احداث باغ گیلاس

فهرست مطالب

گیلاس یک میوه تابستانه خوش رنگ و خوشمزه می باشد که احتمالا از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشاء گرفته است.درخت گیلاس در بهار به شکوفه می نشیند و در اواخر بهار و اوایل تابستان میوه می دهد . در ایران این میوه از طرفداران زیادی برخوردار است . باغ ایرانی در زمینه طراحی و اجرای فضای سبز و احداث باغ های مختلف آماده خدمت رسانی به شما همشهریان گرامی می باشد

احداث باغ گیلاس

 

گیلاس سیاه

این نوع از درختان میوه‌هایی شبیه گیلاس، اما به شکل خوشه‌ای تولید می‌کنند، زیرا گل‌های آن‌ها به شکل خوشه‌ای شکل می‌گیرد و در هر خوشه بیش از ۱۰ گل تشکیل می‌شود. دلیل نامگذاری گیلاس سیاه این است که درخت آن تیره رنگ است و از درختان دیگر متمایز میباشد. طول عمر این درخت بیشتر از گیلاس معمولی است .

احداث باغ گیلاس

آبیاری

گیلاس به بارندگی زمستانه احتیاج دارداما بارندگی در تابستان و فصلی که میوه می دهد بسیار مضر است زیرا باعث ایجاد لهیدگی در میوه می شود . به هر حال خشکی خاک نیز محصول درخت را از بین می برد و در فصل تابستان نیز 2 الی 3 بار در هفته باید به درختان آب دهیم . درختان بالغ یک مرتبه در هفته کافیست .
موقعیت آبیاری باید تا شعاع 30 سانتیمتری درخت و یک متر بصورت عمودی باشد . آبیاری درختان گیلاس بسیار حیاتی و حائز اهمیت است .

طراحی فضای سبز در اهواز
مشاهده

احداث باغ گیلاس

نور

درختان گیلاس باید تحت تابش نور مستقیم خورشید به مدت زمان 8-10 ساعت در روز باشند . درختانی که آفتابگیر نیستند یا میوه نمی دهند و یا میوه آن ها ترش مزه هستند . بنابراین تابش نور خورشید باعث شیرینی میوه گیلاس می شود .

دما

گیلاس به تابستان های خشک و خنک نیاز دارد و اگر در دمای گرم رشد کند میوه هایی به هم چسبیده و دوقلو تولید می کند که از نظر اقتصادی ارزشی ندارند . گیلاس به دمای زمستانی ۲۵-درجه سانتیگراد نیاز دارد و برای اینکه نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود و بتواند به فعالیت گلدهی خود ادامه دهد می‌بایست در حدود ۱۲۰۰-۵۰۰ ساعت را در طی زمستان حتما در دمای زیر ۷ درجه بگذارند. این درخت در هوای گرمسیری دوام نمی آورد .

احداث باغ گیلاس

 

خاک

خاک مورد نیاز درخت گیلاس به دلیل ریشه کوتاه این درخت باید زهکشی مناسبی داشته باشد . بهترین نوع خاک برای گیلاس ، خاک‌های لومی شنی است و می‌توان گفت: این خاک تقریبا نوعی خاک معمولی است که حاوی شن می‌باشد و به همین دلیل زهکش خوبی نیز دارد .  گاهی برای رشد بهتر درختان به خاک آنها کود اضافه می کنند . درختی که رشد سالانه شاخه‌های آن کمتر از ۲۰ سانت است حتما باید از کود استفاده نماید تا رشد آن تحریک گردد .

تراس شیشه ای
مشاهده

طریقه کاشت بذر و قلمه

بذر را داخل گلدان در فصل پاییز بکارید اوایل پاییز موقعیت مناسبی است گلدان حاوی بذر را در فضای باز و معرض سرما قرار دهید . به مدت 6 الی 8 هفته مناسب است . تا نیاز سرمایی بذر برطرف شود . بعد از این مدت گلدان حاوی بذر‌ها را در مکانی آفتابی قرار دهید و مراقب عدم خشک شدن سطح خاک باشید. در طی چند هفته می‌توان شاهد رشد و جوانه زنی بذر‌ها بود.
گرفتن قلمه راه دیگر تکثیر این گیاه است. از قلمه نیمه چوبی و چوبی گیاه می‌توان استفاده کرد. قلمه نیمه چوبی از ساقه‌هایی تهیه می‌شوند که سبز نیستند و کمی بالغ شده اند، اما اگر آن‌ها را بیش از اندازه خم کنیم می‌شکنند. از اواسط تابستان می توانید قلمه بزنید اما بهترین زمان قلمه زدن در زمستان می باشد . قلمه‌ها را از ساقه‌های یکساله گیاه تهیه کنید . ساقه‌های مسن‌تر ریشه دهی خوبی ندارند.

 

هزینه احداث باغ گیلاس

باغ گیلاس بسته به اینکه چند هکتار می باشد و از چه نوع گیلاسی استفاده می نمایید و نحوه آبیاری و … هزینه های متفرقه ای دارد که برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان باغ ایرانی تماس حاصل نمایید . درآمد حاصل از احداث باغ گیلاس هم متفاوت می باشد . اما مراقبت هایی که باغ گیلاس نیاز دارد را نباید نادیده گرفت .

نکاتی برای کاشت و نگهداری گیاه پیچ امین الدوله
مشاهده
اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490