تاثیر اجرای فضای سبز

فهرست مطالب

مناظر شهری آشفته و متراکم و فاقد عناصر طبیعی به دلایل متعددی از جمله افزایش استرس، کاهش توجه و تمرکز در ادراک، موجب اختلال در میزان کارایی، بروز پرخاشگری و در بلند مدت منجر به بیماری های مزمنی مانند فشار خون و بیماری های قلبی می گردند.

کیفیت فضای سبز تاثیر بسیاری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد. امروزه در رویارویی با تهدیدهای روبه رشد و فزاینده طبیعت و فضای سبز، بنا به دلایل اقتصادی و اخلاقی، حفاظت از آن مورد توجه قرار گرفته است در حالی‎که پتانسیل آن در سلامت جوامع انسانی بسیار چشمگیرتر از آن بوده که به آن توجه اندکی شده است. قرار گرفتن در طبیعت، تاثیرات مثبتی بر روی فعالیت‎‎های فیزیکی، روحی و روانی انسان دارد بطوریکه استرس و فشار کار روزانه را  از او دور نموده و محیطی آرام را برای او فراهم می‎نماید. همچنین مناظر سبز در اطراف جاده با کاهش استرس سفر و  فراهم نمودن آرامش روحی بر میزان توجه راننده در جاده افزوده و از میزان تصادفات می‎کاهد. فضای سبز در اطراف بیمارستان‏ها نیز با کاهش آلودگی، بهبود سلامت فیزیکی و روحی بیمار، محیط شادتری برای او ایجاد می‎نماید که در نتیجه آن، از یک طرف مراقبت از بیمار برای کارمندان بیمارستان راحت‎تر شده که ذخیره انرژی در آن‎ها را در پی دارد و از طرف دیگر زمان بهبودی و هزینه‎های بیمار را کاهش می‎دهد. امروزه، جوامع مدرن و صنعتی، به علت داشتن زندگی و عادت‎های ماشینی، از طبیعت و مواهب خدادادی، دور مانده و استرس و بیماری‎های روحی بر زندگی او حاکم شده است تا جایی که در سال 2020، افسردگی عامل اصلی ناخوشی‎های جوامع انسانی خواهد بود.

معرفی و طریقه کاشت نهال نارنج
مشاهده

اجرا فضای سبز

مسائل شهری تأثیرگذار بر سلامت روانی

انسان تحت تأثیر شرایط محیطی و عوامل فردی نامطبوع، تعادل و آرامش روحی و روانی خود را از دست داده و دچار مسائلی چون استرس و اضطراب، خشونت و پرخاشگری، افسردگی و ناکامی و … می‌گردد. هر کدام از موارد اشاره شده نمادها و علائمی از بیماری روانی است. برخی از عوامل مؤثر در تهدید سلامت روانی که ناشی از زندگی شهری است -البته شهری که اصول و ضوابط شهرسازی در آن رعایت نشده- عبارتند از:

  • عدم زیبایی سیما و منظر شهر
  • ترافیک
  • آلودگی صوتی
  • آلودگی هوا
  • عدم دسترسی به مراکز برطرف‌کننده نیازهای زندگی
  • تأثیر متقابل افراد

هر کدام از مسائل ذکر شده به‌نوعی باعث بروز مسائل روانی می‌گردد مثلاً نبود زیبایی سیما و منظر شهر، ایجاد افسردگی می‌کند. ترافیک، باعث بروز اضطراب و استرس می‌گردد. آلودگی صوتی، حس خشونت و پرخاشگری انسان را تحریک می‌کند. آلودگی هوا گرچه تأثیر جسمی بیشتری دارد اما در بعد روانی باعث تضعیف سیستم عصبی و اثر منفی بر آن می‌گردد. عدم دسترسی، سبب تأخیر در برنامه‌ها شده و حس ناکامی را ایجاد می‌کند و همان‌طور که بیماری‌های جسمی افراد به یکدیگر سرایت می‌کند، مسائل روانی نیز سرایت نموده و افراد سالم را دچار می‌کند.راه‌کارهای عملی کنترل و رفع مسائل شهری راه‌کارهای ذکر شده در این قسمت، نه‌تنها مسائل شهری را مرتفع می‌نماید بلکه اجرای آنها معظلاتی که منشأ آن مسائل فردی، خانوادگی، شغلی و … هستند را نیز برطرف خواهد نمود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • طراحی فضای سبز شهری
  • اجرا فضاهای سبز
  • ایجاد فضاهای عمومی
  • ایجاد اماکن تفریحی
  • ایجاد فضاهای ورزشی
  • ایجاد شهر مجازی (الکترونیکی)
  • توسعه وسائط نقلیه عمومی (مترو، منوریل و …)
نحوه عایق بندی و آب بندی سقف روف گاردن
مشاهده

