نگهداری چمن در فصل بهار

فهرست مطالب

چمن ها در فصل پاییز و زمستان کمتر رشد می کنند ویا بخشی از آنها خشک می شود. برای آغاز روییدن چمن های زیبا باید کارهایی انجام دهیم .

چمن ها در فصل پاییز و زمستان کمتر رشد می کنند ویا بخشی از آنها خشک می شود. برای آغاز روییدن چمن های زیبا باید کارهایی انجام دهیم .

چمن زن ها و وسایل باغبانی خود را تیز و تنظیم کنید. با استفاده از چنگک گیاهان باقیمانده را  جمع آوری کنید مراقب باشید به ساقه های چمن تازه که در تلاش برای روییدن است آسیب وارد نکنید. هنگامی که خاک زمین شما خشک است، زمان آن است که برگ ها و باقیمانده های گیاهان را جمع آوری کنید. در حالی که به آرامی درحال جمع آوری هستید ساقه های چمن هارا از هم جدا کنید.

کاشت چمن

نگهداری از چمن بهاره

نگهداری از زمین چمن در اوایل فصل بهار ممکن است نسبت به سایر فصول شامل بیشترین ارزیابی ها باشد.
پس از شیار زدن زمین چمن، عملیات بعدی از برنامه مراقبت بهاره از چمن، هوادهی چمن است. این عمل به معنی در هم شکستن توده سفت و متراکم خاک برای رسیدن آب به ریشه های تشنه چمن است. برای محوطه هایی با زمین چمن کوچک می‌توان از ابزار دستی یا کفش های مخصوص و در فضای سبز با مقیاس بزرگتر از تجهیزات هوادهی چمن بهره برد.

 تغذیه بهاره چمن

چمن پس از سپری شدن خواب زمستانه نیاز به تغذیه با کودهای بهاره را دارد. اگر در مناطقی با عرض جغرافیایی بالاتر  و شمالی زندگی می‌کنید و دارای زمستان های سخت هستید و اغلب از چمن های سردسیر نظیر فستوکا، بلوگرس، بنت گرس و ری گرس استفاده می کنید برنامه تغذیه چمن شما در بهار سبک تر و برنامه تغذیه اصلی چمن در پاییز خواهد بود.
اگر در مناطق جنوبی تر و گرمتر هستید و چمن های فصل گرم نظیر برمودا گرس، زوی زیا، آگوستین و کارپت گرس دارید زمان اصلی کوددهی در فصل بهار خواهد بود. زمانیکه از کودهای بهاره استفاده می کنید به دنبال کودی با میزان نیتروژن بالاتر باشید تا به رشد سریعتر و سبز شدن بیشتر چمن کمک کند. هنگامی که خاک شروع به گرم شدن کرد و علوفه چمن نشانه ای از حیات را از خود نشان دادند زمان آن رسیده تا اقدام به تغذیه با کود را اعمال نمایید.
قبل از تغذیه چمن با کود، زمین چمن خود را آبیاری کنید. در هنگام کودپاشی دقت نمایید تا الگوی مسیر پخش کود عمود برهم و متقاطع باشد. اگر از کودهای بهاره استفاده می کنید پس از پاشیدن کود نیز بار دیگر اقدام به آبیاری نمایید تا مواد غذایی به عمق بیشتر ریشه ها انتقال داده شود.

لوازم باغبانی
مشاهده

کاشت چمن در فصل بهار

معمولاً در مواردی که چمنتان نقاطی خالی و لکه های زرد و قهوه ای داشته یا به طور کلی ظاهری ضعیف پیدا کرده باشد زمان واکاری و کاشت مجدد بذر و چمن فرا رسیده است. بهترین بازه زمانی برای کاشت چمن درست زمانی است که آنقدر دیر شده باشد تا هر گونه خطر سرما و یخبندان از سر گذشته و هم آنقدر زود تا بذور چمن وقت کافی برای جوانه زنی و نمو ریشه ها را قبل از شروع گرمای داغ تابستان داشته باشند. بر حسب نوع چمن فصل گرم یا سرد هرکدام نقشی را در برنامه زمانبندی شما بازی خواهند کرد. در بیشتر موارد چمن های فصل سرد بیشترین بازدهی و قدرت خود را در فصل پاییز دارا هستند و کاشت و واکاری آن ها در فصل بهار صرفاً جهت ترمیم نقاط خالی می باشد. در زمانی که واکاری چمن فصل گرم را در فصل بهار انجام می دهید به کار خود ادامه دهید و چمن خود را تمام و کمال تیمار کنید. هوای گرمتر موجب تحریک رشد برگساره های ضخیمتر خواهد شد.
قبل از اقدام به کاشت چمن در فصل بهار، خاک بستر را با روش های کلوخ شکنی و شیارزنی قسمت های متراکم، جمع آوری علف های هرز و دیگر بقایای گیاهی و آبیاری آن اصلاح نموده سپس اقدام به پخش بذور خود نمایید. پس از بذر پاشی ناحیه کاشته شده را مرتباً مرطوب و نه خیس نگه داشته تا زمانیکه بذرها جوانه زده و در زمین مستقر شوند.

