرق دارد و نباید به تصور مقاومت سیب به این شرایط از مساعد کردن خاک غافل شد.
از جمله روش های مناسب در شرایط خاک مرطوب، قرار دادن باغ سیب زیر پوشش همیشه سبز است. علف های کاشته شده زیر درختان نفوذ هوا را در خاک افزایش داده و رطوبت اضافی را مصرف می کنند.البته نباید از جذب ازت خاک توسط ریشه این گیاهان غافل بود و باید مقداری بر میزان هرف کودهای ازته در این سیستم افزوده شود.

سیستم کاشت
تعیین فاصله بین درختان به عوامل مثل رشد و نمو درخت – شدت و ضعف نور (در مناطق ابری فاصله را بیشتر در نظر می گیرند.)
–   نوع خاک (در زمین های حاصلخیزتر و عمیق تر فاصله را بیشتر در نظر می گیرند.)
– ارزش اقتصادی (در نواحی با قیمت بالای زمین جهت استفاده بیشتر از زمین فاصله را کمتر در نظر می گیرند.
–   نوع پایه (در پایه های کوتاه کننده فاصله کمتر از پایه های بلند در نظر گرفته می شود.
– نوع هرس (بسته به فرم پاکوتاهی یا پا بلندی) بستگی دارد.

درختان را باید به ترتیبی کاشت که وقتی بالغ شدند کنترل آفات و انجام سایر عملیات باغی آسان و کارامد بتواند صورت گیرد.
طرح مربعی مرسوم سبب اتلاف قضا گردیده و حذف درختان موقت را دچار مشکل می کند.
کاشت نهال سیب و قیم گذاری

طرح های مستطیلی گوناگون رضایت بخش تر از طرح مربع می باشند زیرا با کاشت درختان بیشتر در هر ردیف سطح بار دهی را می توان افزود. همچنین می توان با حذف متناوب درختان موقت در هر ردیف فاصله مناسبی جهت حرکات ادوات مکانیزه ایجاد کرد.(۴) به طور کلی روی پایه های قوی در یک هکتار زمین، نسبت به رقم، عمق و حاصلخیزی خاک درحدود ۱۰۰۰ -۴۰۰ درخت با فواصل حدود ۷-۵ متر کاشته می شود.(۳) و روی پایه های ضعیف حدود ۳۰۰۰-۱۷۰۰ درخت کاشته می شود. فاصله کاشت درختان پاکوتاه با توجه به ترکیب پایه و رقم انتخاب می شود و از متغیر است.(۵) بدون پایه های پا کوتاه نباید نسبت به کشت درختان با تراکم زیاد اقدام کرد چون قدرت رویشی بیش از حد، هرس زیاد می طلبد که عملکرد و کیفیت را کاهش می دهد.
امروزه با در دست بودن تنوع وسیعی از پایه های کنترل رشد، می توان اقدام به کشت درختان با تراکم زیاد کرد. هزینه اولیه بالای کشت متراکم می تواند به وسیله عملکرد بالای زودتر و هزینه پایین تولید برای هر درخت سریعاً حیران گردد.(۷)
در زمین های شیبدار از روش تراس بندی استفاده می شود. جهت تراس ها عمود بر شیب زمین می باشد. در شیب های کم عرض تراس ها بیشتر و جوان سازی باغات قدیمی در سیب های تند عرض تراس ها کمتر در نظر گرفته می شود(۳)
عمل غلطی که در حال حاضر اجرا می گردد جوان سازی باغات قدیمی به وسیله کشت درختان جوان به طور متناوب بین درختان قدیمی موجود در ردیف ها می باشد تا ضمن مستقر شدن و رشد درختان جوان، درختان مسن را هرس کرده ، نهایتاً آن ها را با هم حذف نمایند.
ولی در عمل این روش با شکست روبرو شده است .درختان جوان زیر سایه درختان مسن قرار گرفته و به وسیله علف های هرز خفه می گردند، زیرا دوات برداشت قرار می گیرند یا به طور نا مطلوب آبیاری می شوند. همچنین در اغلب باغات قدیمی فواصل کاشت برای استفاده بهتر از زمین غلط می باشد. کشت درختان جوان در بین درختان، باغ جدید را نیز مجبور به استفاده از همین فاصله نامطلوب می کند. لذا بهترین راه برای کاشت دوباره، خارج کردن چند ردیف از درختان مسن در هر سال و کاشت دوباره با فواصل بهتر می باشد.

تلفن تماس : 09124682490 
کاشت نهال سیب  – کاشت سیب

کاشت نهال ها

بعد از تهیه نقشه و علامت گذاری محل کاشت نهال ها، اقدام به کندن گودال می کنیم. گودال باید طوری باشد که ریشه آزادانه در خاک قرار گیرد و با جدار آن تماس پیدا نکند.در خاک های سنگین گودال بزرگ تر و در خاک های سبک، گودال را کوچک تر در نظر می گیرند. همچنین عمق گودال به پایه نیز بستگی دارد.
ریشه های درختان بایستی قبل از کاشت در آب نگهداری یا مرطوب گردند. بعد از این که نصف گودال از خاک پر شد، باید خاک تمیز (ترجیحاً خاک سطحی) را در اطراف ریشه ریخته با پا سفت می کنند.
آشغال، علف های هرز، کود دامی و سایر مواد باقی مانده آلی را باید خارج از گودال نگه داشت چون ممکن است به ریشه ها آسیب برسانند.
مهم تر از هم این که کودهای شیمیایی را نباید هنگام کاشت در گودال ریخت چون ممکن است به کلی ریشه ها را از بین ببرند. اگر خاک ضعیف باشد،  می توان از کود ازته به مقدار کم به صورت پخش سطحی استفاده کرد.
اگر رشد عمومی و رنگ برگ ضعیف باشد، تجزیه نمونه های برگ در مرداد ماه نیازهای کودی را نشان خواهد داد.
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی تنه درختان، درخت کمی مایل به طرف جنوب غربی کاشت می شود.

آبیاری :
عملیات پس از کاشت نهال

عملیاتی که لازم است بلافاصله پس از کاشت نهال صورت گیرد عبارتند از: آبیاری – قیم زدن، هرس اولیه بایستی درختان را بلافاصله پس از سفت کردن خاک در اطراف ریشه ها آبیاری کرد مگر این که زمین مرطوب باشد. پس از سفت کردن خاک، باقی مانده گودال را با خاک سست پر می کنیم.

قیم زدن:

در سیستم های کشت معمولی از قیم استفاده می شود. اما در سیستم های داربستی و پهن از قیم های بلند چوبی یا آهن استفاده می شود.
هرس اولیه: علاوه بر هرس ریشه برای تعادل بین اندام های هوایی و زمینی ، ساقه را بسته به منطقه کشت از نظر سردی یا معتدل بودن هوا، از ۸۰- ۶۰ سانتی متری قطع کرده، فرصتی برای رشد جوانه ها و شاخه های فرعی که اسکلت بعدی درخت را تشکیل می دهند تا فراهم می کنیم.(۴)

 

تلفن تماس : 09124682490 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490