سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز

فهرست مطالب

در ایجاد ، طراحی و اجرای یک سیستم آبیاری اتوماتیک مراحل گوناگونی صورت می پذیرد و عوامل متعددی در راندمان آبیاری نقش دارند. یکی از مهمترین و ابتدایی ترین مسائل در طراحی سیستم آبیاری نیاز آبی است.

با نصب سیستم آبیاری هوشمند و تقسیم کردن زمین به چند قسمت بر اساس نوع کشت برای آبیاری می توان از این طریق با میزان کمی آبیاری کرد..

هزینه سیستم های اتوماتیک آبیاری :

استفاده از تجهیزات هوشمند هزینه ی زیادی دارد اما متعاقبا از سوی دیگر برخی هزینه ها را کاهش میدهد.کارهای انجام شده از این قبیل نیاز به بهسازی دارند این هزینه با افزایش راندمان محصول و کاهش هزینه های محصول توجیه اقتصادی پیدا میکند. ولی در طرح هایی که سیستم آبیاری اتوماتیک تحت فشار هنوز در انها اجرا نشده، استفاده از سیستم های هوشمند علاوه بر بسیاری از مزایا حتی هزینه تمام شده سیستم را کاهش میدهد.

سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز

روش های آبیاری :

به روش های گفته می شود که آب را در سطح فضای سبز در اختیار گیاه قرار می دهند این روش ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند

  1. روش های آبیاری سطحی
  2. روش های آبیاری تحت فشار

روش های آبیاری سطحی

در این روش آب را تحت اثر نیروی ثقل (جاذبه) روی سطح مزرعه پخش می کنند وآب از نهر آب از لوله دریچه دار در سطح خاک جریان یافته و با نفوذ تدریجی در خاک در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد.به این روش های آبیاری ، روش ثقلی هم گفته می شود .روش های آبیاری سطحی به 3 دسته تقسیم می شوند :

  • آبیاری کرتی (غرقابی یا حوضچه ای)
  • آبیاری نواری (کرت شیب دار)
  • آبیاری شیاری (تشتی ،جوی و پشته ای ، حوضچه ای ، فارو)
آموزش پیوند زنی درختان
مشاهده

اجزا یک سیستم آبیاری سطحی

یک شبکه آبیاری اصولا ازسه قسمت عمده تشکیل شده است

  • قسمت انتقال
  • قسمت مصرف
  • قسمت دفع

آب از منبع تا سر مزرعه انتقال داده می شود . قسمت مصرف شامل سطح مزرعه است که آب به روش های مختلف در آن توزیع شده و در آن به مصرف گیاه می رسد . قسمت دفع ، آب اضافی سیستم را از طریق کانال های زهکشی جمع آوری کرده و از سطح مزرعه خارج می کند .

روش های آبیاری تحت فشار

هدف از استفاده از این روش افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سطحی،جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک ، قابلیت استفاده برای تمام گیاهان ، امکان آبیاری انجام آبیاری همراه با کود پاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت آنها، وارد نشدن بذر علف هرز به مزرعه توسط آب انتقالی ، کاهش تبخیر سطحی و جلوگیری از خارج شدن آب از محوطه ریشه، افزایش کیفی و کمی محصول،عدم نیاز به نیروی کارگر زیاد

آبیاری تحت فشار

آبیاری تحت فشار دارای دو روش کلی می باشد که این روش عبارتند از :

• روش آبیاری بارانی
• روش آبیاری قطره ای (موضعی)

روش آبیاری بارانی

آبیاری بارانی یکی از روش نوین آبیاری در جهان می باشد که استفاده از آن در 40 سال اخیر متداول شده است . می توان گفت که آبیاری بارانی از زمانی که لوله های سبک با اتصالات سریع وآسان به بازار عرضه شد،توسعه یافته است ساختمان آبپاش ها طوری است که هنگامی که آب با فشار از آن خارج می شود بصورت قطرات ریز و درشت در آمده ومشابه باران در سطح مزرعه پخش می شود.به همین دلیل این سیستم آبیاری به روش بارانی نامیده می شود به طور کلی آبیاری به روش بارانی رادر اغلب شرایط مانند مناطق شیبدار ،خاک های سبک ،سنگین و شرایطی و شرایطی که آبیاری به طریق ثقلی امکان پذیر نیست،می توان اجرا نمود

توپیاری گیاهان ( فرم دهی گیاهان در فضای سبز)
مشاهده

قسمت های مختلف یک سیستم آبیاری بارانی عبارتند از :

