چمن طبیعی فوتبال

فهرست مطالب

فوتبال هیجان انگیزترین ورزش جهان است و همینطور محبوب ترین . از جام جهانی فوتبال گرفته تا مسابقات قاره‌های مختلف، همگی با خود شور و هیجان خاصی برای اکثر مردم دنیا به ارمغان می‌آورند. این ورزش همچنین پیشتاز است و در سطح جهان به پیشروی خود ادامه می‌دهد و افراد مختلف از هر گروه سنّی‌ای که باشند به این ورزش علاقه دارند. به همین دلیل هم است که می‌بینیم در سطح شهرها تعداد زمین‌های فوتبال در اندازه های مختلف، اعم از زمین چمن، فوتبال سالنی و غیره رو به افزایش است

چمن طبیعی فوتبال

مراحل احداث زمین چمن فوتبال

خاکبرداری

مهم ترین و اولین مرحله برای احداث زمین چمن طبیعی خاکبرداری است که جهت ریختن لایه های مختلف جهت زیر سازی زمین به همراه شیب بندی های لازم و همچنین از بین بردن کامل علف های هرز می باشد. لازم به ذکر است گیاه مرق که یکی از علف های هرز مهاجم می باشد ریشه ای به عمق 60 الی 120 سانتیمتر دارد.

ریختن لایه توونان (Base)

جهت تحکیم بستر چمن ، لایه توونان با تراکم 95 الی 98% و به ضخامت 50 الی 70 سانتی متر به همراه شیب بندی های لازم داخل زمین پخش می گردد. برای اینکه چمن را در خاک محکم نمایند از غلطک های بزرگ و سنگین استفاده می شود .

حفر کانال های زهکش

پس از اتمام لایه توونان کانال های زهکش به صورت طولی و یا عرضی و یا جناقی و به فواصل 5 الی 6 متر از یکدیگر (طبق نقشه ابلاغی که توسط دپارتمان طراحی تهیه گردیده است) حفر می گردند. کف کانال های زهکش می بایست توسط لایه ژئو ممبران ، مصالح دانه بندی و یا بتن مگر به همراه شیب بندی های لازم پوشیده گردد تا قادر باشد آب های اضافی را به بیرون از زمین منتقل نماید.

طراحی فضای سبز در اهواز
مشاهده

اجرای لوله های زهکش

در کانال های حفر شده که قبلاً به آن اشاره شد لوله های زهکش اجرا می گردند. نقش این لوله ها هدایت آب های اضافی زمین به بیرون از زمین می باشد. این امر باعث می گردد که زمین فوتبال در تمام فصول و در هر شرایط جوی با کیفیت مطلوب مورد استفاده قرار گیرد. لازم است که این لوله ها در تمام سطح بالایی خود دارای سوراخ های متعدد باشد. در برخی از زمین ها در هنگام طراحی لوله های زهکش سیستم شتشوی این لوله ها با استفاده از فشار آب (flushing) نیز پیش بینی و اجرا می گردد این عمل از رسوب املاح و ریز دانه ها در لوله های زهکش جلوگیری می نماید.

احداث منهول

منهول به چاه های کوچکی گفته می شود که آب های زیر زمینی و سطح زمینی به درون آن می ریزد. منهول ها توسط لوله های کاروگیت این آب ها را به منابع سپتیک منتقل می نمایند. در صورت اجرای صحیح منهول می توان نسبت به دبی گیری آب های خروجی از زمین (روان آب ها) و همچنین استفاده مجدد از آن ها ( پس از تصفیه فیزیکی و شیمیایی) اقدام نمود. لازم به ذکراست که نقطه پایانی منهولها جهت جلوگیری از تجمع گل و لای می بایست 30 سانتیمتر پایین تر از کد ارتفاعی لوله های کاروگیت باشد.

احداث ایستگاه پمپاژ آبیاری اتوماتیک و دستی

در نزدیک ترین محل به زمین چمن (به طور مثال زیر گرادن ها) ایستگاه پمپاژ آبیاری اتوماتیک و دستی احداث می گردد.

اجرای سیستم آبیاری اتوماتیک

درخت زبان گنجشک
مشاهده

برای آبیاری زمین چمن از سیستم آبیاری اتوماتیک استفاده می شود زیرا برای آبیاری صحیح در این حجم استفاده از نیروی انسانی توجیه منطقی ندارد . در ادامه در رابطه با آبیاری توضیحات بیشتری خواهیم داد .

