آماده کردن خاک برای یک باغ جدید

فهرست مطالب

اگر تصمیم به باغ داری گرفته اید ، بدانید که تصمیمی واقعا فوق العاده است! فواید زیادی در این کار وجود دارد؛ می توانید زمان بیشتری را در هوای تازه باشید و از نور خورشید بهره ببرید، نرمش و فعالیت شما را افزایش می دهد و همچنین می توانید مقداری از غذا و مایحتاج خود را تولید کنید.

اگر تصمیم به باغ داری گرفته اید ، بدانید که تصمیمی واقعا فوق العاده است! فواید زیادی در این کار وجود دارد؛ می توانید زمان بیشتری را در هوای تازه باشید و از نور خورشید بهره ببرید، نرمش و فعالیت شما را افزایش می دهد و همچنین می توانید مقداری از غذا و مایحتاج خود را تولید کنید. مطالب زیادی در کتاب ها و سایت های اینترنتی حول این محور وجود دارد ولی این حجم از اطلاعات دسته بندی نشده ممکن است باعث سردرگمی کسی شود که به تازگی قصد باغبانی دارد. فارغ از این مسائل چه مکانی را برای شروع انتخاب کرده اید؟ اولین مرحله یا همان آماده کردن خاک برای احداث باغ چگونه است؟

پیشنهاد من این است که نگاهی به حیاط یا هر محیط بالقوه ای که دارید بیندازید ، احتمال زیاد شما به زمین های پوشیده از چمن یا زمین هایی که کمی علف در آنها روییده نگاه می کنید ولی زمینی که مناسب و نیازمند دانه است همان زمین نه چندان زیبای سیاه و قهوای است که ما شمارا به سمت آن هدایت می کنیم.

توجه کنید که هر نقطه از زمین شما در روز چند ساعت از نور آفتاب بهره می برد. 6 تا 8 ساعت نور در روز را نور کامل می نامند و بیشتر گیاهان این مقدار نور را احتیاج دارند ولی اگر شما زمینی را از قبل در نظر گرفته اید یا گزینه دیگری برای انتخاب دارید ایرادی ندارد ، پس شروع به آماده کردن خاک کنید.

تفاوتی ندارد که باغ بزرگی دارید یا این کار را در حیاط کوچک خود انجام می دهید ، مهم این است که شما نیازی به خرید وسایل گران قیمت یا اجاره تجهیزات خاصی ندارید ، همین که تصمیم به تولید محصولات مورد نیاز خود گرفته اید یک کار فوق العاده است پس شروع به انجام کار های اولیه کنید و انجامش دهید.
شروع به کار شما اگر آن را سخت نگیرید خیلی مشکل نیست.

راهکارهای زیادی برای تبدیل یک زمین پر از چمن و علف به یک بستر خوب و مناسب جهت کاشت وجود دارد البته ماشین های برقی و بنزینی پر سر و صدای دیگری هم وجود دارد که این کار را آسان تر می کند. خود من همیشه وسیله های دستی را به ابزار برقی ترجیح میدهم. چند سال پیش یک زمین چمنزار 130*40 اینچی را با دست خالی و فقط با یک بیل مناسب آماده کردم و برای پخت کیک در آن گندم سیاه کاشتم ، شاید الان کمی برای این کار ضعیف باشم ولی با این حال شما به حرف های من اعتماد کنید.

شما می توانید زمین مورد نیاز خود را با دست خالی آماده کنید علاوه بر اینکه کار مشکلی نیست به صرفه جویی در هزینه ها نیز کمک می کند چرا که دیگر نیازی به خرید یا اجاره دستگاه خاصی ندارید.

طراحی و اجرای سونا و جکوزی
مشاهده

چه زمان کار را شروع کنیم؟

بهترین زمان برای آماده سازی کاشت فصل پائیز و قبل از اقدام برای کاشت است ، بعد از زمان رشد گیاه نیز میتواند وقت مناسبی باشد ولی باید مراقب یخ زدن زمین بود.

اگر شما این زمان ها را از دست داده اید نا امید نشوید چرا که به محض گرم شدن زمین در بهار می توانید اقدام کنید چه بسا که هنوز در ماه فوریه باشیم و هوا برای شما سرد باشد فقط لازم است دستور العمل هایی که در اینجا توضیح داده شده را دنبال کنید. همان زمین بزرگی را که در بالا اشاره کردم در ماه مارچ آماده کرده بودم.

ec54f70f340d4e679fb279fbb70ef375

مراحل آماده کردن خاک و زمین مناسب برای احداث باغ

گام اول : محیط باغ خود را حصار بندی کنید.

