شرایط نگهداری کاکتوس

فهرست مطالب

کاکتوس یکی از گیاهان با مقاومت بالا و ابعاد کوچک می باشد. کاکتوس جزو بهترین گیاهان خانگی می باشد و فکر نمیکنم کسی باشد که نام آن را نشنیده باشد و یا گونه های مختلفی از آن را ندیده باشد.همه ی ما یکی دو تا از آن‌ها را در خانه یا محل کار داریم. نگهداری از کاکتوس احتیاج به دانستن اصول و شرایط خاصی دارد اگر اصول نگهداری از آن را ندانید برخلاف مقاومت بالایی که دارد خیل زود از بین می رود.

کاکتوس چیست؟

کاکتوس یکی از گیاهان با مقاومت بالا و ابعاد کوچک می باشد. کاکتوس جزو بهترین گیاهان خانگی می باشد و فکر نمیکنم کسی باشد که نام آن را نشنیده باشد و یا گونه های مختلفی از آن را ندیده باشد.همه ی ما یکی دو تا از آن‌ها را در خانه یا محل کار داریم. نگهداری از کاکتوس احتیاج به دانستن اصول و شرایط خاصی دارد اگر اصول نگهداری از آن را ندانید برخلاف مقاومت بالایی که دارد خیل زود از بین می رود.
کاکتوس گیاهی است  که قادر می باشد  مقدار زیادی آب ذخیره کند و در زیستگاه های بسیار گرم و خشک به حیاتش ادامه دهد. حدود 2000 گونه مختلف کاکتوس وجود دارد که از نظر شکل، اندازه، رنگ و نوع زیستگاه با هم تفاوت دارند. کوچکترین گونه کاکتوس ها چند سانتی متر و ارتفاع بزرگترین گونه آن به 22 متر و وزنش به 2180 کیلوگرم بالغ می شود. طول عمر کاکتوس ها بر اساس گونه آنها از 15 تا 300 سال است. اندازه و شکل گل کاکتوس ها به گونه های آن ها و نوع گرده افشانی آنها بستگی دارد. رنگ کاکتوس می تواند سبز، مایل به آبی یا قهوه ای، قرمز و نارنجی باشد . کاکتوس به جای برگ تیغ دارد. طول تیغ ها می تواند به 15 سانتی متر هم برسد. تیغ ها در کاکتوس دو نقش عمده دارند: آنها مانع از دست دادن آب از طریق تعرق می شوند و گیاه را از گزند جانوران در امان نگه می دارند.

 

گیاه کاکتوس

 

 

 آبیاری کاکتوس

در طی فصل رشد فعال کاکتوس باید بیش از دوران استراحت آبیاری شود. برنامه خاص و تعریف شده ای برای آبیاری کاکتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاک، آب و هوا و عوامل مشابه بستگی دارد.بهترین روش برای تعیین مقدار آب مورد نیاز کاکتوس، این است که گیاه را مدتی با دقت زیرنظر بگیرید. هنگام آبیاری سعی کنید تمام سطح خاک خیس نشود و مراقب خروج آب نیز باشید. دور بعدی آبیاری باید در زمانی باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. ساده ترین روش حصول اطمینان از خشکی خاک این است که یک خلال دندان را با احتیاط در خاک فرو کنید، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کنید. گیاه در فصل استراحت خود تنها چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد.به هیچ‌وجه موقع آبیاری کاکتوس، روی خود گیاه آب نریزید و فقط سعی کنید تا خاکش را نمناک کنید و مهم‌ترین نکته برای آبیاری کاکتوس،  حساب شده آب بدهید تا از پوسیدگی ریشه که مهم‌ترین علت نابودی کاکتوس است، جلوگیری کنید.

 

 میزان نور کاکتوس

کاکتوس احتیاج به نور دارد ولی نه بدین شکل که مستقیم زیر نور خورشید قرار دهید با این کار  کاکتوس‌ را فقط آفتاب سوخته می‌کنید و آن را ضعیف می‌کنید.رنگ پریدگی نقطه نقطه کاکتوس‌ها ناشی از همین نور زیاد است و در قسمت‌های بدون خار، زخم‌های قهوه‌ای یعنی کاکتوس آفتاب سوخته شده است. اگر کاکتوس را از جایی خریدید که نور کمی به آن می‌رسیده، با نور زیاد و مستقیم آفتاب غافلگیرش نکنید. یک هفته‌ای به گیاه زمان بدهید و آرام آرام به نور خورشید نزدیکش کنید.

