محوطه سازی باغ ایرانی

فهرست مطالب

ایرانیان به خوش گذرانی و زندگی در طبیعت بسیار اهمیت می دهند . اینجاست که به فکر ساختن باغ می افتند . باغی به سبک و سیاق ایرانی با همان گل ها و درختان متنوع و حوض ها و ایوان های زیبا . در طراحی محوطه به سبک باغهای ایرانی سعی میشود از بیهودگی پرهیز شود . تقارن یکی از اصول مهم در معماری ایرانی می باشد . معماری سنتی ایرانی بسیار منحصر به فرد و غنی می باشد و تاریخ بسیاری از آثار باستانی ایرانی را ثبت کرده است .

برای طراحی و اجرای فضای سبز باغ سنتی ایرانی از گلدان ها و گلکاری های رنگارنگ و خلاقانه با آرایش و مرزبندی های منظمی می توانید استفاده کنید .همچنین با کاشت درختان بید مجنون و گل های داوودی فضای سنتی می توانید ایجاد نمایید . استفاده از حوض های فیروزه ای و ماهای قرمز های کوچک به همراه فواره های زیبا حس و حالی زیبا و خاطره انگیز به شما خواهد داد . اصولی که برای طراحی فضای سبز باغ به سبک ایرانی باید در نظر گرفته شده است عبارتند از :

طراحی فضای سبز باغ ایرانی

سلسله مراتب

در طراحی اغلب باغ های ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسه مراتب در باغ ها از سردرورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می رسد. این اصل را در ارتفاع، رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان دید .

آشنایی با بن سای
مشاهده

تقارن

مهم ترین عنصر تعادل را می توان تعادل نام ببرد . کوشک های ساخته شده متقارن بوده و بر روی محور یا مرکز تقارن واقع اند . کوشک که در فضای باز و مشجر قرار دارد تمام اطراف یا برخی اطراف آن باز است . در باغ های ایرانی به وفور از این اصل استفاده شده است . قرینه سازی را بیشتر می توان در قسمت های اصلی باغ دید. در محور اصلی حتی درختان، درختچه ها و گل ها نیز قرینه کاشته شده اند. تقارن را در بسیاری از آثار تاریخی ایران و باغ های تاریخی می توان به وفور دید .

محوطه سازی باغ ایرانی

 مرکزیت

برای اینکه اصلی ترین قسمت باغ را نمایش دهیم از مرکزیت استفاده می نماییم . اصل مرکزیت بیشتر در کوشک ها دیده می‌شود. خصوصا کوشک هایی با طرح هشت بهشت. این اصل در پلان مربع با وجود کوشک در محل تقاطع محور ها، در اوج خود می باشد.

 ریتم

منظور از تکرار موزون پیچیده، تکرار چند عنصر یا مجموعه به نحوی است که درک روابط و قانونمندی های حاکم بر آنها به مشاهده دقیق و عمیق نیاز دارد.این ریتم موجود در باغ ها و معماری سنتی کاملا منحصر به فرد است و نشان دهنده فرهنگ ایرانیان است.در باغ ایرانی این اصل را می توان در دیواره های حاشیه باغ، دیواره های صفحه بندی حاصل از زمینهای شیب دار و حتی در کفسازی ها مشاهده می شود.

 استقلال و تشخیص فضاها

در طراحی فضای سبز باغ ایرانی همه فضاها دارای استقلال و متشخص اند . درباغ ایرانی همه فضاها اعم از ساخته و ساخته نشده ، از خود هویتی به نمایش می گذارند.بطوریکه حتی فاصله میان دو فضای مستقل، خود عرصه ای کامل به شمار می‌آید که واجد تعریف ، هویت و عملکرد مستقل می باشد.فضاهایی که هر کدام مستقلا بیانگر مکانی خاص با تعریف کامل می باشد .

پرورش نهال زیتون
مشاهده

طراحی باغ ایرانی

استفاده از آبنما در باغ ایرانی

آبنما عنصری برای زیبا سازی فضای سبز می باشد که در اکثر باغ های ایرانی بصورت سنتی مورد استفاده قرار گرفته است . استفاده از حوض و جوی آب در باغ های ایرانی از قدیم مرسوم بوده است و حال می توان استفاده از آب نماهای کلاسیک و زیبا را جایگزین آن نماییم . بهترین آبنماهای مورد استفاده در باغ ایرانی آبنماهایی هستند که بصورت برکه و سنتی کار می کنند و دارای فواره هستند که زیبایی باغ را دو چندان می کند . آبنماها انواع متفاوتی دارند و در سبک های مختلف تولید شده اند . می توانید از نوع موزیکال و یا مه پاش آن استفاده نمایید . مهمترین و تاثیرگذار ترین عنصر معماری در طراحی باغ ایرانی آبنما است. در زندگی امروزی که ساختمان های بلند و سر و صدای خیابان انسان را احاطه کرده است، آب نما تنها جلوه زیبایی و هنر، آرامش روح و روان است . برای آشنایی بیشتر به انواع آبنما در طراحی فضای سبز مراجعه کنید .

استفاده از درختان تنومند و زیبا

درختان همواره در طراحی فضای سبز ایرانی نقش ممی داشته اند . بطوریکه می توان گفت ما فضای سبز ایرانی بدون درخت نداریم . درختان مورد استفاده در باغ های ایرانی درخت سرو و درخ چنار می باشد . البته درختان دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرند و لی در باغ فین کاشان از این درختان تنومند زیبا استفاده شده است . معمولا در باغ های ایرانی جوی های آبی از کنار درختان روان است که درختان از آن تغذیه می کنند . به قدری صدای برخورد آب و حرکت آن در جویبارهای باغ زیباست که گاهی می توان ساعت ها در زیر درختان نشست و از آرامش حاصله لذت برد .

طراحی و ساخت استخر
مشاهده

برای طراحی و اجرای فضای سبز باغ های خود می توانید از عناصر مختلفی استفاده نمایید و به هر سبکی که دوست دارین باغ خود را طراحی نمایید  . برای آشنایی بیشتر با عناصر طراحی به طراحی فضای سبز مراجعه نمایید .

اگر این محتوا مفید بود لطفا به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان 09124682490