پاسیو چیست؟

فهرست مطالب

پاسیو به معنی حیاط خلوت بی سقف یا دارای سقف نورگذر و شیشه‌ای اطلاق می‌شود که معمولاً در میان خانه‌ها و یا چسبیده به ساختمان های مسکونی ساخته می‌شود. در آنها گونه‌های گیاهی بصورت گلخانه یا باغچه پرورش داده می‌شود، که امروز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

پاسیو به معنی حیاط خلوت بی سقف یا دارای سقف نورگذر و شیشه‌ای اطلاق می‌شود که معمولاً در میان خانه‌ها و یا چسبیده به ساختمان های مسکونی ساخته می‌شود. در آنها گونه‌های گیاهی بصورت گلخانه یا باغچه پرورش داده می‌شود، که امروز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. پاسیو یا نورخان یک گلخانه درون ساختمانی است که برای فراهم آوردن نور کافی ، سر سبزی و زیبایی محیط است.در حقیقت پاسیو یک اتاقک در دل خانه برای پرورش گل و گیاه می باشد . دور تا دور اتاقک با دیوارها احاطه شده ولی سقف شیشه ای پاسیو بستر مناسبی برای تابش خورشید به روی گیاهان است .

تفاوت پاسیو و تراس

پاسیو ، بالکن ، تراس ، ایوان ، بهارخواب و حیاط خلوت واژه هایی هستند که معمولا به جای یکدیگر به کار می روند. این واژه ها تا حدودی مشابه هستند اما تفاوت های نیز با هم دارند.
ایوان به معنای پیشگاه اتاق است و ازدیدگاه معماری به بخشی از ساختمان که سقف دارد اما جلوی آن باز است گفته می شوند تقریبا فضایی معادل با بالکن های امروزی که درب و پنجره ندارد اما مشرف به حیاط است. ایوان در زبان معماری اصیل ایرانی فضایی است بین بیرون و درون که به خاطر ارتفاع آن از زمین ، مانع نفوذ گرد و غبار را به داخل خانه می شود.

بالکن

بالکن نیز به نوعی همان ایوان است اما از الحاقات آپارتمان ها محسوب می شود که مساحت آن در مساحت آپارتمان و بنا محاسبه می گردد. بالکن ها فضاهایی مسقف هستند که حداقل یک طرف رو به فضای بیرونی دارند.

تراس یا بهار خواب

تراس یا بهار خواب به فضای الحاق شده به آپارتمان گفته می شود غیر مسقف است و جز مشاعات محسوب می گردد در نتیجه مساحت تراس ها در محاسبه ی مساحت آپارتمان ها دخالتی ندارد.بطور کلی ایوان، تراس، بالکن فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می دهند که در صورت نشستن کاربر در آن بتواند به فضای حیاط ویا منظره ی بیرونی مسلط شود.

انواع گیاهان پوششی جایگزین چمن
مشاهده

 

تراس

تفاوت پاسیو و حیاط خلوت

حیاط خلوت به فضاهای بدون سقف یا دارای سقف شفاف در بیرون از ساختمان گفته می‌شود. حال آن که پاسیو طراحی چنین فضایی در داخل ساختمان است.

 

حیاط خلوت

طراحی فضای سبز حیاط خلوت

پاسیو چه مزیتی دارد؟

در پاسیو می توانید جعبه‌های گل طولی، گیاهان پوششی صخره‌ای بکارید یا  گل کاری و محوطه سازی در سبک‌های گوناگون را انجام دهید و یا طراحی و اجرای محوطه های باغ بام شامل پیاده رو سازی ، نورپردازی ، آلاچیق ، آبنما با طرح های مدرن ، اجرای محوطه طبیعی ، نشیمن های چوبی رسمی ، سنتی ، مدرن و غیره را انجام دهید.
یکی از مزیت‌های نگهداری گل و گیاه در طراحی پاسیو این است که محدودیت ارتفاع برای استفاده از گلدان وجود ندارد و می‌توانید تقریباً هر نوع گلدانی را نگهداری کنید و نگران رشد زیاد و ارتفاع بلند آن‌ها نشوید.

طراحی و ساخت پاسیو مدرن

به دلیل زیاد شدن آپارتمان ها و برج های سر به فلک کشیده دیگر در محیط اطرافمان گل و گیاهی نمی بینیم اما می توانیم طراحان داخلی ساختمان را به سلیقه خودمان انجام دهیم، بخش کوچکی از فضای ساختمان‌ را به ساخت و طراحی پاسیو اختصاص دهیم.
اگر فضای منتخب شما مکانی بدون سقف است، بنابراین می‌توانید از آن به عنوان بالکن نیز استفاده کنید. در این محوطه هوای تازه به راحتی رد و بدل می‌شود. وجود پاسیو به علت وجود گیاهان، بسیار خنک‌کننده و عالی است. این نقش در تابستان بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه دکوراسیون و طراحی برای ایجاد محیطی دلپذیر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ساخت آتشدان در حیاط
مشاهده