محوطه سازی چیست
مشاهده

از سوی دیگر، در صورتی که کاکتوس نور کمتری دریافت کند ممکن است گیاه شروع به ارتجاع کند، که به عنوان کمبود کلروفیل شناخته می شود. این به ویژه در کاکتوس گرد دیده می شود، جایی که به نظر می رسد نقطه رشد در مرکز است. برای مدت طولانی گیاه را در چنین شرایطی قرار ندهید همچنین اطمینان حاصل کنید که گلدان را به طور منظم جابه جا کنید تا حتی از هر طرف رشد کند.

 

میزان نور کاکتوس

 

خاک مورد نیاز کاکتوس

همواره برای کاکتوس ها از خاکی سنگریزه ای استفاده کنید. برای خاک کاکتوس ترکیب های مختلفی توصیه می شود. یکی از رایج ترین ترکیبات برای کاکتوس 2 قسمت خاک باغچه و یک قسمت ماسه درشت است. از خاکی که میزان زیادی خاک برگ دارد اجتناب کنید. کاکتوس ها می توانند در خاکهایی با ترکیبات متفاوت از قبیل سنگلاخی، ماسه ای، رسی و… به زندگی خود ادامه دهند ولی ایده ال ترین ترکیب برای آنها ترکیبی است که سریعاً خشک شود ولی همچنان مقداری رطوبت را در خود نگه دارد. خاک مورد نیاز برای کاکتوس ها باید دارای خلل و فرج و پر متفذ باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود و سریعا خاک خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند. بر روی سطح گلدان از سنگریزه استفاده کنید این کار منافع متعددی دارد از قبیل نگهداری رطوبت، زیبایی، سالم ماندن پایه گیاه

لایه های خاک کاکتوس: 1-ریگ ریز 2-خاک گلدان + ماسه 3- خزه یا پوست برنج 4- ریگ یا خرده سفال.

گاهی در وقت جابجایی کاکتوسها مشاهده می شود که ریشه گیاه وضع مناسبی ندارد و حالت پوسیده پیدا کرده است در این حالت بهترین راه هرس کردن ریشه می باشد و باید فقط ریشه هایی را باقی گذاشت که سالم و قوی باشد،درصورتی که تمام ریشه وضع نامناسبی داشت از بریدن تمام ریشه ها نترسید.ریشه های جدید سریعا رشد خواهند کرد.معمولا پس از جابجایی گلدان و اصلاح ریشه ها تا ده روز نباید به گیاه آب داد.

 

 

خاک کاکتوس

 

 

دمای مورد نیاز کاکتوس

کاکتوسها میتوانند در فصل رشد خود دمای 32 تا 38 درجه را تحمل کنند و بهترین دما در فصل استراحت آنها، 7 تا 12 درجه سانتیگراد است. این دمایی است که کاکتوس در محل طبیعی زندگی با آن روبرو میشود. هوای سرد در فصل استراحت، میتواند منجر به گل دهی گیاه در فصل رشد شود.

تکثیر کاکتوس

بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس فصل بهار است ولی در دیگر فصول نیز این کار امکان پذیر است. کاکتوس ها از راه قلمه زدن به راحتی تکثیر می شوند. بدست آوردن قلمه مناسب نیاز به دقت دارد زیرا به گیاه آسیب کمتری می زند.از جوانه هایی استفاده کنید که سطح تماس کمتری با گیاه دارند. از گرفتن قلمه از پایه گیاه خودداری کنید. رطوبت این قسمت از گیاه بیشتر است و خطر گندیدگی گیاه مادر بیشتر است. ابرای این کار از چاقویی تیز استفاده کنید. از چاقوی اره ای استفاده نکنید.