از ستون های چوبی و سیم یا ریسمان استفاده کنید (اگر پرچین های چوبی در دسترس ندارید سراغ خرید آنها نروید فقط از تیرک های چوبی استفاده کنید). پیرامون فضایی که برای باغبانی انتخاب کرده اید را ببندید. منطقی باشید ، این اولین باغ شماست و لازم نیست که خیلی بزرگ باشد. وقتی تجربه آنچنانی در این کار ندارید انتظار تولید غذای یک خانواده چهار نفره را از خود نداشته باشید ولی خود را دست کم نگیرید چرا که تجربه ای که از این زمین کوچک کسب می کنید خیره کننده است.آماده کردن خاک

بهتر است از زمینی شروع کنید که به طور صادقانه می دانید که توانایی مدیریت آن محیط را دارید.

با تیرک و حصار محیط خود را مشخص کنید و شروع به حفاری کنید.

گام دوم : حفاری باغآماده کردن خاک

برای آماده کردن خاک ، ابتدا باید زمین را آماده سازی کنید. حالا بین کلنگ یا بیل یکی را انتخاب کنید (من کج بیل را انتخاب می کنم چون بهترین ابزاری است که تا حالا استفاده کردم) و شروع به زیر و رو کردن چمنزار خود کنید ، از یک گوشه شروع کنید و طبق یک الگوی مشخص کار کنید. روش ستونی بهترین روش است که سرعت شما را نیز افزایش می دهد.

اگر بیل را انتخاب کردید به اندازه طول تیغه در خاک فرو برده خاک را زیر و رو کنید ، آسان است ، درسته؟ مدل پیچیده تر این کار وجود دارد که “دو مرحله خاک زیر و رو می شود” شما نیاز به آن ندارید. طبق تجربه های من هر دو روش به صورت ستونی نتیجه مطلوبی دارند.

ولی اگر کلنگ (ابزار مورد علاقه من) را انتخاب کردید آن را تا در راستای بدن خود بالای سر برده ، پاهای خود را در حالت متعادل باز کنید و از قدرت شانه های خود استفاده کنید تا کلنگ را در زمین فرو کنید ، شخم مناسبی که با کلنگ باغبانی انجام شود مستلزم ضربه های دقیق به زمین است. برای از بین بردن کلوخ ها دسته کلنگ را با فاصله از خود نگهدارید و از آن به عنوان اهرم استفاده کنید تا بتوانید تکه های چمن یا کلوخ بزرگتر از حتی خود کلنگ از خاک خارج کنید.

از نظر من استفاده از کلنگ باغبانی بسیار سرگرم کننده تر از بیل یا ماشین های مخصوص است ، مشابه این حرکت را می توان در هنگام هیزم شکستن مشاهده کرد ، فعالیت عالی برای تقویت شانه ، بازو و پاهاست البته این کار برای هرکسی مناسب نیست و کار با بیل هم نتیجه مشابهی دارد و خوب است.

انواع گلدان شهری
مشاهده

اگر در حین کار به ریشه برخورد کردید آنرا قطع کنید یا از خاک بیرون بکشید سپس به کار خود ادامه دهید.

خب ، هنوز کار را تمام نکرده اید؟ کلافه نشوید ممکن است شما برای تمام کردن کار به دفعات دیگری نیاز پیدا کنید.
نتیجه کاری که  مشاهده خواهید کرد جواب خوبی به این سوال است که چرا باید در پاییز این کار را بکنیم.

گام سوم : خلاص شدن از چمن ها و علاف های هرز

بعد از اینکه زمین را به طور کامل آماده کردید چند گام دیگر برای آماده کردن خاک وجود دارد که باید قبل از کاشت انجام دهید. اول باید تمام آن چمن ها و علف های هرز کنده شده را از بین ببرید. برای اینکه کار به طور کامل انجام شود بایستی ریشه ها و علف ها کاملا از خاک خارج شوند یا اینکه در عمق خاک دفن شوند که این روش بهتر است. دسته ای از گیاهان پس از مدتی شروع به از بین رفتن می کنند پس انجام دو کار برای شما واجب است؛ اول، از بین بردن خط اول رقابت باغ خود برای آینده، و در مرحله دوم، اضافه کردن کود و مواد آلی به خاک.
حتما بخوانید : انتخاب خاک مناسب برای احداث باغ

نگاهی دوبار به زمین خود بیندازید ، می بینید که آن زمین سبز حالا تبدیل به قهوه ای شده ، بیل یا کلنگ خود را برداشته و به زمین برگردید تا کلوخ هایی که خارج کرده اید را خورد کنید. خاک را زیر و رو کنید و گیاه های هرز را از بین ببرید. با از بین بردن ریشه و برگ ها روند رشد را متوقف کنید با توجه به وضع آب و هوا و نحوه کار پاکسازی شما چند هفته طول می کشد تا رشد علف های هرز متوقف شود.

هنگامی که حس کردید که کار زمین به طور کلی تمام شده، وقت آن است که گیاهان خود را به خاک منتقل کنید یا دانه های خود را کشت کنید.

