درختان همیشه سبز

فهرست مطالب

درختان همیشه‌سبز در برابر درختان برگریز قرار دارند که در فصل زمستان یا فصل خشک همه برگ‌های خود را از دست می‌دهند.

معرفی چند نمونه از گیاهان مقاوم به سرما

علاوه بر مناطق سردسیری در فصول پاییز و زمستان نیز بسیاری از خانه ها ، مکان مناسبی برای نگهداری گل ها و گیاهان نیستند چرا که بعضی اتاق ها سرد و بعضی گرم هستند . علاوه بر این هوای این فصول خشک است و نور خورشید برای رشد گیاه کافی نیست پس قبل از خرید هر گونه گل و گیاه ابتدا باید شرایط محیطی خانه را بررسی کنیم سپس با گیاهان مناسب با این شرایط آشنا شویم.

شمشاد معمولی Boxwood

بومی نواحی غربی و جنوبی اروپا
ارتفاع 1 تا 9 متر
برگ کوچک به رنگ سبز تیره، چرمی، بدون دندانه، به شکل سرنیزه ای
گل بدون ارزش زینتی و به رنگ سبز روشن
استفاده در طراحی فضای سبز به عنوان پرچین و حائل
نور: آفتاب تا سایه
آبیاری: متوسط که خاک همیشه مرطوب بماند
تکثیر: قلمه چوب نرم، چوب نیمه سخت و چوب سخت

شمشاد معمولی Boxwood

ماهونیا Mahonia

بومی شمال آمریکا
ارتفاع 30 سانتیمتر تا 2 متر
برگ بیضی شکل، دندانه دار تیز، به رنگ آبی متمایل به سبز و خزان برنز رنگ
گل زیبا، کوچک و معطر، زرد رنگ در وسط بهار
میوه توت مانند به رنگ آبی مایل به بنفش، خوراکی با طعم ترش، در وسط تابستان
گیاه زینتی مناسب کاشت در باغ، طراحی محوطه و گیاه پوششی
نور: آفتاب کامل تا نیم سایه
آبیاری: متوسط تا حدودی مقاوم به کم آبی
تکثیر: کشت بذر، تقسیم ریشه، قلمه چوب نرم در بهار

ماهونیا Mahonia

زرشک زینتی Red Barberry

بومی ژاپن و نقاط معتدل نیمکره شمالی
درختچه تیغدار با چوب قرمز، قهوه‌ای یا زرد
ارتفاع 1 تا 5 متر
برگ تخم مرغی شکل و سر نیزه ای به رنگ سبز تا قرمز و زرشکی
گل خوشه ای زرد رنگ اواخر بهار
میوه خوشه ای قرمز و آویزان در رسیدگی کامل سرخ و خوشرنگ
کاشت به عنوان پرچین یا به عنوان تک بوته زینتی
نور: آفتاب
مقاوم به سرما
آبیاری: متوسط – مقاوم به کم آبی
تکثیر: قلمه، جدا کردن پاجوش از بهمن تا فروردین ماه

زرشک زینتی Red Barberry

میخک هندی یا میخک ژاپنی Pittosporum

بومی چین و ژاپن
رشد تا چندین متر نزدیک درخت
برگ بیضی و چرمی، صاف و گاهی موج دار، سبز تیره و براق در قسمت رویی
گل خوشه ای معطر سفید و زرد رنگ، کوچک در اردیبهشت ماه
میوه ریز زینتی، کرکدار
استفاده در طراحی محوطه به عنوان گیاه زینتی و پرچین، استفاده در دسته گل به عنوان شاخه بریده
نور: آفتاب با مقداری سایه در طول روز
آبیاری: متوسط، مقاوم به خشکی
تکثیر: کشت بذر و قلمه در تابستان

محوطه سازی مجتمع مسکونی
مشاهده

زرشک زینتی Red Barberry    

پیچ امین الدوله Honeysuckle

بومی شرق آسیا
ارتفاع تا 10 متر در کنار درختان و دیوار
برگ بیضی شکل، ساده و متوسط
گل بسیار معطر سفید رنگ، دارای طعم شیرین در انتهای گل
میوه به رنگ روشن و گرد
درختچه بالارونده و مناسب استفاده در آلاچیق، پرگولا
نور: آفتاب تا نیم سایه (سایه گلدهی را عقب می اندازد)
آبیاری: زیاد
تکثیر: کشت بذر در بهار و تابستان، خوابانیدن شاخه و قلمه چوب نرم در بهار