کاکتوس ها سر و ته رشد نمی کنند ،بنابراین وقتی چند برش از یک کاکتوس بر می دارید به این نکته دقت کنید. برای جلوگیری از بین رفتن کاکتوس و پوسیدگی آن قبل از اینکه آن را در خاک قرار دهید چند روزی آن را در سایه قرار دهید تا قسمت بریده شده خشک شود .هر چه قدر کاکتوس بزرگتر باشد به زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارد(3 تا 15روز).

طراحی ویلا به سبک مینیمال
مشاهده

 

تکثیر کاکتوس

 

گلدان مناسب برای کاشت کاکتوس

کاکتوس ها معمولا در گلدان های پلاستیکی یا گلدان سفالی رشد می کنند. آنها در هر دو نوع رشد خواهند کرد.بسیاری معتقدند که یک نسبت خوب برای کاکتوس مخلوط کردن یک سوم مواد آلی، یک سوم ماسه و یک سوم شن است. هنگامی که گیاه اصلی در حدود یک چهارم اینچ از دو طرف گلدان قرار داشته باشد، باید کاکتوس را در بهار بکارید. اگر چه، نباید گلدان به میزان قابل توجهی بزرگتر باشد. خاک بیش از حد اضافه رطوبت ناخواسته را نگه می دارد و باعث پوسیدگی می شود.

تعویض گلدان کاکتوس

برای تعویض گلدان ، برای خارج کردن گیاه گلدان قبلی را بشکنید زیرا اگر کاتوس را با بیلچه خارج کنید موجب زخمی شدن ریشه میشود. در ته گلدان مقداری خاک کاکتوس تازه ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک پر کنید. تا یک هفته پس از تعویض گلدان این کاکتوس را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید و به اندازه آبیاری کنید تا به محیط جدید خو بگیرد.مناسب ترین گلدان برای کاکتوس ، گلدانهایی گلی با عمق کم هستند و اصولا کاکتوس ها به عمق زیادی احتیاج ندارند. گلدانی با قطری کمی بیشتر از قطر کاکتوس را برای آن انتخاب کنید.گلدانهای بزرگ برای کاکتوس های کوچک مناسب نیستند و سبب از بین رفتن گیاه می شوند.

مراحل تعویض گلدان

•    با سنگ هایی تمیز قسمت پایینی گلدان را بپوشانید و مقداری زغال فعال شده در این قسمت بریزید .
•    دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک و مقداری perliteرا باهم ترکیب و گلدان را پر کنید.
•    در مخلوط نباید هیچ گونه کلوخ وجود داشته باشد سپس کاکتوس ها را در خاک بکارید.
•    بر روی خاک گلدان برای نگهداری رطوبت مقداری سنگ و خزه را قرار دهید.

 

کود دهی کاکتوسها

۱ –کاکتوس خود را از ابتدای فصل بهار زیر نظر بگیرید تا نشانه ای از رشد برای مثال برگ یا خار جدید، افزایش اندازه  را در آن مشاهده کنید. زمانی که اولین نشانه ی رشد را در گیاه خود دیدید، وقت استفاده از کود کاکتوس فرا رسیده است.
۲ –کود های کاکتوس حاوی سه ماده مغذی نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند و سه عدد روی بسته های کود مشاهده می شود. عدد اول مقدار نیتروژن را نشان می دهد و عدد دوم و سوم به ترتیب میزان فسفر و پتاسیم را.

از کود کم نیتروژن ۵-۱۰-۱۰ استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری از کود کم نیتروژن را در کمتر از ۴ لیتر آب حل کنید. کاکتوس را تا جایی که خاک آن مرطوب شود با آن آب بدهید. به صورت یک در میان از محلول یک قاشق غذاخوری کود ۱-۷-۶ در کمتر از ۴ لیتر آب حل کرده و کاکتوس را با آن آبیاری کنید.
۳- از کود ۱۰-۱۰-۵ هر هشت هفته یکبار در بهار و تابستان می توان استفاده کرد و از کود ۶-۷-۱ هر دو هفته یکبار در فصل رشد کاکتوس می توان استفاده کرد. استفاده از کود مخصوص کاکتوس در پاییز و زمستان نیاز نیست.
۴- اضافه محلول کود را می توانید در ظرف در بسته تا مصرف بعدی نگهداری کنید. مواردی که لازم دارید تنها کود محلول کم نیتروژن، قاشق پیمانه و ظرف در دار است.

