محوطه سازی به سبک زریسکیپ

فهرست مطالب

نیاز شهرهای امروزی به فضاهای سبز و پارک های عمومی وکمبود منابع آب مورد نیاز برای آبیاری اینگونه فضاها یکی از مشکلات اصلی بیشتر مناطق می باشد. عدم توجه به شرایط محیطی، اقلیمی و فرهنگی بستر در طراحی محیط و منظرهای شهری، اینگونه فضا ها را به فضاهایی نا همخوان و غیر همسو با توسعه ی پایدار تبدیل کرده است. در سالهای اخیر اصطلاحات زیادی در زمینه ی طراحی محیط و منظر و مدیریت آن با صرفه ی آبی شکل گرفته اند که روی اصولی مانند استفاده از گیاهان بومی و سازگار ، بکار گیری روشهای آبیاری بهینه و دیگر راه و روش

محوطه سازی زریسکیپ چیست؟

Xeriscape زریسکیپ تنوعی از ساخت محوطه با به کارگیری گیاهان و المان هایی است که نیازمند حداقل نگهداری و آبیاری است.مناطق مرتفع که از دامنه کوه پایه ها آغاز و به سمت استپ ها و بیابان ها کشیده می شوند در زیبایی و جذابیت یگانه است. کاسنی‌های زرد، لوپن‌های آبی‌رنگ و  زاغکی های پررنگ و درخشان، دسته‌های درمنه، جنگل‌های کاج، سفیدی سرد بومادران ها، یامپا و قرمزی سارکدها … همه و همه با کمتر از ۸ سانتی‌متر بارش سالیانه؛با این حال مناطق بیابانی هم می‌توانند از بهار تا پاییز شکوفه‌ها و گل های رنگارنگ داشته باشند.
هنگام طراحی محوطه باید حداقل بارش منطقه‌ را در نظر گرفت. آب‌ و هوای غیرقابل پیش بینی‌ هر سال ما را غافلگیر خواهد کرد؛ نمی‌دانیم آیا امسال نیازهای آبی سالانه‌مان برطرف می‌شود و یا قرار است با خشکسالی دیگری دست‌ و‌ پنجه نرم کنیم.

استخر در فضای سبز
مشاهده

زری اسکیپ در باغ ایرانی

جهت طراحی فضای سبز تماس بگیرید : 09124682490

در طراحی محوطه سازی زریسکیپ باید موارد زیر را در نظر گرفته شود:

طراحی محوطه، به شکلی که در خشکسالی هم دوام بیاورد.

کاشت گیاهانی که به آب کمتری برای رشدشان نیاز دارند.

طراحی یک سیستم آبیاری کارآمد

انتخاب گیاهان در طراحی زری اسکیپ

یکی از بخش‌های مهم در طراحی زریسکیپ، آگاهی پیدا کردن از نیاز گیاهانی است که قرار است در این محوطه بکارید. از گیاهانی که نیازهای مشابهی دارند فهرستی تهیه کنید ( نیازهایی مثل میزان نور، سایه، آب و غیره). به این شکل می‌توانید آنها را دسته‌ بندی کنید و بر این اساس در حیاط بکاریدشان. با استفاده از این دسته‌ بندی در واقع نواحی مورد نیاز جهت آبیاری مشخص خواهد شد و با قرار دادن گیاهانی که به آب بیشتری نیاز دارند در یک دسته و گیاهانی که به آب کمتری احتیاج دارند در دسته‌ی دیگر، آبیاری کارآمدتری خواهید داشت. پس با این حساب، همه‌ی گیاهان‌تان به قدر کافی آب دریافت می‌کنند بدون اینکه پرآبی به بعضی‌هایشان آسیب بزند و کم‌آبی به بعضی دیگر. در طراحی فضای سبز خوب، گیاهان متراکم و آب‌دوست نزدیک خانه قرار می‌گیرند و هر چه به حواشی ملک نزدیک می‌‌شویم پراکنده‌تر می‌شوند و آب کمتری برای آن نواحی استفاده می‌شود.

