بیشترین بهره مندی از فضای سبز باغ طی فصل خواب زمستان

فهرست مطالب

با کمی تلاش باغ ها و فضاهای سبز در سردترین ماه های سال می توانند به زیبایی خود در فصول گرم باشند. در اینجا به ایده هایی برای بهتر نمودن چهره ی باغ در طی فصل زمستان شامل رسیدگی به بستر باغچه ها و نیز انتخاب گیاهان شکوفه کننده در طی فصل زمستان اشاره می شود.

راه حل های ساده جهت زیباتر نمودن فضای سبز باغ در طول فصل زمستان

با کمی تلاش باغ ها و فضاهای سبز در سردترین ماه های سال می توانند به زیبایی خود در فصول گرم باشند.

در اینجا به ایده هایی برای بهتر نمودن چهره ی باغ در طی فصل زمستان شامل رسیدگی به بستر باغچه ها و نیز انتخاب گیاهان شکوفه کننده در طی فصل زمستان اشاره می شود.

تلفن تماس: 09124682490

1- تجلیل بافت

با نشستن غبار یخبندان در طول فصل زمستان در باغ خفته خواه نا خواه نگاه بیننده به سمت بافت های مختلف در فضای سبز کشیده خواهد شد. برای نمود و جلوه ی بافت در فضای سبز مجموعه ای از گیاهان و واریته هایی با عادات رشدی مختلف مانند گیاهان علفی با بافت نرم و درختچه هایی با شاخه های تنومند و خشن را انتخاب نمایید. در اکثر مناطق و اقلیم ها بهترین زمان کاشت گیاهان به انتظار ماندن تا فرارسیدن فصل بهار است اما زمستان هم می تواند زمان ایده آلی برای طراحی، برنامه ریزی و انتخاب گونه ها و ارقام مختلف گیاهان باشد.

 

2-نمونه ای از اجزای باغ

باغ های زمستانه می توانند احساس آرامش و سادگی را با خود به همراه داشته باشند. گل و گیاهان فصول گرم را از بستر باغچه ها حذف و جای آن مالچ پوست درختان و خرده های چوب جهت زمینه سازی برای نمود و جلوه ی اشکال هندسی درختچه ها و بوته های همیشه سبز بگسترانید. از نبود و جای خالی گل های فصلی و چندساله در فضای باغ برای جانمایی مجدد و نمایش جلوه گر آنها در فصل بهار بهره ببرید.

3-پرورش دادن محصولاتی که در فصل سرد رشد میکنند

در مناطقی با زمستان های معتدل می توانید اقدام به کاشت دانهال ها و سبزیجات فصل سرد مانند کلم پیچ، گل کلم، بروکلی، نخود فرنگی، خردل، پیاز و سیر نمایید. برای مناطق سردتر سبزیجات فصل سرد را در باغچه ای با سطحی برآمده و در زیر شاسی سرد پرورش دهید. بعضی از سبزیجات مثل کلم و کلم قرمز به نوبه خود زیبا و زینت بخش باغچه ها و گلدان ها هستند.

4-کاشت گیاهان زمستان

در مناطق معتدله حاشیه خسته کننده باغچه ها را با گل های زمستانه نظیر سیکلامن قرمز یا سفید، بنفشه، خربق سفید یا سبز جایگزین نمایید. نزدیک درب ورودی می توانید بوته های گلدار مانند کاملیا با گل های قرمز لاکی رنگ از اواخر پاییز تا اوایل زمستان می کند را بکارید. در نواحی سردتر، ارقام کاملیا با گل های سفید یا قرمز رنگ که هر دوی آنها که به دمای منهای 10 درجه فارنهایت مقاوم هستند را انتخاب نمایید.

5- تدارک برای پذیرایی در فضای باز

در اقلیم هایی با زمستان های گرم و یا در مناطق سردتر به کمک هیترهای مخصوص فضای باز با ایجاد فضایی خارج از منزل از فضای سبز باغ زمستانه خود لذت ببرید. یک میز با گلدان هایی کوتاه و کوچک که با گیاهانی مثل ترکیبی از گیاهان همیشه سبز و سوزنی برگ و گل هایی مانند نرگس مزین شده است تدارک ببینید. برای روشنایی و نورپردازی می توانیید به سادگی از آویزان کرن چراغ های ریسه ای یا تعدادی شمع برای پذیرایی از میهمانان خود استفاده نمایید.

کاکتوس غوره‌ای
مشاهده

6- غذادادن به پرندگان و آویزان کردن لانه ای برای بهار

مادامی که پرندگان وحشی بین درختان و بوته ها برای صید حشرات و دانه ها جست و خیز می کنند حیات بخش فضای باغ هستند. در ماه های سرد سال هنگامی که منابع غذایی با کمبود مواجه می گردد پرندگان از منابع تکمیلی مثل دانه، پی(حیوانی) و شهد میوه ها بهره می برند. برای جذب پرندگان می توانید لانه ای را در فضای سبز باغ خود آویزان نموده و یا اقدام به پاشیدن بذر روی زمین در مکانی امن برای پرندگان نمایید. بهتر است آشیانه ای با پایه ای بلند در باغ خود در محلی مناسب تعبیه نمایید.

7-با پوست درختان و دانه های رنگیانگ به باغ خود زیبای ببخشید

فضای باغچه های خود را با انتخاب درختانی با پوست رنگین با رنگی روشن (مثل قرمز روشن) و دانه های رنگی میوه های زینتی درخشان کنید. کاشت درختچه هایی نظیر زغال اخته و گیاهانی از جنس زاج در مقابل درختان سوزنی برگ سبز-آبی انتخابی ماهرانه برای دانه های رنگین زمستانه هستند. در نهالستا ن ها ارقامی از گیاهان را انتخاب نمایید تا میوه های زینتی قرمز، نارنجی و طلائی رنگ را طی فصل پاییز و زمستان در فضای سبز باغ خود داشته باشید. در مناطق سردسیر می توانید بوته ها را در گلدانها در مکانی سرپوشیده تا فرارسیدن فصل بهار نگهداری نمایید.

مالچ پاشی باغ
مشاهده

8- کاشت و تزئین تعدادی گلدان شاداب

به ورودی های حیاط منزل خود با کاشت گلدان هایی با چیدمان خاص زمستانه حس ذوق و سلیقه و رنگ خوش آمدگویی ببخشید. در مناطقی با زمستان های سخت، گلدان هایی سفالی با پوسته ای ضخیمتر و سختر انتخاب نمایید تا در دمای زیر صفر شکسته نشوند. برای تزئین گلدان ها ترکیبی از گیاهان برگساره ای همیشه سبز مثل شمشاد توپی (بوکسوس) و یا مخروطیان با گل های زمستانه و ترکیب با وسایل تزئینی و شاخه گیاهان بهره بگیرید.

9- برنامه ریزی برای فصل بهار

در فصل خواب زمستانه در باغ خود را برای برنامه کاری و طرح کشت و کار باغ در بهار سال پیش رو آماده کنید. در اواسط فصل زمستان به کارهای روزمره باغ از قبیل مالچ پاشی باغچه ها، حذف و پاکسازی گل ها و سربرداری و جمع آوری شاخه ها و ساقه های از بین رفته و پاشیدن شن در مسیرهای پیاده روی بپردازید. در طی روزهای بارانی و برفی اقدام به سر و سامان دادن به انبار وسایل و ادوات باغبانی و انتخاب گیاهان از فهرست موجود برای باغ و فضای سبز خود در فصل بهار نمایید.

ساخت آتشدان در حیاط
مشاهده

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490