پوشش گیاهی دیواری
مشاهده

 

نگهداری از چمن

جلوگیری از رشد علف های هرز

پس از آنکه مراحل مراقبت های پایه و اساسی نگهداری بهاره از چمن را که شامل شیارزنی، هوادهی، تغدیه و کوددهی و واکاری بذور بودند را انجام دادید حال بزرگترین عملیات مراقبت بهاره از چمن فرارسیده و آن پیشگیری و ممانعت از گسترش علف های هرز است.
هنگامی که حرف از جلوگیری از علف هرز به میان می آید، زمان بندی حرف اول را می زند. کرب گرس یک نوع علف هرز یکساله است، بنابراین شما هر سال باید برای از بین بردن آن ها دست به کار شوید مخصوصا اگر همسایه ی شما این مشکل را نداشته باشد. مطمئنا شما می خواهید از رشد کرب گرس قبل از اینکه برگ های زشت خود را برویاند جلوگیری کنید و این معمولا زمانی است که دمای خاک به حدود 55 درجه ی فارنهایت در 24 تا 48 ساعت میرسد. به دنبال محصولات ترکیبی باشید که شامل کود های مناسب چمن هم باشند و با این کار از هدر رفتن زمان خود جلوگیری کنید. کنترل علف های کرب گرس به علاوه ی  تغذیه ی چمن وبه همراه پاشیدن آهسته ی ذرات نیتروژن به تولید ریشه های مقاوم و پایدار کمک کنید. تغذیه ی سالم در طول فصل به سالم و ضخیم شدن چمن ها کمک می کند.
آموختن چگونگی مبارزه با علف های هرز در باغ ها و محوطه های فضای سبز آنقدر که سخت به نظر می‌رسد نیست. برای شروع می توانید این کار را با درآوردن و کندن هرگونه علف قابل مشاهده در فضای چمنکاری شده انجام دهید. اما موثرترین برنامه نگهداری چمن در این مورد استفاده از علف کش ها می‌باشد.
بطور کلی دو نوع از علف کش ها در بازار موجودند: علف کش های قبل از جوانه زنی که از جوانه زدن بذور علف های هرز جلوگیری می کنند و علف کش های پس از جوانه زنی که علوفه جوانه زده را از بین می‌برد. به هر حال استفاده از علف کش های قبل از جوانه زنی به طور قابل ملاحظه ای موجب به تعویق انداختن برنامه زمانبندی کاشت و نگهداری از چمن خواهد شد و از طرفی می‌تواند از جوانه زنی بذور چمن نیز ممانعت کند. بنابراین چنانچه قصد کاشت و واکاری بذور چمن را دارید، می‌بایست از بکارگیری علفکش های قبل از جوانه زنی پرهیز نمایید و یا از محصولات پس از جوانه زنی استفاده کنید.

گیاهان خوراکی
مشاهده

نگهداری از چمن

کوتاهی چمن

توجه داشته باشید که ارتفاع چمن های شما باید بین دو و نیم و سه اینچ باشد، مطمئن شوید که در طول تمام فصل در این ارتفاع چمن ها را کوتاه می کنید و همچنین تلاش کنید که بیشتر از سه چهارم از یک اینچ از هر چمن در طول چمن زنی کوتاه نکنید. برای بدست آوردن بهترین نتیجه ها، در صبح زود چمن ها را کوتاه کنید و یا در بعد از ظهر ها، زمانی که هوا خنک است این کار را انجام دهید.

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490