پیچ امین الدوله Honeysuckle

گل کوکب (Dahlia)

به دلیل باز شدن شکوفه های زیبای این گیاه در اواخر تابستان و ورود به پاییز ، به گیاه زمستانی معروف است . اگر میخواهید گل کوکب را در باغچه ی خود نکهدارید باید در تابستان به طور کامل آفتاب و آب فراوان داشته باشد تا زیبایی خود را بیشتر نشان دهد . این گیاه طیف گسترده ای از رنگ های زیبا و اندازه های گوناگون است مانند کوکب پا کوتاه که زیبایی زیادی دارد و گل آن میتواند تا اندازه 30 سانتی متر رشد کند.

گل کوکب (Dahlia)

آنتوریوم (Flamingo flower)

آنتوریوم یکی از گیاهان مقاوم به سرما است که بومی گواتمالا و کوشاریکاست . ارتفاع آن به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر می رسد و دارای برگهای کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر می باشد .گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید می باشد . در اواخر بهار یا فصل تابستان گل ها ظاهر می شوند و از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید کهزرد یا قرمز رنگ است ماندگاری این گل ها بین ۲ تا ۳ ماه هست.

آنتوریوم (Flamingo flower)

بگونیا (Begonia)

این گل نیازمند نور غیر مستقیم است و گونه های فراوانی دارد اما همه ی گونه های این گیاه زیبا در زمستان و در منزل گل نمیدهند تنها بگونیای زمستانی در طول شب های بلند زمستان گل میدهد و پس از گلدهی باید اجازه دهید استراحت کند و صبر کنید تا خاکش کامل خشک شود ولی در زمانهای غیر از گلدهی تنها باید نیمی از خاک خشک شود سپس آبیاری کنید.

بگونیا (Begonia)

گل برفی (Galanthus)

این گیاه یک گل زمستانی کلاسیک است. اگر انواع مختلف از گل های برفی را انتخاب کنید ، همه ی آن ها از محبوبیت و مشهوریت کافی برخوردارند و باید هزینه های زیادی بپردازید تا بتوانید که پیاز آن را خریداری کنید.  می توانید گل های elwesii و یا گل برفی  nivalis را امتحان کنید که پیاز آن در سراسر منطقه و در انواع زمین ها کشت می شود و قیمت پایینتری نسبت به همنوعان خود دارند.

گل برفی (Galanthus)

گل داوودی (Chrysanthemum)

از جمله گیاهان مقاوم به سرما و باغچه ای است که هم بیرونی وهم آپارتمانی می باشد. به طور مصنوعی در تمام فصول در گلخانه های با تجهیزات کافی به گل می نشیند. یکی از گلهای بسیار مهم است. در باغ ایرانی رایج و متداول بوده است و رنگبندی فراوانی دارد.

زراعت سير
مشاهده

گل داوودی (Chrysanthemum)

بنفشه آفریقایی (African Violets)

نکته‌ی مهم این است که این گل در زمستان باید به سمت پنجره‌ی جنوبی باشد، اما در سایر فصول سال می‌توانید آن را در قسمت شرقی یا غربی منزلتان قرار دهید و یکی از ویژگی های آن این است که در تمام سال گل میدهد.

بنفشه آفریقایی (African Violets)

کالانکوئه (Kalanchoe)

این گل آپارتمانی مقاوم در روزهای کوتاه زمستان غنچه می‌کند و گل‌هایش تا چندین هفته دوام دارند. بهتر است آن را در سمت جنوبی خانه و در معرض نور کامل خورشید قرار دهید تا به شکل کامل گل دهد. همچنین میزان آب مصرفی کالانکوئه بسیار کم است.

کالانکوئه (Kalanchoe)

گل گلایل سفید

گلایول از اوایل خرداد تا اوایل زمستان گل می دهد. در ایران با توجه به تنوع اب و هوایی مناطق مختلف، امکان تولید گل بریده گلایول در سراسر سال وجود دارد.  در سراسر پاییز می توان از این نوع گل لذت برد اما بخاطر داشته باشید که اگر می خواهید این گیاه با ساقه ی سبز و پرگل ببینید ، باید ترجیحا در با سرمای زمستانی بیرون مواجه نشود.