هر کدام از موارد فوق‌الذکر به‌ نحوی در رفع مسائل شهری مؤثر واقع خواهد شد. مثلاً زیباسازی شهر و توسعه اجرا فضای سبز نه‌ تنها افسردگی را از بین می‌برد بلکه افزایش حس لذت و روحیه را به‌ دنبال دارد. فضاهای عمومی و اماکن تفریحی در کاهش اضطراب و استرس، کارکرد درمانی داشته و با ایجاد لطافت روحی و عاطفی در شهروندان، حس خشونت و پرخاشگری آنها را کنترل خواهد کرد. انجام فعالیت‌های ورزشی در رفع استرس و سایر مسائل روانی و ایجاد روحیه شادی و نشاط معجزه می‌کند. امروزه کارشناسان، تقویت روحیه و روان را از طریق تقویت قوای جسمی توصیه می‌کنند.

تاثیر اجرا فضای سبز شهر بر سلامت

هر فردی در دنیا به ۲ تا ۴ متر مربع فضای سبز نیاز دارد تا با کمبود اکسیژن و مشکلات جسمی و روانی روبرو نشود. در این میان مهندسی فضای سبز با اجرای فضای سبز در سطح شهرها مانند کاشت درختان در حاشیه خیابان‌ها و ایجاد انواع پارک‌های جنگلی، کوهستانی و منطقه‌ای، فضاسازی و زیباسازی پارک‌ها، کاهش آلودگی‌های بصری و ایجاد مناظر زیبا، تقلیل صداهای آزار دهنده و تعدیل آلودگی‌های صوتی، حفاظت و صیانت از محیط طبیعی و منابع موجود در آن، حفاظت از تنوع حیاتی گیاهان،عامل حفظ فضای سبز و سلامت و زیبایی سکونت‌گاه‌های انسان می‌گردد و نیاز انسان‌ها را به فضای سبز موردنظر تأمین می‌کند. در واقع مهندسی فضای سبز با ایجاد و حفظ مناظر طبیعی در اطراف منازل و در سطوح وسیع‌تر؛ یعنی شهر و اطراف آن، کیفیت زندگی را در شهرها بالا می‌برد. زیرا فضای سبز شهر، دستگاه تنفس شهر است. از سوی دیگر ایجاد فضای سبز به سلامت جسم و روان ساکنین شهرها کمک می‌کند تا مردمی که امکان استفاده روزمره از طبیعت را در خود شهر ندارند ، این امکان برای آنها به وجود آید.
اجرا فضای سبز گاه محدود به مکان  ومحط میشود. بطوریکه امکان فراهم نمودن فضای سبز در محیط ها و اماکن عمومی محدود شده و پوشش فضای سبزی کمی را در بر خواهند داشت. برای تاثیربیشتر فضای سبز باید نیاز به گستره دید بیشتری از فضای سبز می باشد. برای این کار میتوان با اجرای فضای سبز در محل زندگی یا محیط کار تاثیر پذیری را افزایش داد.
گاه می توان با کاشت چند گیاه آپارتمانی در منزلی کوچک محیطی آرام را ایجاد کرد که تاثیر بسسیار بیشتر به نسبت یک پارک داشته باشد. امروزه به سبب درهم آمیختگی علم روانشناسی و معماری، معماران بزرگی با در نظر گرفتن روحیات افراد به طراحی و اجرا فضای سبز در سازه هایشان می پردازند.

طراحی باغ عروسی
مشاهده

اجرای فضای سبز

باغ ایرانی با سالها تجربه در طراح و اجرای فضای سبز پروژه های چون اجرا فضای سبز شهری، اجرا فضای سبز ویلایی، اجرا فضای سبز حیاط، اجرا فضای سبز اداری، اجرا فضای سبز پشت بام (روف گاردن)، اجرا فضای سبز عمودی و…. آماده طراحی و اجرای فضای سبز برای هر نوع سبک و سلیقه ای می باشد.

جهت طراحی فضای سبز تماس بگیرید

09124682490

 

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490