توپیاری فضای سبز (هرس شکل دهی درخت)
مشاهده

قبل از کاشت گیاهان، خاک را با مواد معدنی مثل کامپوست تقویت کنید. این تقویت‌کننده‌ها کمبود مواد مغذی خاک منطقه‌ را جبران می‌کنند؛ ساختار خاک را تقویت می‌کنند که موجب تقویت فاضلاب می‌شود، و در نهایت برای سلامت گیاهان شما مفید هستند؛ مواد معدنی‌ای که بتوانند رطوبت را در خود نگه دارند در حفظ بقای آب هم مؤثر عمل می‌کنند.پس از کاشت گیاهان و پس از اینکه میزان آبیاری هر قسمت را مشخص کردید، وقت آن است که مالچ اضافه کنید که بخش مهم دیگری در طراحی زریسکیپ است. مالچ‌های طبیعی، مثل کامپوست یا کود برگ، میزان تبخیر آب موجود در خاک را کاهش می‌دهد (یک لایه‌ی ۶/۷‌سانتی‌متری مالچ، مصرف آب را تا ۳۰‌درصد کاهش می‌دهد) مالچ کیفیت خاک شما را افزایش می‌دهد و با تجزیه کردن خاک امکان جریان یافتن آب و هوا را در آن میسر می‌کند. مالچ مواد مغذی خاک‌های سنگی را تأمین می‌کند و توانایی نگه‌داشتن آب را در خاک افزایش می‌دهد. هم‌چنین به عنوان لایه‌ی عایق روی سطح خاک عمل می‌کند، خاک را در تابستان خنک نگه می‌دارد، از ریشه‌های گیاهان در فصل سرما محافظت می‌کند و در نهایت، مالچ رشد علف را کاهش می‌دهد.به یاد داشته باشید که در زریسکیپ هم می‌توان زمین چمن داشت. به دلیل کم‌آبی، نواحی چمن‌ را بر اساس ضروروت انتخاب کنید نه اندازه. چمن می‌تواند ضمیمه‌ی خوبی برای چشم‌انداز خانه باشد ـ محوطه‌ای برای بازی کردن بچه‌ها، دویدن حیوانات و یا صرفاً ایجاد لکه‌ی سبزی در محوطه. به نسبت شکل و اندازه‌ی حیاط شما تکنولوژی‌های آبیاری جدیدی وجود دارند که می‌توانند به حفظ بقای آب کمک کنند.

احداث باغ پسته
مشاهده

محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

سَری‌های اسپری‌کننده‌ای که تازه به بازار آمده‌اند و شیوه‌های آبیاری زیرزمینی موجب کارآمدتر شدن آبیاری و افزایش اثربخشی آن می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی آبیاری کارآمد و پربازده به مراکز فروش گیاهان و عرضه‌ی سیستم آبیاری محله‌تان سری بزنید.در نهایت، حیاطی نیست که به نگهداری نیاز نداشته باشد و زریسکیپ هم از این قاعده مستثنا نیست. حیاطی که گل و گیاه و سیستم آبیاری داشته باشد، مرتب به مراقبت نیاز دارد. بهار که سیستم آبیاری را راه می‌اندازید، حواستان باشد جایی نشتی ندهد، سَری‌های پخش‌کننده شکسته یا مسدود نشده باشند و واشر شیرهای آب هم نشتی نداشته باشد. همه‌ی این‌ها را پیش از راه اندازی سیستم آبیاری باید تعمیر کنید و بعد هر ماه آن را امتحان کنید. درختان را هرس کنید، گل‌های خشکیده را جمع کنید و علف‌ها و آفات گیاهی را کنترل کنید. یک نگهداری ساده اما درست و باقاعده، چشم‌انداز صحرایی شما را باشکوه و دل‌پذیر می‌کند و ارزش خانه‌ی شما را چند برابر. علاوه بر اینها در مصرف آب هم صرفه‌جویی می‌شود.

محوطه سازی زری اسکیپ

جهت محوطه سازی باغ و ویلا تماس بگیرید : 09124682490

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490