گل گلایل سفید

کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

کاکتوس کریسمس در اواخر آذر و اوایل دی (نزدیک کریسمس) در گل‌فروشی‌ها موجود است. کاکتوس کریسمس از جمله گل های آپارتمانی مقاوم به سرما بوده و ریشه‌ی بزریلی دارد و به طور طبیعی در جنگل‌های بارانی رشد می‌کند. با این حال کاشت آن در خانه بسیار آسان است. این گل نیاز به نور غیر مستقیم دارد و تابش مستقیم نور آفتاب، برگ‌هایش را می‌سوزاند. همچنین به خاطر طبیعتش که در جنگل بارانی رشد می‌کند، نیاز به آب کافی دارد. دقت کنید که باید آب از خاکش به خوبی عبور کند.

کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

گل زعفران (Crocus)

این گل معمولا در اوایل بهار یا اواخر پاییز گل می‌دهد اما اگر پیاز آن را در فصل پاییز، در آپارتمان بکارید، در زمستان گل می‌دهد. گل زعفران انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها زعفرانی است که در خراسان کاشته شده و از آن طلای سرخ ایران به دست می‌آید.

گل زعفران (Crocus)

سوزنی برگان تا ابد سبز نمی مانند!

مراقبت از فضای سبز در فصل پاییز بسیار مهم است و کار حساسی به حساب می آید. باید همیشه حواستان به تغییرات گیاهانتان باشد. به محض مشاهده کوچک ترین تغییر در گیاهتان باید از طبیعی یا غیر طبیعی بودن این تغییر سردربیاورید. سوال اساسی که در مورد سوزنی برگان مطرح می شود، زرد شدن سوزن هایشان است که گاهی باعث نگرانی می شود.

راکینگ باغی
مشاهده

چرا سوزنی برگان همیشه سبز نمی مانند؟

درختان همیشه سبز نیز مانند سایر گیاهان رشد می کنند. رشد کردن نیازمند تغییر است پس باید نو جای کهنه را بگیرد. سوزن های این گیاهان در پاییز در قسمت نزدیک به ساقه شروع به زرد شدن می کنند تا با ریختن برگ های قدیمی از برگ های جدید استقبال کنند. این اتفاق بعد از فصل تابستان و به آرامی طی چند ماه می افتد و برگ های جدید بلافاصله جای برگ های قدیمی را می گیرند، به همین خاطر شما هیچ وقت شاخه های این درختان را خالی از سوزن ها نمی بینید. حتی گاها متوجه این تغییرات نمی شوید.

آیا همه سوزنی برگان خزان را تجربه می کنند؟

همه گیاهان همیشه سبز نیاز به نو شدن و رشد مجدد دارند اما دوره ریزش برگ هایشان بسته به نوع گونه و آب و هوای محیط زیستشان متفاوت است. به طور مثال بیش تر درختان کاج هر دو تا پنج سال یک بار برگ های قدیمی خود را رها می کنند؛ این در حالی است که یک صنوبر هر پنج تا هفت سال یک بار از این رویداد استقبال می کند.

چه زمانی زرد شدن و ریزش برگ ها نگران کننده است؟

اگر ریزش و یا زرد شدن سوزن ها زود هنگام و در اول فصل تابستان اتفاق بیفتد، باید نگران شوید! همچنین اگر برگ های تازه رشد کرده، زرد شوند نیز باید نگران شوید! اگر این نشانه ها را دیدید می تواند چند علت داشته باشد: خشک سالی، علف های هرز مزاحم، حشرات. در صورت مشاهده این علایم حتما با مجموعه باغ زیبایی بخش فضای سبز ارتباط برقرار کنید.

این فقط یک شباهت ساده است!

بسیاری از درختان مخروطی شکل هستند که ظاهرشان شبیه به سوزنی برگان همیشه سبز است ولی درختان و درختچه هایی کاملا متفاوت هستند. درخت سرو مرداب یکی از همین گونه های مشابه اما خزان دار است. این درخت بعد از تغییر رنگ دادن برگ ها، با شاخه خزان می کند. این گونه ها رفتاری مانند درختان برگ دار عادی دارند. پس مطمئن شوید سوزنی برگان شما از نوع خران کننده ها هستند یا خیر. اگر جزو  دسته خزان دار ها هستند، از اینکه مقدار زیادی برگ سوزنی پای درختان مشاهده می کنید نگران نباشید این برگ ها در بهار برمی گردند.

 

 

 

درختان همیشه سبز مقاوم به سرما

اسم درخت همیشه سبز

گیاهان همیشه سبز مقاوم

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490