پاسیو کوچک

طراحی پاسیو

برای طراحی پاسیو  از ایده های جذاب و زیبا استفاده کنید. استفاده از دیوار مشبک چوبی گزینه مناسبی برای پوشش دیوار می باشد. همچنین می‌توانید دیوار داخل را به شکل جذابی با گیاهان پیچ مانند پاپیتال طراحی کنید.
می توانید در این فضا به جز گل و گیاهان زینتی ،صندلی‌های مناسبی برای خوردن یک چای قهوه، خواندن کتاب، گفت‌وگو قرار دهید.
اگر دکوراسیون و طراحی پاسیو را به نحو مطلوبی در محیط منزل انجام داده باشید، احساس کمبود فضای سبز در محیط منزل نخواهید داشت. در واقع اگر با ایده‌های خلاقانه و چنین چیدمانی محیط منزل را زیباتر از همیشه ساخته‌اید.
استفاده از آب‌نما نیز در دکوراسیون و طراحی پاسیو جزو ایده‌های خلاقانه بسیار زیباست. چون محیط منزل را در فصول گرم بسیار خنک می‌کند و حس تازگی به وجود می‌آورد.
طراحی نورپردازی مناسب و چشمگیر، قرار دادن انواع وسایل روشنایی در دکوراسیون داخلی و استفاده از لامپ‌ها و لوسترهای مناسب برای استفاده در شب یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
از مزیت‌های داشتن پاسیو در منزل این است که می توانید حیوان اهلی و یا پرنده ای دوست دارید را  در آنجا نگهداری کنید تا حس کامل در طبیعت بودن را احساس کند.

از لحاظ ساختاری ، متراژ پاسیو باید حداقل 12 متر مربع باشد . این مکان باید در معرض تابش نور خورشید باشد . نحوه وزش باد و کوران از مطالبی هستند که باید به بررسی آن ها پرداخته شود .
در حقیقت طراحی و ساخت پاسیو بسیار تخصصی است و نه سلیقه ای . کف زمین پاسیو باید همانند سرویس بهداشتی ایزوله باشد .  باید کف شور مناسب داشته باشد چرا که معمولا زیر این سازه ها پی و ستون های خانه قرار دارد .

 

پاسیو مدرن

نورپردازی پاسیو

حیاط خلوت یا پاسیو  فضایی برای آرامش شماست ، بهتر است که نورپردازی پاسیو را نیز به زیبایی انجام دهید تا از آن لذت کافی ببرید.

اهمیت فضای سبز و نگهداری از آن در ساختمان
مشاهده
چشم انداز پاسیو

با توجه به چشم انداز پاسیو سعی کنید از ساختار طبیعی آن بهره شوید و نوعی هارمونی ایجاد کنید. میتوانید از سنگ ریزه برای طراحی کف پاسیو استفاده نمایید.و اگر دوست داشتید می توانید بین پاسیو و سایر قسمت های خانه یک مرز با استفاده از تیرهای چوبی قرار دهید. که باعث جذابیت بیشتر می گردد.

شرایط طراحی پاسیو

برای طراحی پاسیو توجه کنیدکه ساختمان معمولی با ارتفاع حداکثر ۵ طبقه داشته باشیم.اگر ارتفاع  بالاتر از این بود باید نورگیری اتاق ها بررسی شود.در مواردی که آشپزخانه و اتاق دو واحد مسکونی مستقل و یا آشپزخانه آنها از یک حیاط خلوت نور میگیرند،فاصله پنجره های مقابل آنها نبایستی کمتر از ۴ متر باشد.

پوشش سقف پاسیو

برای پوشش سقف پاسیو می توانید از پوشش فایبرگلاس مات و شفاف، پلی کربنات و همچنین پوشش حبابی نورگیر استفاده کرد.
یکی از ابزارهایی که در سال‌ های اخیر برای سق پاسیو استفاده می شود.، پلی کربنات است. پلی کربنات‌ها دارای ویژگی‌های مثل سبکی، مقاومت و رنگ ‌بندی مناسب می باشد. و همچنین  پلی کربنات نور را از خود عبور می‌دهد که یک خصوصیت خوب محسوب می گردد.

پوشش سقف پاسیو

پوشش سقف پاسیو

چند ایده  طراحی شده پاسیو

 

پاسیو

پاسیو

پاسیو

انواع پاسیو
پاسیو ، بخش چشم نوازی در منزل شماست که طبیعت بی نظیری درون دل خود جای داده است . پاسیوها از لحاظ ساختاری انواع گوناگونی دارند . به این معنی که می توان سقف و دیوارهای آن را چوبی ساخت تا تداعی طبیعت را در ذهن مخاطب ایجاد کند . می توان از سنگ در ساختن پاسیو استفاده کرد . در هر صورت هر نوع بافت گیاهی و هر منطقه اقلیمی ، سازه مناسب خود را می خواهد. برای اطلاع از انواع پاسیو و یافتن بهترین نوع پاسیو با توجه به دکور و … منزل خود با متخصصین طراحی و اجرای فضای سبز تماس مشورت کنید .

طراحی فضای سبز ویلا در کرج
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490