چمن زمین فوتبال

معایب زمین فوتبال طبیعی

1-عدم استفاده سالانه
برف های سنگین و باران به سرعت چمن های طبیعی را به چمنی لغزنده تبدیل می کنند، در صورتی که چمن مصنوعی ورزشی انتخاب مناسبی برای بازی در مقابل باران و آفتاب است.

2-استقامت پایین
بر خلاف چمن مصنوعی ، چمن طبیعی زمین فوتبال به بازیابی بین بازی نیاز دارد و نمیتوانید از زمین چمن طبیعی فوتبالی به همان اندازه ای که نیاز دارید بدون نگرانی استفاده کنید.به مرور زمان تحلیل رفته و از بین می رود .

3-تعمیر و نگهداری زیاد
زمین چمن طبیعی ورزشی نیاز به کوتاه کردن، سم پاشی، آبیاری و عملیاتی که بازیکنان را در معرض مواد شیمیایی سمی یا آفت کش ها قراردهد ، دارد .

4- خطر بیشتر
چمن طبیعی زمین فوتبال در مقایسه با زمین چمن مصنوعی ، سطح سازگارتری کمتری دارد. با استفاده از چمن مصنوعی در صورت سقوط بازیکنان مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد.یکی از مهمترین عواملی که در مقایسه زمین چمن مصنوعی ورزشی و زمین چمن طبیعی وجود دارد کنترل کامل بازیکنان بر روی سطح زمین است.

5 – نگهداری بیشتر

چمن طبیعی همواره در حال رشد است و نیاز به کوتاه شدن و نگهداری دارد، در صورتی که یک زمین ورزشی چمن مصنوعی نیاز به کوتاه شدن، آبیاری و زمان بازیابی را از بین میبرد.

6- هدر رفتن آب
زمین ورزشی چمن طبیعی نیازمند آبیاری فراوان است که بر محیط زیست تاثیر میگذارد، به ویژه با خشکسالی که وجود دارد، از آنجایی که آب جزء ضروری بقای ما به حساب می آید باید از آن حفاظت کرد که همه بتوانیم این سیاره زیبا را حفظ کنیم.زمین ورزشی چمن مصنوعی نه تنها باعث جلوگیری از هزینه ی بالای آبیاری میشود بلکه باعث جلوگیری از هدر رفتن میلیون ها لیتر آب در سال میشود.

احداث باغ پسته
مشاهده

معایب چمن طبیعی زمین فوتبال

آبیاری زمین چمن طبیعی فوتبال

وقتی زمین چمن خشك و پژمرده به نظر ميرسد و وقتي كه روي زمين راه ميرويم، رد پا به جا ميماند و اثر پا بعد از برداشتن، به حالت اول برنميگردد. در مراحل اوليه پژمردگي اگر آبياري صورت گيرد تقريباً بلافاصله چمن به حالت شادابي خود بـر ميگردد. اما اگر اين پژمردگي ادامه پيد كند، چمن به پژمردگي دائم ميرسد و تراكم چمن كم خواهـدشد. آبياري عمقي و اصولي سبب ميشود چمن بتواند آب را حتي در عمق 30-20 سانتيمتـري هـم جذب كند. اگر آبياري عميق نباشد، ريشه ها تا عمق كمتري توسعه و گسترش مييابند و با بروز اولـين كم آبي در تابستان، چمن دچار خسارت ميشود. بنابراين آبياري عمقي موجب نفوذ ريشـه هـا در عمـق خاك ميشود. ضمناً آبياري عميق و منظم، به مراتب بهتر از آبياري منظم اما كم عمق است. در هنگام اولين آبياري بهتر اسـت مـدت زمـاني كـه طـول مـيكشـد تـا آب بـه عمـق 30-20 سانتيمتري نفوذ كند را يادداشت كرد تا براي آبياري بعدي از همان مدت زمان استفاده شود.

قیمت کاشت چمن طبیعی در زمین فوتبال

باغ ایرانی مجری کاشت چمن طبیعی و مصنوعی در ورزشگاه ها و زمین های فوتبال ، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد . برای استعلام قیمت با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای احداث زمین چمن فوتبال شما اقدام نماییم . باغ ایرانی در زمینه طراحی و اجرای فضای سبز شهری،مسکونی ، ورزشی و … در خدمت شما همشهریان گرامی می باشد .

قیمت چمن طبیعی فوتبال

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490