  • سیستم پمپاژ (گاهی برای تامین فشار از اختلاف ازتفاع نیز استفاده می کنند)
  • لوله های اصلی
  • لوله های جانبی
  • آبپاش ها

مزایای کلی آبیاری بارانی

صرفه جویی در مصرف آب،امکان آبیاری با منبع آبی کم که در آبیاری سطحی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد،امکان آبیاری در بیشتر خاک ها با بافت های مختلف (خاک های سبک تا سنگین )، با این روش می توان جریان سطحی آب و فرسایش خاک را به صفر رساند،نیروی کارگری لازم در مقایسه با آبیاری سطحی کم بوده و در موارد لازم می توان سیستم را مکانیزه کرد، بعضی از گیاهان عکس العمل بسیار مناسبی نسبت به آبیاری بارانی نشان می دهند وعملکرد محصول آنها افزایش می یابد،حذف عملیات تسطیح و کاهش هزینه های آماده سازی اراضی ، تهویه خاک به راحتی انجام می شود .

انواع روش آبیاری بارانی

1- آبیاری بارانی کلاسیک
2- آبیاری بارانی غلطان
3- آبیاری بارانی قطره ای
4- آبیاری بارانی دوار مرکزی
5- آبیاری بارانی خطی

روش آبیاری قطره ای

روش آبیاری قطره ای را می توان به ایرانیان نسبت داد .روش آبیاری قطره ای مشابه روش آبیاری بارانی است با این تفاوت که بجای آبپاش از قطره چکان استفاده می شود و برای هر درخت معمولا از تعدادی قطره چکان استفاده می شود .میزان آبدهی هر قطرچکان بین 2 تا4 لیتر در ساعت است.با این تفاوت که بعد از سیستم پمپاژ،یک قسمت فیلتراسیون وجود دارد.

آبیاری قطره ای 

 مزایای آبیاری قطره ای

  • صرفه جویی در میزان آب مصرفی
  • عدم تماس آب با میوه وبرگ و ساقه و تنه درخت که در نتیجه آن احتمال رسیدن خسارت به وسیله بیماری های گیاهی کاهش می یابد
  • فشار در این روش آبیاری کم ومداوم و قطر لوله ها مناسب است وانجام عملیات آبیاری بسیار ساده است
  • بعلت ثابت بودن اجزا سیستم آبیاری قطره ای در فضای سبز، به نیروی کارگری کمتری نیاز است
  • ارزان و موثر بودن روش افزودن کود شیمیایی محلول
  • بالا رفتن مرغوبیت و کیفیت محصول
۵ ایده محوطه سازی با گیاهان کم آب
مشاهده

انواع روش های آبیاری قطره ای

1- آبیاری دریپ(قطره ای)
2- آبیاری زیر بستری
3- آبیاری فواره ای (بابلر)
4- آبیاری آبفشانی (اسپری)

اتوماسیون آبیاری در فضای سبز

مهندسین این مجموعه قادر به طراحی و اجرای سیستم اتوماسیون آبیاری در فضای سبز و اجرای انواع محوطه های منازل ،ویلا ها و … می باشند .  اتوماسیون آبیاری ( آبیاری خودکار) در دو بخش تمام اتومات و نیمه اتومات قابل اجراست .

 آبیاری اتومات در فضای سبز

در این نوع اتوماسیون با نصب سیستم کنترولر سیستم طراحی شده شامل اسپرینگلر یا میکرو جت ها و یا دریپر ها از کنترولر فرمان می گیرند و در زمان های مشخص شده شروع به آبیاری می نمایند و هیچ نیازی به شخص برای کاربری ندارند ، مگر برای سرویس و نظارت بر آبیاری .

آبیاری نیمه اتومات در فضای سبز

در این نوع اتوماسیون مجموعه باغچه ها با باز شدن شیر آب توسط بهره بردار آبیاری می شود، بدیهی است در هر نوبت آبیاری نیاز به حضور بهره بردار برای قطع و وصل جریان آب الزامیست .

آبیاری هوشمند زمین های ورزشی، پارک ها، باغ ها و ویلاها را به ما بسپارید. با نصب و اجرای جدیدترین سیستم های متشکل از کنترلر های برقی و شیر های الکتریکی آمریکایی، یک عمر از آبیاری خودکار در اجرا فضای سبز خود لذت ببرید.

اتوماسیون آبیاری در فضای سبز

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490