همه چیز درباره کوددهی

فهرست مطالب

به هر نوع ماده معدنی یا آلی یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا بردن حاصلخیزی خاک شود کود اطلاق میشود. برخی کودها طبیعی و برخی شیمیایی هستند . برخی از کودهای شیمیایی جز عناصر پرمصرف گیاه یا ماکرو المنت و برخی نیز جز عناصر کم‌مصرف گیاه یا میکروالمنت می‌باشند.برای کوددهی روش های متفاوتی وجود دارد که در این قسمت شما را با روش های مختلف آشنا خواهیم کرد .

کوددهی باغچه

باغچه های شما در ابتدای بهار نیاز به احیاء و بازسازی دارد . یکی از مهم ترین اصول طراحی فضای سبز باغچه ، کوددهی به خاک می باشد . زیرا در زمستان و بارش باران و برف بسیاری از مواد آلی و مورد تغذیه خاک شسته شده و خاک حاصلخیزی خود را از دست داده است . روش های مختلف کوددهی را برای شما خواهیم شمرد .

  • روش تزریقی
  • روش پراکندن
  • روش نواری
  • روش کناری
  • کودپاشی همراه آب آبیاری
  • محلول پاشی کود

روش تزریقی

محلول آمونیاک و آمونیاک مایع  کودی است که در خاک تزریق می شود و در حال حاضر، تولید و مصرف این کودها در ایران رواج زیادی ندارد . این دو کود را باید در آخرین مرحله و حداقل 10 تا 15 روز قبل از کاشت در خاک مرطوب تزریق نمود .  محلول های نیترات آمونیوم و اوره را نیز می توان قبل از کاشت در خاک تزریق نمود. تزریق محلول ها به فشار زیادی احتیاج ندارد، اما آمونیاک مایع باید تحت فشار تزریق شود.

 

روش پراکندن

در اين روش، کود به وسیله هواپیما یا با کودپاش و یا حتی با دست بر روی سطح خاک بصورت یکنواخت قبل و بعد از کاشت پخش می شود . در این روش قبل کاشت باید در بستر خاک بعد قبل از ریختن بذر کود را با خاک مخلوط کرد و مسطح نمود و بعد از کاشت نیز باید بعد از ریختن کود خاک را آبیاری کنید تا به عمق خاک نفوذ کند و تغذیه مناسبی برای خاک باشد . کود حیوانی که یکی از معروف ترین انواع کود است و  بیشتر از فضولات حیواناتی مانند گاو و گوسفند، اسب و مرغ تهیه می شود که به دلیل مواد مفیدی که برای خاک دارد، می تواند در تقویت زمین های زراعی موثر باشد . کود حیوانی سرشار از مواد آلی باقیمانده از تغدیه حیوانات است که بسیار برای گیاهان مفید است .

کاشت درخت ارغوان
مشاهده

کوددهی تزریقی

روش نواری

در روش نواری كود به صورت نواری به عرض 5-2 ســانتی متر در يك يا دو سمت و زیر بذر قرار می دهند. اين روش كوددهی بيشتر در كاشت گياهان وجينی و يا كشتهای رديفی به كار می رود . این روش توسط کودکار انجام می شود .  کودپاشی نواری همزمان با بذرکاری گیاهان وجینی انجام می گیرد .وقتی به روش  نواری گیاهان را آبیاری می‎کنید ، نوار کود را بین شیار آبیاری و شیار بذر قرار دهید . نوارهای کود را در دو طرف شیار آبیاری قرار دهید . اگر آبیاری قطره‎ای  میکنید ، کود را زیر پخش‎کننده‌ی آب قرار دهید

روش کناری

در روش کناری کوددهی ، كود را در كنار رديف های بذر می ريزند. اين روش برای دادن كود سرك به گياهان وجينی در كشت های جوی پشته ای به كار می رود. اين نوع كودريزی با دست و يا با دستگاه كودريز انجام می گيرد در اين روش  کشاورزان  ماهر اول از هر چیز چاله هایی سراسری در پشــته ايجاد كرده و كود را در آن به صورت نواری ريخته و چاله های ایجاد شده را با خاك می پوشانند.  آبياری پس از كوددهی ضروری است .شناخت کافی از انواع کودهای شیمیایی قبل از مصرف آنها ضرورت دارد. کود شیمیایی ، از مواد معدنی تشکیل ‌شده که به ‌راحتی  تجزیه و جذب می‌ شوند و در اشکال مختلفی مانند پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می شوند.

پوشش گیاهی دیواری
مشاهده

کودپاشی همراه آب آبیاری

در این روش از محلول کودها در آب آبیاری استفاده می شود و از روش بارانی و قطره ای برای کودرسانی همراه با آبیاری استفاده می کنند .دادن کود نیتروژنه به صورت اوره با آب آبیاری بسیار رایج می باشد .  به این طریق می توان 20 تا 30 کیلوگرم نیتروژن را در هر بار آب آبیاری به خاک اضافه نمود و به این طریق تمام نیتروژن مورد نیاز محصول را به صورت سرک در فواصل زمانی مناسب و طی دوران رشد در اختیار گیاه قرار داد .

محلول پاشی کود

روش محلول پاشی کود در مورد كودهای ميكرو كاربرد دارد . در این روش  كود را در آب حل نموده، روی برگ ها با محلول پاشها می پاشند. محلولپاشی از طريق برگ از اهميت زيادي برخوردار است ولی بايستی توجه داشت بعلت وجود سلولهای خاص در برگها، محدوديتهايی در جذب يونها وجود دارد، زيرا باعث می شود باوجود کوتيکولها محدوديتهائی برای جذب آب و املاح محلول در آن به وجود بیاید .

محلول پاشی کود

چه زمانی به گیاهان کود دهیم

عناصر گیاهان به دو دسته تقسیم می شود . عناصرمحرک و غیر محرک .  نیتروژن، منیزیم، فسفر، کلر و پتاسیم از دسته عناصر محرک می باشد و توانایی تحرک در بافت های گیاهان را دارند، به این صورت که در اثر کمبود آنها برگهای پایینی گیاهان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. عناصر غیر متحرک شامل کلسیم، مس، منگنز، روی، گوگرد و آهن می باشند که توانایی حرکت دورن گیاه را ندارند، و علائم کمبود آنها در قسمت بالایی و برگهایی تازه روییده و جوان قابل دیدن است . باید به این نکته توجه کرد که نیاز کودی گیاهان با یکدیگر متفاوت است و باید در میزان و زمان کود دادن به گیاهان دقت کنید. اگر گیاه شما از کمبود کود رنج میبرد همین الان کود دهی را انجام دهید، اما در نظر داشته باشید گیاهانی همچون کاکتوس که دارای رشد کمتری هستند نیازی به کود ندارند. زمانی که می خواهید به گیاه کود بدهید قبل از آن گیاه را کمی مرطوب کنید و سپس کوددهی نمایید ،  تا به این واسطه از سوختگی ریشه جلوگیری کنید. در هر صورت بهترین زمان برای کوددهی یک گیاه هنگامی است که گیاه در حال رشد  می باشد که برای اکثر گیاهان فصل‌های بهار و تابستان است . به دلیل تغییر فصل فرمول کود را باید  تغییر دهیم مثلاً در فصل پاییز می‌توان از کودهایی استفاده کرد که میزان پتاسیم آن بیشتر باشد .

محوطه سازی با چوب پلاست
مشاهده

کوددهی میوه ها

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490