گـــام چهارم : ارتقاء خاک

اگر تا این مرحله از کلنگ باغبانی استفاده نکرده اید در این مرحله به آن نیاز دارید.

برای آماده کردن خاک زمین خود از کلنگ استفاده کنید تا مطمئن شوید تمامی کلوخ ها و گلوله های علف های هرز از بین رفته است. هدف ما این است که خاک را به جایی برسانیم که بتوان در آن شیار هایی ایجاد کنیم.

شن کش خود را بردارید و در زمین مورد نظر خود بایستید سپس شروع به حفر شیار در خاک کنید تا به تلی از خاک در فاصله های مشخص برسید. کاشت گیاه درون این شیار ها کار آبرسانی را راحت تر می کند. در حین این کار اگر به علف هرز یا قسمتی از گیاهی برخورد کردید آن را خارج کنید.

می توانید به دلخواه، پیرامون باغ خود ردیف کشی کنید مهم نیست با چه ابزاری ، می توانید از چوب ، سنگ یا آجر استفاده کنید. اگر از چوب استفاده می کنید پیشتهاد می کنم اینکار را نکنید چرا که من باور دارم چوب مواد شیمیایی خاصی به خاک انتقال می دهد. همچنین می توانید از ابزار طبیعی نیز استفاده کنید من خودم از ساقه و پوسته ذرت، چمن و کاه استفاده کردم.

دیوار سبز زنده GREEN WALL
مشاهده

گام پنجم : تکمیل خاک

اگر گمان می کنید که خاک باغ شما کافی نیست می توانید چند بسته خاک اورگانیک کشاورزی تهیه و به زمین خود اضافه کنید.

انجام آزمایش خاک یک تصمیم عاقلانه است ولی ضروری نیست. این کار اطلاعات ارزشمندی در مورد مواد مغذی خاک به شما می دهد ، این مواد با نام های نیتروژن ، پتاسیم و فسفر شناخته می شوند.

بستگی به انتخاب شما افزودن یک یا دوکیسه کود یا تقویت کننده خاک همیشه ایده خوبی است، اگر شما بر روی خاک آزمایش انجام داده باشید از تغیراتی که لازم است، آگاه می شوید؛ مثلا اضافه کردن آهک یا غیره.

موقع اضافه کردن کود جهت آماده کردن خاک من 1 تا 2 اینچ بر روی سطح خاک کود پاشی می کنم و تا آن جا که می توانم سطح خاک را صاف می کنم ، هر نوع کودی که اضافه می کنید اطمینان حاصل کنید که به خوبی با خاک مخلوط شده باشد. بیل و کلنگ باغبانی برای این کار مناسب هستند.

آماده کردن خاک برای کاشت!آماده کردن خاک

اگر در فصل پائیز خاک را آماده کرده اید حالا استراحت کنید چرا که دیگر احتیاج به انجام کاری در این بازه زمانی نیست. پس از زمستان خود لذت ببرید و در اوقات فراغت خود راجع به باغبانی و طراحی باغ خود مطالعه کنید.

اگر زمستان را از دست داده اید و مجبور به انجام این کار در بهار هستید به چیز دیگری غیر از زمان کاشت فکر نکنید همچنین به دنبال گیاهانی بگردید که مقاومتی متناسب با شرایط محل شما دارند.

کسانی که در بهار شروع به آماده کردن خاک می کنند ممکن است با این اتفاق مواجه بشوند که علف های هرز با سرعت کافی از بین نمی روند. اگر برای کاشت آماده شدید و به علف های هرز برخوردید فقط آنها را از خاک دربیاورید و کود اضافه کنید.
من طرفدار کود کشاورزی هستم ولی استفاده زیاد آن باعث گندیده شدن گیاه می شود همچنین مواد مغذی و میکروگانیسم کود به رشد علف های هرز کمک می کند پس اگر از این نوع کود ها استفاده می کنید دقت کنید که تمام ریشه و قسمت های سبز گیاهان قبلی به طور کامل از بین رفته باشد.

به محض این که باغ جدید شما آماده کاشت شود می توانید هر نوع محصولی که می خواهید در آن بکارید. برخی از گیاهان برای رشد و نگهداری آسان و بی دردسر هستند مثل : شلغم، سیب زمینی، چغندر، تربچه، پیاز و کاهو.
خربزه و کدو جذاب و سرگرم کننده هستند چرا که شما را وادار به ساخت داربست می کنند یا همچون مار بر روی سطح باغ می رویند. کاشت لوبیا بسیار آسان است و برای خاک نیز خوب است و در جهت آماده کردن خاک نیز کمک می کند، در حالی که ذرت شیرین لذت و زیبایی رشد را به ما نشان می دهد و یک تغذیه کننده اساسی است. گوجه فرنگی مورد علاقه من است ولی نباید تهیه قفس یا حفاظ چوبی را برای آنها فراموش کنید!

6880cf07679d4fd2bc30bf104cef993c

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490