تمیز کردن چمن مصنوعی
مشاهده

 

کوددهی به کاکتوس

مشکلات نگهداری کاکتوس

بزرگترین مشکل برای صاحبان کاکتوس، آبیاری بیش از حد است. اما این مشکل تنها با کمی دقت قابل حل است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه میشود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمیتوان گیاه را نجات داد.
آفتهای کاکتوس به نسبه معدود هستند، اما هنگام خرید کاکتوس توجه کنید که حشره ای مشکوک روی آن لانه نکرده باشد. در صورتی که آفات کاکتوس به سراغ گیاه شما آمدند، با اندکی حشره کش میتوانید آنها را از بین ببرید.
فقط فراموش نکنید: کاکتوس را به اندازه آب دهید!
کاکتوس عمودی: گلدان مناسب برای این نوع کاکتوس، ظرفی است که دهانه آن به اندازه نصف قد گیاه باشد و بهتر است به جای عریض بودن، عمیق باشد.
کاکتوس گرد: گلدان مناسب این کاکتوس تنها باید 4 تا 5 سانتیمتر عریضتر از کاکتوس باشد.
برای جلوگیری از زخمی شدن دست، کاکتوس را با یک ورق روزنامه که چندلا تا زده اید جابجا کرده و برای ریختن خاک در گلدان نیز از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید.

 

خواص کاکتوس ها

از تیغ های کاکتوس می توان برای تولید قلاب، شانه و سوزن استفاده کرد.
آبی که کاکتوس ذخیره می کند در مقایسه با آب شیر چگالی بالاتری دارد، لذا برای مصرف آشامیدنی سالم است.
نوع خاصی از کاکتوسها موادی به نام مسکالین تولید می کنند که اثرات توهم زایی دارد. این ماده به وسیله شمن ها برای باوراندن حالت ماورایی و اطمینان دادن از «ارتباط» با خدا مورد استفاده قرار می گیرد.
بر اساس آخرین تحقیقات معلوم شده که کاکتوس ها مخصوصا نمونه ی برگ پهن و تیغ دارش خاصیت منحصر به فردی در جذب امواج بخصوص امواج الکترومغناطیس دارد. این گیاه تشعشعات و نویز های گوشی های همراه و پارازیت های ماهواره را به خود جذب و سپس آن را در قالب انرژی بی ضرر در درون هوا منتشر می کند .تیغ های سطح کاکتوس همچون آنتن های گیرنده ای قوی امواج مخرب و مزاحم محیط ما را جذب می کنند. میزان جذب این امواج در کاکتوس بسیار بالاتر است به همین دلیل ایجاد مزرعه کاکتوس مانند مزرعه آفتابگردان در کنار مناطقی که سطح امواج الکترومغناطیس بالاست در دستور کار قرار دارد و به دلیل قابلیت جذب آلاینده ها و مواد سمی در هنگام شب، بهتر است گلدان کاکتوس را درون اتاق خواب قرار دهید.
کاکتوس ها علاوه بر گونه تزیینی دارای گونه های خوراکی نیز هستند . گیاهی از این مورد وجود دارد (نوپال) که به انجیری خاردار معروف است. بیش از 12000 سال است که این گیاه خارق العاده به دلیل خواص شفا بخش حیرت آورش مورد مصرف قرار می گیرد. سوریه و لبنان از جمله کشورهایی هستند که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ ترین کشور صادرکننده آن است. بهترین روش برای بهره مندی از فواید کاکتوس نوپال مصرف آن به صورت پودر یا قرص است چرا که با این روش بدن به آسانی آن را جذب و در دستگاه گوارش هضم می کند.

 

نگهداری از کاکتوس

کاکتوس سرما زده را چه کنیم؟

زمانی که کاکتوس سرما زده شد جز بریدن قسمت‌های سرما زده کار دیگری نمی شود کرد.  معمولا آسیب سرمازدگی دو روز بعد دیده می‌شود. آنجا که سلول‌های مرده مشخص می‌شوند. متاسفانه در چنین حالتی درمانی وجود ندارد .

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490